Bude to prvýkrát od znovuzjednotenia krajiny v roku 1990, keď ekonomika bude klesať tretí rok po sebe.
Nejde len o to, že Nemecko je v recesii. Zdravšia a zvládnuteľnejšia je iste krátka prudká recesia ako chronický mierny prepad, ktorý práve teraz Nemecko zažíva. Tento typ chronického pomalého zmenšovania ekonomiky je viac trvácny a ťažko ho možno otočiť. Nie je totiž založený na likvidácii prehriatych investícií, ktoré si investori navnadení nízkymi úrokmi nabrali v období konjunktúry a potom zistili, že sa im nevyplácajú. Toto je iný pokles, založený na plazivej strate konkurencieschopnosti a prejedaní dlhodobého bohatstva.
Paradoxne aj tento pokles je nahodnotený, mal by byť totiž ešte hlbší. Časť nameraného ekonomického výkonu je totiž daná tvorbou neproduktívnych investícií (obnoviteľné zdroje nahrádzajúce stabilné zdroje energie) alebo výrobou tovaru, po ktorom nie je dopyt (ako elektromobily). Produkcia na sklad síce zvyšuje HDP, ale nestupňuje bohatstvo krajiny.
"Situácia je veľmi vážna: najmä rast v priemysle utrpel štrukturálny zlom," uviedol Leibinger. Má pravdu. Nemecko je jednou z ekonomicky najviac zaostávajúcich krajín eurozóny.
V tejto situácii sa tento týždeň zverejnenil index Ifo merajúci podnikateľskú náladu v Nemecku. Ten má dve zložky: hodnotenie súčasnosti a očakávania budúcnosti. Predikčné schopnosti má predovšetkým zložka hodnotiaca budúcnosť.
A ako dopadol? Zložka indexu hodnotiaca súčasnosť sa z decembrovej hodnoty 84,7 bodu zvýšila na 85,1 bodu. To je dobrá správa. Oveľa dôležitejšia však je, že očakávania sa, naopak, opäť zhoršili. Počet zákaziek v spracovateľskom priemysle sa ďalej znižuje, podniky sú vyťažené na 76,5 percenta.
Presne to bude mať dôsledky pre české [aj pre slovenské, pozn. red.] dodávateľské podniky, a to najmä z odvetvia automotive.
Text, ktorý je krátený, pôvodne publikovali na webe Echo24. Vychádza so súhlasom redakcie.