Dopravná situácia na Kysuciach je neúnosná. D3 pri Čadci by mohli začať stavať tento rok
Zákazku môže spomedzi dvoch uchádzačov získať stavebné združenie na čele so spoločnosťou Váhostav – SK, jeho partnermi sú Metrostav DS a maďarská firma Duna Aszfalt Út és Mélyépítő. Druhú polovicu úseku D3 Oščadnica – Čadca, Bukov v dĺžke 5,3 kilometra vrátane šesťstometrovej druhej rúry tunela Horelica navrhli vybudovať za vyše 230 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty.
Druhú ponuku za takmer 244 miliónov eur bez DPH predložilo združenie spoločností Eurovia SK, SMS, Doprastav, Strabag a Marti. Oba cenové návrhy sú výrazne nižšie oproti predpokladaným nákladom cez 306 miliónov eur bez dane.
Ak nikto nepodá námietky, NDS bude môcť uzavrieť zmluvu s úspešným združením. V takom prípade by s výstavbou časti D3 pri Čadci mohli začať už v tomto roku. Stavebné práce sú plánované na viac ako štyri a pol roka, hotové by mohli byť najskôr v rokoch 2029 až 2030. Súťaž trvá od začiatku júna 2024, pričom lehotu na predkladanie ponúk predlžovali štyrikrát do 14. novembra. Ľavá polovica úseku D3 pri Čadci je v prevádzke od roku 2004.
Diaľničiari sú vo vyjadreniach zatiaľ zdržanliví. „Nakoľko ide ešte vždy o otvorené verejné obstarávanie, nemôžeme priebeh bližšie komentovať, kým nebude ukončené,“ uviedli pre Štandard. „Termín výstavby, celkové náklady a ďalšie konkrétnejšie informácie bude možné zodpovedať až po skončení verejného obstarávania a podpise zmluvy s úspešným uchádzačom,“ dodali z mediálnej komunikácie NDS.

Dostavba so štatútom strategickej investície
Na Kysuciach a v žilinskom regióne roky čakajú na dokončenie troch zvyšných úsekov D3 medzi Žilinou a Čadcou v dĺžke 26 kilometrov. Odhadované stavebné náklady predstavujú spolu viac ako 1,1 miliardy eur. Dopravná situácia na ceste prvej triedy I/11 sa medzitým zmenila na neúnosnú.
V Programe Slovensko je na financovanie dostavby D3 určených takmer 770 miliónov eur zo zdrojov Európskej únie, čo je 85 percent z celkovej sumy. Podľa ministerstva dopravy zo štátneho rozpočtu je v rámci 15-percentného spolufinancovania vyčlenených takmer 136 miliónov eur.
NDS aktuálne obstaráva zhotoviteľov aj na takmer 10-kilometrový úsek D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica a vyše 11-kilometrový úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto. Všetky tri pripravované stavby už majú štatút strategickej investície pre veľké infraštruktúrne projekty, čo malo urýchliť ich záverečnú prípravu popri tendroch a pred začiatkom stavebných prác.
Výstavba prinesie pre región obrovskú záťaž
Starosta Oščadnice Marián Plevko ocenil, že procesy v príprave tejto životne dôležitej stavby sa výrazne zrýchlili vrátene verejného obstarávania jednotlivých úsekov. „Považujem za prirodzené, že v rámci obstarávania dodávateľa na tak zložitú a rozsiahlu stavbu dochádza k posunom termínov. Dôležité je, že stavba D3 začína nadobúdať reálne kontúry,“ podotkol pre Štandard.
Upozornil, že výstavba úsekov D3 prinesie pre región obrovskú záťaž aj vzhľadom na nezadržateľne sa blížiaci termín spustenia poľskej rýchlostnej cesty S1 Milówka – Węgierska Górka. „Bude veľmi dôležité, aby bol kladený prísny dôraz na koordináciu prác na jednotlivých úsekoch, aby bola zabezpečená trvalá dopravná priepustnosť a plynulosť dopravy na celom úseku,“ poznamenal Plevko.
Poukázal tiež na to, že počas výstavby bude kľúčové minimalizovať negatívne dopady na obyvateľov aj podnikateľov, pre ktorých je životne dôležitá dostupnosť územia. „Môžeme sa pripraviť na to, že zo strany vodičov bude potrebná veľká dávka trpezlivosti, ohľaduplnosti a disciplinovanosti,“ dodal starosta Oščadnice. Očakáva, že dokončená D3 výrazne zvýši konkurencieschopnosť regiónu, prinesie nové príležitosti a rozvoj miest a obcí Kysúc.

