Šoféri na Západe nedôverujú odovzdaniu kontroly riadenia umelej inteligencii
Na prieskume agentúry MHP sa zúčastnili spoločnosti a šoféri z USA, Číny a Európy – konkrétne z Nemecka, Veľkej Británie, Švédska, Talianska a susedného Poľska. Zhruba polovica šoférov z Európy a USA rozumie tomu, čo sa myslí pod pojmom umelá inteligencia v autách, no v Číne sú to až štyria z piatich. Autori štúdie pripisujú tento rozdiel výraznejšiemu strachu z neznámeho u ľudí žijúcich v západnej časti sveta.
Výhody a nevýhody
Medzi najočakávanejšie funkcie umelej inteligencie v budúcnosti patria riadiaci asistent (napríklad adaptívny tempomat alebo pohotovostné zabrzdenie), inteligentné plánovanie ciest a autonómne riadenie. Podľa výskumu publikovaného vo vedeckom časopise Nature Communications klesá pri používaní systémov na podporu alebo prebratie riadenia miera nehodovosti v porovnaní s plnou kontrolou človeka – výnimkami sú však jazda v zákrutách a za zníženej viditeľnosti počas svitania či súmraku. Tieto systémy môžu tiež zlepšiť plynulosť premávky a znížiť spotrebu paliva alebo elektrickej energie.
Napriek tomu Západ stále nedôveruje úplnému odovzdaniu kontroly riadenia umelej inteligencii. Jednou z obáv je otázka zodpovednosti – ak by došlo k havárii pri autonómnom riadení, kto by za ňu niesol vinu? Šofér, výrobca vozidla alebo vývojár softvéru? Tieto otázky naznačujú potrebu jasnej legislatívy a ďalšieho rozvoja tejto technológie, aby si získala väčšiu dôveru verejnosti.
Približne polovica respondentov z Európy, USA a Číny považuje šetrenie času za jednu z najväčších výhod používania umelej inteligencie vo všeobecnosti, nielen v oblasti automobilového priemyslu. Naopak, najväčšou nevýhodou používania umelej inteligencie je podľa polovice respondentov ochrana dát a súkromia. Pätina respondentov zo Západu nevidí v používaní umelej inteligencie žiadnu výhodu, zatiaľ čo v Číne túto odpoveď uviedlo iba jedno percento opýtaných.
Ako je na tom priemysel
Automobilový priemysel je voči výhodám umelej inteligencie pri výrobe či realizovaných funkciách v produktoch pomerne skeptický. Tretina opýtaných firiem zo sektora uviedla, že nevýhody používania AI prevažujú nad jej výhodami. Iba 30 percent automotive spoločností má tím špecializovaný na oblasť umelej inteligencie. Autori prieskumu však, vzhľadom na rastúci význam umelej inteligenice pre celú brandžu, odporúčajú tento prístup zmeniť.
Odhaduje sa, že asi v horizonte dekády by mohla veľkosť trhu AI systémov v automobilovom sektore dosahovať zhruba 35 miliárd amerických dolárov, čo predstavuje takmer desaťnásobný nárast oproti súčasnej úrovni. Napríklad spoločnosť BMW s využitím AI vo svojej iFactory zvýšila efektivitu výroby až o 25 percent. Výrobná efektivita a nižšie náklady spolu s vyššou kvalitou boli hodnotené ako najdôležitejšie faktory podporujúce využívanie AI v produkcii.
Má to u nás budúcnosť?
Automatizácia riadenia motorových vozidiel sa stáva čoraz bežnejšou, no na Západe je jej adaptácia pomalšia. Aj keď sú riadiaci asistent alebo prediktívna údržba vítanými funkciami, len málo ľudí je ochotných si za ne priplatiť. Úplné autonómne riadenie však šoféri na Západe vo svojich vozidlách väčšinou nevyžadujú.
Podľa American Automobile Association väčšina vodičov nedôveruje umelej inteligencii natoľko, aby jej umožnila prevziať úplnú kontrolu nad riadením. Ide stále o relatívne novú technológiu, ktorá ešte nie je úplne bezchybná. Na získanie dôvery bude potrebovať viac času a lepšie výsledky. Do budúcnosti by však mohla výrazne zvýšiť bezpečnosť na cestách, skrátiť dobu cestovania a znížiť počet nehôd. Jej zavedenie si však bude vyžadovať aj radikálnu úpravu legislatívy.