Vo vlakoch cestuje bezplatne tretina ľudí, aj ďalší však majú nárok na rôzne zľavy

Záujem ľudí o cestovanie na slovenských železniciach po dvojročnom poklese počas pandémie koronavírusu opäť rastie. K úrovni z roku 2019 sa tretí rok postupne približuje, ale podľa očakávania v tomto roku ju pravdepodobne ešte nedosiahne.

zssk-vlaky3 strecno Vlak Železničnej spoločnosti Slovensko pod hradom Strečno. Foto: Železničná spoločnosť Slovensko/zssk.sk.

Potenciál železničnej osobnej dopravy zostáva nevyužitý napriek tomu, že študenti a seniori ju môžu už takmer desať rokov využívať bezplatne. Presnejšie, majú nárok na stopercentnú zľavu z cestovného, ak spĺňajú podmienky.

Nové vlaky priebežne pribúdajú a ďalšie sa obnovujú, dlhodobo zanedbávanú infraštruktúru železničiari už opravujú a modernizujú viac, na čo idú každoročne desiatky miliónov eur aj z eurofondov. Stav železníc najmä na regionálnych tratiach zostáva zlý, s obmedzenými rýchlosťami.

Časté výluky, obmedzenia, nevyhnutné a plánované, no aj neočakávané či iné mimoriadnosti spôsobujú meškania a odriekania spojov. To má vplyv na spoľahlivosť a záujem o prepravu na železniciach. Mnoho ľudí stále uprednostňuje individuálnu dopravu autom pred verejnou, prípadne autobusovú pred železničnou. 

Pasažieri postupne pribúdajú

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) potvrdila, že v súvislosti so začiatkom školského roka tradične zaznamenáva vysokú vyťaženosť vlakov, pričom najviac cestujúcich využíva severnú trasu z Bratislavy cez Žilinu do Košíc a vlaky z Košíc do Mukačeva na západnej Ukrajine. Z tohto dôvodu pridala viac ako tridsať posilových expresov, rýchlikov a zvýšila kapacitu InterCity vlakov.

„Za sedem mesiacov roku 2024 Železničná spoločnosť Slovensko prepravila 40,8 milióna cestujúcich, z toho 34 percent so 100-percentnou zľavou z cestovného,“ uviedol pre denník Štandard hovorca národného vlakového osobného dopravcu Dominik Drevický.

Medzi nimi bolo cez 9,5 milióna detí, žiakov a študentov a viac ako 4,5 milióna dôchodcov. „Vývoj využívania tejto zľavy približne kopíruje vývoj roku 2023. Očakávame, že aj v roku 2024 prepravíme na 100-percentnú zľavu z cestovného okolo 25 miliónov cestujúcich,“ priblížil hovorca.

Platiaci cestujúci stále prevládajú

Počet cestujúcich je podľa neho po covide už ustálený a na úrovni minulého roka. Do konca roku plánujú zvýšiť prepravu celkovo na 70 miliónov pasažierov, z toho by malo byť 35 percent so 100-percentnou zľavou. Ich zhruba tretinový podiel je v posledných rokoch stabilný, platiaci cestujúci naďalej prevládajú.

ZSSK prepravila v predpandemickom roku 2019 vyše 77 miliónov ľudí, z toho skoro 48 miliónov platiacich a necelých 30 miliónov s nárokom na bezplatnú prepravu. Počet cestujúcich pre obmedzenia v rokoch 2020 a 2021 výrazne klesol bezmála na 47 miliónov a 46 miliónov, teda približne o 40 percent.

V roku 2022 vzrástol na 67 miliónov a vlani skoro na 72 miliónov osôb. Pomer platiacich a neplatiacich v uplynulom roku dosiahol takmer 47 miliónov k 25 miliónom. 

Ilustračná snímka. Foto: Železničná spoločnosť Slovensko/zssk.sk.

Výhody pre študentov a seniorov

Nárok na cestovanie so 100-percentnou zľavou vo vlakoch národného dopravcu majú všetci žiaci a študenti denného štúdia do 26 rokov alebo do ukončenia druhého stupňa vysokoškolského štúdia na Slovensku, ale aj v rámci Európskej únie.