Dlhodobo kritická a neudržateľná situácia
Dokončenie výstavby všetkých plánovaných úsekov D3 výrazne odľahčí kritickú dopravnú situáciu aj v meste Čadca a pomôže dopravnej obsluhe celého regiónu. „Doterajším výrazným omeškaním tejto stavby trpia nielen obyvatelia celého regiónu Kysúc, ale vzhľadom na jestvujúce každodenné kolóny na trase medzi Žilinou a Čadcou aj regionálna a národná tranzitná doprava,“ potvrdil pre Štandard prednosta Mestského úradu Čadca Miroslav Kováč.
Podľa neho z toho následne pramení aj negatívny dopad na národnú a regionálnu ekonomiku. „V meste Čadca a regióne Kysúc je aktuálna dopravná situácia v niektorých úsekoch až kritická, preto investíciu do vybudovania D3 vítame,“ doplnil prednosta.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej hodnotí pozitívne, že NDS vyhodnotila súťaž na prvý z troch zostávajúcich úsekov D3. „Dúfam, že sa čo najskôr rozbehnú stavebné práce,“ zareagoval pre Štandard.
Odborník na dopravu potvrdil, že situácia v tomto regióne na severe Slovenska je dlhodobo kritická a neudržateľná. „V prípade, ak NDS vyhodnotí aj posledné dva úseky na D3 najneskôr do konca mája, aby sa ešte tohto roku stihla stavebná sezóna, tak by mohla byť D3 skompletizovaná do konca roka 2030,“ predpokladá Matej.
Súťaže na ďalšie dva úseky
Diaľničiari v tendri na výstavbu D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica ešte vyhodnocujú ponuky uchádzačov z 19. februára. Verejné obstarávanie trvá od začiatku novembra, odhadované stavebné náklady sú viac ako 307 miliónov eur bez DPH, práce by mali trvať tri a pol roka.
V súťaži na úsek D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto predĺžili lehotu na predkladanie ponúk z 25. februára na 12. marca. Predpokladaná hodnota prác je 507,4 milióna eur bez dane, plánované sú na viac ako tri a pol roka.
Diaľničný privádzač k budúcemu úseku D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto je v prevádzke od júla minulého roka. Má takmer 1,4 kilometra a zatiaľ odľahčí časť cesty I/11 pri Kysuckom Novom Meste. Náklady na výstavbu privádzača vzrástli z pôvodných 13,7 milióna eur na 21 miliónov eur bez dane.

Po vybudovaní D3 bude mať Slovensko kompletné diaľničné prepojenie od Žiliny až po hranice s Poľskom, čo umožní splniť aj medzinárodné záväzky krajiny v rámci Transeurópskej dopravnej siete.
Z plánovanej dĺžky D3 takmer 60 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke zhruba 36 kilometrov na šiestich úsekoch, z toho vyše 19 kilometrov v polovičnom profile na troch úsekoch medzi Čadcou a Oščadnicou, Svrčinovcom, Skalitým a hranicou s Poľskom. Motoristi využívajú na D3 aj úseky Hričovské Podhradie – Žilina-Strážov, Žilina-Strážov – Žilina-Brodno a Čadca-Bukov – Svrčinovec.