Kritizované križovatky na Vazovovej a Mudroňovej ulici prešli počas letných prázdnin výraznou premenou. Priestor pomaľovaný farbami, obohnaný plastovými stĺpikmi a čeliaci posmeškom od verejnosti tak konečne nadobudol nový, výrazne lepší vzhľad.
Vedenie mesta za účasti primátora Matúša Valla a námestníkov Jakuba Mrvu a Tatiany Kratochvílovej predstavilo verejnosti vynovené priestory na oboch križovatkách. Tie počas letných prázdnin kompletne prebudovali.
Celý priestor na obidvoch uzloch nadvihli nad úroveň cesty. Pribudli stromy, priestor na zeleň či nová bratislavská dlažba. Doplnené boli lavičky, smetné koše, ale aj stojany na bicykle.
Na Mudroňovej ulici vystriedali pôvodné spomaľovacie vankúše kontinuálne chodníky, ktoré plnia funkciu retardéra a celkovo majú prispieť k bezpečnosti detí prichádzajúcich do školy. Rovnako sa tu navýšili parkovacie miesta, ktoré boli nadimenzované tak, aby tam vedel zaparkovať prípadne aj školský autobus.
Bezpečnosť detí bola podľa primátora hlavného mesta pri týchto križovatkách prioritou. „Začali sme prirodzene v okolí základných škôl, ktorých má dnes Bratislava viac ako 90 a od roku 2020 sme v spolupráci s Metropolitným inštitútom Bratislava 12 z nich zapojili do programu Mesto pre deti. No a pri siedmich sme už zrealizovali aj konkrétne zmeny vo fyzickom priestore,“ uviedol Matúš Vallo.
Práve spomínaný projekt Mesto pre deti, ktorého výsledkom bol pomaľovaný asfalt s hernými prvkami určenými pre najmenších, oddelený od bežnej premávky len plastovými stĺpikmi, spustil vlnu veľkej nevôle.
Magistrát nakoniec pod paľbou kritiky a posmechu priznal, že riešenia, ktoré boli pri oboch školách realizované a desiatkami tisíc eur financované v rámci spolupráce s detským fondom UNICEF, sú len dočasné.
„V dočasnom riešení sme však nesprávne použili prvky, ktoré mohli simulovať nejaký základ na budúce detské ihrisko. Išlo z našej strany o nesprávne zvolený mestský mobiliár,“ uznal Vallo.
K trvalým riešeniam plánoval magistrát pristúpiť až po ďalšej diskusii s rodičmi, učiteľmi škôl i deťmi a zapracovaní všetkých pripomienok. To sa udialo ešte pred letom, a tak počas letných mesiacov mohli dať stavebné stroje obom týmto uliciam ich definitívnu podobu.
„S týmto novým prístupom k realizácii zmien sme za rok dokázali premeniť tieto ulice od zlého pôvodného stavu cez participáciu, vykonanie dočasnej úpravy až po kvalitné trvalé riešenie,“ poznamenal primátor.
Podľa jeho slov tu predtým pravidelne vznikalo množstvo nebezpečných situácií, v oboch prípadoch totiž ide o tranzitné ulice s hustou premávkou. Rovnako v okolí škôl chýbalo množstvo parkovacích miest určených prioritne na bezpečné vykladanie a nakladanie detí.
V prípade križovatky na Vazovovej bola podľa primátora hlavným problémom geometria križovatky s Mýtnou, ktorej polomer umožňoval autám vchádzať do nej väčšou rýchlosťou.
Výsledné riešenie však nebolo lacné a podľa zverejnených informácií každá z upravených križovatiek stála rozpočet mesta približne pol milióna eur. Podľa Valla však zrealizované zmeny stoja za to a verí, že prinesú rodičom, ale najmä deťom príjemnú a hlavne bezpečnú cestu do školy.
„Verím, že finálnymi riešeniami sme presvedčili aj tých, ktorí kritizovali dočasné úpravy, a sme nakoniec radi, že boli kritickí. Veríme, že cesta od dočasných k trvalým riešeniam je dobrý spôsob, ako sa prepracovať k udržateľnej zmene, ktorá maximálne zohľadňuje miestne špecifiká,“ dodal Vallo.
Podľa slov Petry Marko, riaditeľky Metropolitného inštitútu Bratislava, program Mesto pre deti by mal aj v nasledujúcom období pokračovať a do podobnej spolupráce by mali byť oslovené aj ďalšie bratislavské školy: „Chceli by sme prísť do škôl s podobnými aktivitami v každej mestskej časti nášho hlavného mesta.“