Prepojenie bratislavského obchvatu na diaľnici D4 s D1 odľahčí hlavné mesto najmä od tranzitnej dopravy. Motoristi sa dočkajú otvorenia križovatky oboch diaľnic na dva razy po troch rokoch od sprevádzkovania D4.
Už po tomto víkende budú môcť využívať zatiaľ prvú vetvu križovatky z D4 od Jaroviec na D1 smerom na Trnavu. Príprava tohto napojenia si podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) vyžiada dopravné obmedzenia na D1 počas celého víkendu.
Diaľnica bude uzavretá od piatkového večera do nedeľnej noci v smere z Bratislavy od Zlatých pieskov po križovatku Senec. „Postupné uzatváranie diaľnice začne o 20:00, pričom o 22:00 bude diaľnica kompletne uzatvorená. Práce budú prebiehať od piatka do nedele noci, v závislosti od počasia počas jednotlivých dní,“ upozornili diaľničiari.
Dopravu na D1 v smere na Trnavu plánujú obnoviť v nedeľu v noci. Premávka na diaľnici v opačnom smere z Trnavy bude cez tento víkend bez obmedzení.
O týždeň, počas posledného novembrového víkendu, ak to počasie umožní, budú pripravovať otvorenie aj druhej križovatkovej vetvy z D1 v smere z Trnavy na D4 na Raču. Diaľnice D1 a D4 oproti predpokladom napoja skôr – predtým to malo byť tiež postupne koncom tohto a na jar budúceho roka.
Rozdelenie napájania diaľnic na dva víkendy umožní, aby motoristi mohli jazdiť na D1 v jednom smere bez obmedzení. Pred prepojením D1 a D4 musia rozmiestniť takmer sto zvislých dopravných značiek, vyznačiť približne 25 kilometrov čiar jazdných pruhov.
Starosta obce Bernolákovo Miroslav Turenič predpokladá, že otvorenie križovatky D1 a D4 by malo pomôcť rozložiť dopravu a zlepšiť plynulosť na seneckej ceste. „Osobitne očakávam, že výrazne ubudne tranzitnej dopravy,“ uviedol pre Štandard.
Bernolákovo sa nachádza pri D1 blízko križovatky Triblavina. Zjazd z D1 v smere z Bratislavy na Bernolákovo chcú diaľničiari sprístupniť motoristom od začiatku budúceho týždňa. To má odľahčiť dopravu aj v susedných obciach Ivanka pri Dunaji či Chorvátsky Grob.
„Na otvorenie križovatky Triblavina netrpezlivo čakáme, keďže mnohí obyvatelia, ktorí cestujú do Bratislavy ďalej po obchvate, si zvykli využívať tento bod napojenia,“ podotkol Miroslav Turenič. Ako dodal, doprava v Bernolákove je v niektorých úsekoch zaťažená, najmä počas špičiek, ale verí, že plánované zmeny prinesú výraznú úľavu.
Križovatku so zjazdom do Bernolákova podľa diaľničiarov otvoria oveľa skôr, ako avizovali. Počas víkendu plánujú odstrániť betónové zvodidlá, dopravné značenie upravia na aktuálnu situáciu až neskôr.
„Výjazd z Bernolákova na Trnavu ostáva naďalej uzatvorený. Križovatka bola uzavretá od konca júla, keď už nebolo možné odbočiť z Bernolákova či Chorvátskeho Grobu na D1 smer Bratislava,“ oznámila NDS. Obmedzenie bolo nevyhnutné pre zaistenie bezpečnosti motoristov a pracovníkov na stavbe.
Pôvodný pripájací pruh z križovatky na D1 je do konca novembra dočasne využívaný ako zúžený pomalý pruh D1 do Bratislavy. Využívanie vetvy z Bratislavy na Bernolákovo či z Bernolákova na Žilinu a Nitru bolo rovnako vylúčené začiatkom augusta. Práve túto stranu diaľnice hĺbkovo rekonštruovali a nebolo možné na ňu pustiť dopravu.
Diaľničiari avizovali na začiatok decembra aj otvorenie zjazdu na D1 od Čiernej Vody v smere na Bratislavu. Výjazd od Trnavy na Čiernu Vodu bol otvorený aj doteraz.
Križovatka D1 a D4 na východ od hlavného mesta mala byť pôvodne jedným z hlavných prínosov projektu verejno-súkromného partnerstva, zameraného na výstavbu a prevádzku úsekov diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v celkovej dĺžke takmer 60 kilometrov.
Keďže táto dôležitá križovatka sa napokon nestala súčasťou tohto projektu, diaľničiari začali v septembri 2021 obstarávať jej vybudovanie zvlášť spolu s rozšírením úseku D1 Bratislava, Vajnory – Triblavina na štyri pruhy v oboch smeroch v dĺžke 3,6 kilometra. V tom čase už koncesionár Zero Bypass na čele so španielskou spoločnosťou Cintra odovzdával do prevádzky posledné úseky D4 a R7.
NDS po rok trvajúcom tendri uzavrela v novembri 2022 zmluvu na prepojenie D1 s D4 a rozšírenie D1 s poľskou firmou Budimex. Tá sa zaviazala uskutočniť všetky práce za tri roky, teda do konca budúceho roka. Pôvodná zmluvná cena takmer 111 miliónov eur po rôznych zmenách doposiaľ vzrástla na necelých 113 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.