„Po úspešnom absolvovaní záverečnej skúšky, či už na strednej alebo vysokej škole, študenti prichádzajú o status študenta. A teda aj o nárok na túto zľavu. Nová akademická sezóna však prináša novú šancu,“ podotkol Dominik Drevický. Študenti, ktorí sa zapíšu na ďalší stupeň štúdia, môžu opäť využívať 100-percentnú zľavu z cestovného od začiatku akademického roka, teda najskôr od 1. septembra. 

Objednávateľom 100-percentnej zľavy na cestovnom pre žiakov a študentov je štát v zastúpení Ministerstva dopravy SR. „ZSSK v priznávaní tejto zľavy postupuje podľa platnej legislatívy a je povinná rešpektovať všetky podmienky vydané štátnymi inštitúciami v súvislosti so zavedením a poskytovaním týchto zliav,“ pripomenul hovorca.

Rôzne iné zľavy využíva vo vlakoch ZSSK 20 percent cestujúcich. Ide napríklad o traťové cestovné lístky do 2. triedy – týždenné, mesačné jednosmerné, alebo obojsmerné, ktoré sú ideálne pre pravidelných dochádzajúcich. Možno k nim dokúpiť traťový lístok na bicykel.

Časové sieťové cestovné na Tatranských elektrických železniciach (na 24 hodín, tri dni, týždeň a mesiac) je vhodné pre turistov a pravidelných návštevníkov Vysokých Tatier. K dispozícii sú aj iné zľavy umožňujúce neobmedzené cestovanie vo vlakoch ZSSK po celom Slovensku či výhodné ceny za lístky a miestenky, ležadlá a lôžka v nočných vlakoch. 

Záujem o vlaky v Podunajsku rastie

O cestujúcich na Slovensku súperia aj viacerí zahraniční dopravcovia – najmä v medzištátnej železničnej aj autobusovej doprave. Spoločnosť Leo Expres okrem železničného spojenia Prahy s východným Slovenskom prevádzkuje od konca minulého roka aj vlaky na regionálnej trati Bratislava – Dunajská Streda – Komárno. Linku v Podunajsku zabezpečuje na objednávku štátu vo verejnom záujme.

„Počet cestujúcich od začiatku prevádzky linky do konca júla dosiahol 1,25 milióna vrátane cestujúcich v Integrovanom dopravnom systéme Bratislavského kraja. V tomto roku plánujeme previezť 2,4 milióna cestujúcich,“ potvrdil pre Štandard hovorca Leo Express Emil Sedlařík.

Cestujúci so 100-percentnou zľavou majú v Podunajsku podiel približne 30 percent. Najviac vyťažené na trati sú úseky Bratislava Hlavná stanica/Nové Mesto – Dunajská Streda a späť, Komárno – Dunajská Streda a späť, Bratislava – Kvetoslavov. Najviac cestujúcich jazdí v úseku medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou.

Vlak Leo Express v Bratislave. Foto: Leo Express/FB.

Menej prenášaných meškaní

Vlaky Leo Express prepravili v prvom polroku tohto roka spolu 1,35 milióna cestujúcich. Ich počet medziročne vzrástol o takmer 70 percent napriek zníženému počtu spojov na komerčných linkách. Dôvodom je inštalácia jednotného európskeho systému zabezpečenia jazdy vlakov (ETCS). Tá podľa dopravcu potrvá do konca roka 2024 a zvýši bezpečnosť na železniciach, ktorá je jednou z jeho hlavných priorít.

Leo Express eviduje zvýšený záujem o cestovanie nielen v Česku medzi Prahou a Moravou, ale aj na Slovensko a do Poľska. Významný podiel na tom má aj spomínaná nová regionálna linka medzi Bratislavou a Komárnom, pričom záujem o ňu po príchode nového dopravcu rastie. Obmedzenia na tejto jednokoľajovej trati nedokáže dopravca ovplyvniť, ale tvrdí, že sa snaží zmierniť vplyv prípadných meškaní.

