Frekventovaný most v Banskej Bystrici je v zlom stave. Delí ho len stupeň od uzavretia

Minulý rok v septembri museli v Banskej Bystrici riešiť vážny problém a krízovú situáciu. Tá vyústila do zbúrania dôležitého Kremničianskeho mosta v Kremničke, ktorý viedol ponad rýchlostnú cestu R1 a spájal jednu časť mesta s druhou.

Rozhodnutie prišlo doslova z minúty na minútu. Hoci ho samospráva nemala v účtovníctve a nebol jej majetkom, sanácie vo výške 239-tisíc eur zaplatil magistrát z vlastného vrecka.

„Bola to šokujúca informácia aj pre nás, že most môže kedykoľvek spadnúť. Nezostávalo nám nič iné, len vyhlásiť mimoriadnu situáciu a most zbúrať. Uvedomujeme si, že je to pre dopravnú infraštruktúru citeľná strata,“ uviedol pre Štandard primátor Ján Nosko.

V septembri museli v Banskej Bystrici zbúrať dôležitý most. Mohol kedykoľvek spadnúť. Foto: Mesto Banská Bystrica

Rýchle a nevyhnutné búranie 50-ročného mosta urýchlil posudok, v ktorom ho zaradili do stupňa sedem, čo je havarijný stav. Predchádzajúca prehliadka v októbri 2018 konštatovala stav zodpovedajúci stupňom štyri až päť, čiže došlo k náhlemu zhoršeniu jeho stavu.

Mosty sa delia podľa stavu do siedmich stupňov: bezchybný, veľmi dobrý, dobrý, uspokojivý, zlý, veľmi zlý a havarijný.

Potrebné skúšky

Radvanský most je v stupni číslo šesť. „K mostu chýba projektová dokumentácia. Napriek tomu sme sa rozhodli vykonať jeho testovanie. Kvôli bezpečnosti obyvateľov potrebujeme mať jasnú správu, v akom stave sa momentálne nachádza,“ uviedol v utorok na brífingu Nosko.

Potvrdil, že už začali s prvou fázou testovania a ďalšie záťažové skúšky sú naplánovaná na jar tohto roku. Tie definitívne ukážu, v akom je stave.

Univerzity investujú do modernizácie internátov. Niektorí študenti si za komfort priplatia

Mohlo by Vás zaujímať Univerzity investujú do modernizácie internátov. Niektorí študenti si za komfort priplatia

Únia miest Slovenska vypracovala materiál, podľa ktorého evidujú 571 mostov, z toho zhruba tretina sa nachádza v zlom, veľmi zlom až havarijnom stave. Nosko zdôraznil, že ide o alarmujúcu situáciu, a preto chcú rokovať s Ministerstvom dopravy SR, pretože veľa týchto mostov nemá jasného vlastníka a chýba aj projektová dokumentácia. Viaceré z nich sú viazané s rýchlostnými cestami, diaľnicami alebo slúžia ako privádzače.

„Samozrejme, po zbúraní Kremnického mosta nám jeden most chýba. Intenzita dopravy na Radvanskom moste vzrástla, a práve preto sme sa rozhodli urobiť diagnostiku skôr, ako bola doporučená. Budeme čakať, aká odpoveď bude zo Žilinskej univerzity, ktorej pracovníci ju vykonávajú a aké kroky nám odporučia,“ vysvetlil primátor.

Kremničiansky i Radvanský most postavili pred viac ako 50 rokmi. Oba mali prejsť v 80. rokoch delimináciou, teda prevodom. Vtedy mesto Banská Bystrica prijalo do svojho majetku množstvo lávok a mostov, ktoré sa nachádzajú na jeho území, tieto dva mosty však nie. Evidujú teda spor o vlastníctvo, pričom takýchto mostov na Slovensku je viac.

Primátor Banskej Bystrice Ján Nosko a profesor zo Žilinskej univerzity v Žiline Martin Moravčík informovali v utorok o situácii s Radvanským mostom. Foto: Mário Kaprálik

„Je možno potrebné vytvoriť nejaký fond na opravu takýchto mostov a postupne začať s ich reparáciou. Pretože ich stav nás v budúcnosti určite dobehne. Ja si neviem v tejto chvíli ani predstaviť, čo by to znamenalo pre Banskú Bystricu, keby sa tento most musel odstaviť. Chcem byť zdržanlivý a počkáme si, aké budú odporúčania,“ doplnil Nosko.

Uviedol, že majú vypracované štúdie na výstavbu nového Kremničianskeho mosta a robia všetko pre to, aby s ňou začali čo najskôr.

Možné uzavretie

Radvanský most je nosníkový, pričom tieto patria k najrizikovejším konštrukciám. „Momentálne sa oboznamujeme s konštrukciou. Problémom je, že neexistuje projektová dokumentácia, čiže musíme začínať od začiatku,“ vysvetlil na brífingu Martin Moravčík zo Žilinskej univerzity.

Poslednou etapou diagnostiky a záťažových skúšok budú odporúčania odborníkov, aké kroky by mala samospráva s mostom urobiť. Prípadne môže prísť aj k nasadeniu on-line monitoringu pri dopravnom zaťažení, ako sa konštrukcia správa, aby dokázali čo najdlhšie predĺžiť jej životnosť.

„Oboznamuje sa s tým, aká je kvalita výstuže, betónu, zainjektovanosti či spodnej stavby. Toto všetko bude vstupovať do statickej analýzy a uvidíme, čo nám vyjde. Ak bude zvyšková únosnosť celej konštrukcie veľmi nízka, nie je možné z hľadiska bezpečnosti pustiť tam dopravu a most sa bude musieť uzavrieť. Či to bude Banská Bystrica chcieť, alebo nie,“ dodal Moravčík, s tým, že výsledky by mohli byť známe v máji.  

Radvanský most v Banskej Bystrici. Foto: Mário Kaprálik