Frekventovaný most v Banskej Bystrici je v zlom stave. Delí ho len stupeň od uzavretia
Minulý rok v septembri museli v Banskej Bystrici riešiť vážny problém a krízovú situáciu. Tá vyústila do zbúrania dôležitého Kremničianskeho mosta v Kremničke, ktorý viedol ponad rýchlostnú cestu R1 a spájal jednu časť mesta s druhou.
Rozhodnutie prišlo doslova z minúty na minútu. Hoci ho samospráva nemala v účtovníctve a nebol jej majetkom, sanácie vo výške 239-tisíc eur zaplatil magistrát z vlastného vrecka.
„Bola to šokujúca informácia aj pre nás, že most môže kedykoľvek spadnúť. Nezostávalo nám nič iné, len vyhlásiť mimoriadnu situáciu a most zbúrať. Uvedomujeme si, že je to pre dopravnú infraštruktúru citeľná strata,“ uviedol pre Štandard primátor Ján Nosko.

Rýchle a nevyhnutné búranie 50-ročného mosta urýchlil posudok, v ktorom ho zaradili do stupňa sedem, čo je havarijný stav. Predchádzajúca prehliadka v októbri 2018 konštatovala stav zodpovedajúci stupňom štyri až päť, čiže došlo k náhlemu zhoršeniu jeho stavu.
Mosty sa delia podľa stavu do siedmich stupňov: bezchybný, veľmi dobrý, dobrý, uspokojivý, zlý, veľmi zlý a havarijný.
Potrebné skúšky
Radvanský most je v stupni číslo šesť. „K mostu chýba projektová dokumentácia. Napriek tomu sme sa rozhodli vykonať jeho testovanie. Kvôli bezpečnosti obyvateľov potrebujeme mať jasnú správu, v akom stave sa momentálne nachádza,“ uviedol v utorok na brífingu Nosko.
Potvrdil, že už začali s prvou fázou testovania a ďalšie záťažové skúšky sú naplánovaná na jar tohto roku. Tie definitívne ukážu, v akom je stave.
Únia miest Slovenska vypracovala materiál, podľa ktorého evidujú 571 mostov, z toho zhruba tretina sa nachádza v zlom, veľmi zlom až havarijnom stave. Nosko zdôraznil, že ide o alarmujúcu situáciu, a preto chcú rokovať s Ministerstvom dopravy SR, pretože veľa týchto mostov nemá jasného vlastníka a chýba aj projektová dokumentácia. Viaceré z nich sú viazané s rýchlostnými cestami, diaľnicami alebo slúžia ako privádzače.
„Samozrejme, po zbúraní Kremnického mosta nám jeden most chýba. Intenzita dopravy na Radvanskom moste vzrástla, a práve preto sme sa rozhodli urobiť diagnostiku skôr, ako bola doporučená. Budeme čakať, aká odpoveď bude zo Žilinskej univerzity, ktorej pracovníci ju vykonávajú a aké kroky nám odporučia,“ vysvetlil primátor.
Kremničiansky i Radvanský most postavili pred viac ako 50 rokmi. Oba mali prejsť v 80. rokoch delimináciou, teda prevodom. Vtedy mesto Banská Bystrica prijalo do svojho majetku množstvo lávok a mostov, ktoré sa nachádzajú na jeho území, tieto dva mosty však nie. Evidujú teda spor o vlastníctvo, pričom takýchto mostov na Slovensku je viac.

„Je možno potrebné vytvoriť nejaký fond na opravu takýchto mostov a postupne začať s ich reparáciou. Pretože ich stav nás v budúcnosti určite dobehne. Ja si neviem v tejto chvíli ani predstaviť, čo by to znamenalo pre Banskú Bystricu, keby sa tento most musel odstaviť. Chcem byť zdržanlivý a počkáme si, aké budú odporúčania,“ doplnil Nosko.
Uviedol, že majú vypracované štúdie na výstavbu nového Kremničianskeho mosta a robia všetko pre to, aby s ňou začali čo najskôr.
Možné uzavretie
Radvanský most je nosníkový, pričom tieto patria k najrizikovejším konštrukciám. „Momentálne sa oboznamujeme s konštrukciou. Problémom je, že neexistuje projektová dokumentácia, čiže musíme začínať od začiatku,“ vysvetlil na brífingu Martin Moravčík zo Žilinskej univerzity.
Poslednou etapou diagnostiky a záťažových skúšok budú odporúčania odborníkov, aké kroky by mala samospráva s mostom urobiť. Prípadne môže prísť aj k nasadeniu on-line monitoringu pri dopravnom zaťažení, ako sa konštrukcia správa, aby dokázali čo najdlhšie predĺžiť jej životnosť.
„Oboznamuje sa s tým, aká je kvalita výstuže, betónu, zainjektovanosti či spodnej stavby. Toto všetko bude vstupovať do statickej analýzy a uvidíme, čo nám vyjde. Ak bude zvyšková únosnosť celej konštrukcie veľmi nízka, nie je možné z hľadiska bezpečnosti pustiť tam dopravu a most sa bude musieť uzavrieť. Či to bude Banská Bystrica chcieť, alebo nie,“ dodal Moravčík, s tým, že výsledky by mohli byť známe v máji.