Zmena cestovného poriadku na trati od 1. júla obmedzila prenášanie meškania medzi spojmi. Za zrušené vlaky v úseku Bratislava – Kvetoslavov a späť zastavujú vlaky REX, čo malo zvýšiť plynulosť premávky pri zachovaní miery dopravnej obslužnosti. 

Spoje medzi Českom a Slovenskom

Dopravca RegioJet v prvom polroku tohto roka prepravil vlakmi na linkách z Česka na Slovensko a späť takmer 600-tisíc cestujúcich. Takmer desatina z toho pripadla na vnútroštátnu prepravu v rámci Slovenska, väčšina bola medzištátna preprava medzi Českom a Slovenskom. Autobusy dopravcu previezli na medzištátnych spojoch na Slovensko a opačne 130-tisíc pasažierov.

„Medziročne sledujeme rast počtu prepravených cestujúcich na všetkých našich linkách. Najviac na spojení Bratislava – Praha, kde sa medziročne tiež zvýšil počet prevádzkovaných spojov z troch na štyri páry. Podobné nárasty počtu cestujúcich sledujeme takisto na linke Praha – Košice,“ priblížila pre Štandard PR manažérka RegioJet Alexandra Janoušek Kostřicová.

Vlak RegioJet na bratislavskej hlavnej stanici. Foto: RegioJet/FB.

Predĺžená linka na Ukrajinu

Cestujúci majú záujem aj o predĺžené spojenie do ukrajinského pohraničného Čopu, ktoré funguje od tohto roka v rámci linky Praha – Košice. Obsadenosť spojov presahuje v priemere 90 percent, v júli dosiahla skoro sto percent. „Pokiaľ nám to technické podmienky umožnia, plánujeme navýšiť ponuku miest na linke Praha – Košice – Čop,“ uviedla zástupkyňa dopravcu.

RegioJet, najväčší súkromný železničný a autobusový dopravca v strednej Európe, v prvej polovici roka prepravil takmer štyri milióny cestujúcich vlakmi a skoro dva milióny autobusmi. V železničnej doprave na komerčných linkách zvýšil počet pasažierov medziročne o 300-tisíc. Tieto linky fungujú v Česku, na Slovensku, v Rakúsku, Maďarsku a Poľsku.

„Zaznamenali sme výrazný rast počtu cestujúcich na trasách mimo Českej republiky. Napríklad na vnútroštátnych trasách na Slovensku alebo na trase Viedeň – Budapešť vzrástol počet cestujúcich zo 60-tisíc v roku 2019 na 330-tisíc v roku 2024,“ povedal výkonný riaditeľ vlakovej dopravy RegioJet Jakub Svoboda s tým, že počet spojov medzi Viedňou a Budapešťou zdvojnásobili.

Autobusom k Jadranu i Baltiku

Slovensko je významná tranzitná krajina pre medzištátne autobusové linky spoločnosti FlixBus. V letných mesiacoch bol veľký záujem o cesty zo Slovenska do Chorvátska k Jadranskému moru do viacerých miest vrátane Splitu a Dubrovníka.

„Záujem sme podporili tiež zavedením novej linky zo Žiliny a z Bratislavy do Puly na Istrii,“ informoval Štandard hovorca FlixBus Tomáš Beránek. Ako letnú novinku spomenul aj linku z Bratislavy do lotyšskej Rigy pri Baltskom mori.

Celoročne je podľa dopravcu silný pohyb medzi Českom a Slovenskom, Bratislavou a Viedňou, nasleduje prevádzka medzi Bratislavou, prípadne Košicami, a Budapešťou. „Pozorujeme silnejúci záujem o Poľsko, ktorý sa prejavuje väčším podielom cestujúcich smerujúcich na sever,“ poznamenal hovorca.

FlixBus nezverejňuje presné čísla cestujúcich na úrovni jednotlivých krajín. V Európe vlani prepravil 55 miliónov pasažierov. Údaje za aktuálnu letnú sezónu, alebo za prvý polrok, ešte nemal k dispozícii.

Autobus FlixBus na autobusovej stanici v Bratislave. Foto: FlixBus/FB.