Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš na tlačovej konferencii zverejnil opatrenia, ktorými chce pomôcť osamelým rodičom. Eva Marková z neziskovej organizácie JEDEN RODIČ uviedla, že na Slovensku žije 360-tisíc jednorodičovských domácností, v ktorých žije viac ako pol milióna detí.
Túto informáciu citovali médiá, medzi nimi aj denník Štandard. Televízia Markíza vo svojej reportáži hovorí o viac ako 370-tisíc osamelých rodičoch, ktorí sa starajú o približne pol milióna detí, pričom v reportáži ilustračne uvádza názory mamičky, ktorá sa stará o dve malé deti. Televízny divák by tak mohol získať dojem, že tých 370-tisíc osamelých rodičov sú matky s malými deťmi.
Nikto nespochybňuje náročnosť situácie osamelých matiek. Ak však chceme pochopiť komplexnosť problematiky osamelých rodičov, je dôležité správne narábať s číslami. Inak budeme ignorovať veľké skupiny týchto rodičov a ich každodenné problémy. Tvrdenie o pol milióne detí v rodinách osamelých rodičov je v zásade pravdivé vo vzťahu detí k ich rodičom aj keď 230 438 detí nie je závislých od svojich rodičov (majú ukončenú povinnú školskú dochádzku, prípadne vyštudovali vysokú školu, väčšinou pracujú).
Medzi nimi sú aj deti vo veku nad 60 rokov, hoci v bežnej hovorovej reči by sme 60-ročného človeka nenazvali dieťaťom. Dôležité je uvedomiť si najmä to, že pri domácnostiach osamelých rodičov automaticky neplatí, že sa rodič stará o dieťa, nakoľko pracujúce dieťa sa môže starať o svojho rodiča. Rôzne rodiny majú rôzne potreby a tak treba k tejto problematike pristupovať.
Skúsme sa pozrieť na to, aké domácnosti osamelých rodičov na Slovensku máme, a aspoň stručne načrtnúť ich hlavné problémy. Vychádzať budem z publikácie Štatistika v súvislostiach - Rodinné správanie populácie Slovenska, ktorú v roku 2023 vydal Štatistický úrad SR na základe údajov zo sčítania obyvateľov, domov a bytov 2021. Vzhľadom na množstvo dát v tabuľkách som niektoré zjednodušil alebo skombinoval. Ako zdroj tabuliek budem uvádzať čísla tabuliek v publikácii, z ktorých som vychádzal.
Príčiny vzniku domácností osamelých rodičov
Zo štatistík podľa veku a rodinného stavu rodičov vyplýva, že najviac osamelých rodičov vo veku do 39 rokov je slobodných a ich deti sa narodili mimo manželstva (tabuľky T 4.3.2.1 a T 4.3.2.2). Nie je jasné koľko z týchto rodičov predtým žilo v spoločnej domácnosti s druhým rodičom dieťaťa, (rozpadnuté rodiny založené kohabitáciou) a koľko detí sa narodilo po tom, čo matka otehotnela bez toho, aby žila s otcom dieťaťa, (takáto neúplná rodina štatisticky vzniká narodením dieťaťa slobodnej matke). Vo veku od 40 do 59 rokov tvoria polovicu neúplných domácností také, ktoré vznikli rozvodom. Vo veku od 60 rokov prevládajú rodiny, ktoré vznikli smrťou jedného z rodičov.
Z viac ako 357-tisíc neúplných rodín vzniklo takmer 110-tisíc rozvodom, 108-tisíc smrťou jedného z rodičov, takmer 80-tisíc splodením dieťaťa mimo manželstva, pričom rodičia mohli spolu istý čas žiť. Viac ako 59-tisíc rodín tvoria rodičia, ktorí majú manželského partnera, s ktorým nežijú.

Je vhodné používať pojem osamelý rodič namiesto jednorodič, nakoľko každé dieťa má dvoch rodičov. V prípadne 108-tisíc rodín máme istotu, že druhý rodič dieťaťa zomrel, pri 59-tisíc rodinách máme istotu, že druhý rodič žije, (odlúčené manželstvá) a pri ďalších 190-tisíc rodinách je vysoko pravdepodobné, že druhý rodič stále žije (slobodní a rozvedení).
Toto kritérium by sa malo zohľadňovať pri tvorbe pomoci pre tieto rodiny, aby sa žijúci rodičia nemohli zbaviť zodpovednosti za svoju rodinu. Oceňujem, že medzi opatreniami pána ministra je zvýšenie minimálneho výživného a snaha efektívnejšie vymáhať výživné od rodičov, ktorí nežijú so svojimi deťmi. Na druhej strane minister spomenul návrh zvýšiť prídavky na deti v neúplných rodinách, čo môže viesť k tomu, že sa v budúcnosti mladým ľuďom neoplatí sobášiť. V minulosti sa v Rakúsku zaviedla silná pomoc osamelým matkám, čo malo za následok, že mladé ženy sa odmietali vydávať, lebo slobodné matky sa ľahšie dostali k nájomnému bytu, ako rodiny založené manželstvom.
Ak sa má na Slovensku v čase prepadu pôrodnosti odstupňovať pomoc rodinám, najväčšiu pomoc by mali dostávať viacdetné rodiny, ktoré sú do veľkej miery ohrozené chudobou, avšak viacdetné rodiny sú na rozdiel od neúplných rodín z demografického hľadiska riešením a nie problémom. Viacdetné rodiny majú najčastejšie tri deti, pričom neúplné rodiny majú najčastejšie jedno dieťa.
Domácnosti osamelých rodičov podľa veku detí
S príčinami vzniku domácností osamelých rodičov súvisí aj vek detí a či sú deti od svojich rodičov závislé. Za závislé dieťa sa považuje osoba do 15 rokov veku, prípadne ekonomicky neaktívna osoba vo veku od 16 do 25 rokov.
V rodinách slobodných rodičov vzhľadom na ich vek budú prevládať závislé deti. V rodinách ovdovených rodičov budú prevládať dospelé deti nad 25 rokov, ktoré sa starajú o svojich rodičov. O rodinách rozvedených rodičov a odlúčených manželov nevieme podľa dostupných dát presne povedať, či je viac závislých alebo nezávislých detí. Vzhľadom na vek rodičov sa dá predpokladať, že závislých detí bude viac.
Spomedzi domácností osamelých rodičov je 50,5 percenta so závislými deťmi a 49,5 percenta bez závislých detí. Z celkového počtu 509 835 detí je 279 397 závislých a 230 438 nezávislých. Medzi nezávislými deťmi prevažujú muži, pričom vo vekovej kategórii detí od 60 rokov sa pomer mužov a žien vyrovnáva (tabuľka T 4.3.1.3).

Na základe tabuliek je možné spočítať, že 201 203 detí v neúplných rodinách je vo veku do 14 rokov a 78 194 závislých detí je vo veku od 15 do 25 rokov. Podrobnejšie rozdelenie detí podľa veku alebo druhu školy, ktorú navštevujú sa nespomína.
Rôznorodé domácnosti osamelých rodičov a ich rôzne potreby
Na základe vekovej štruktúry detí a rodičov vieme identifikovať rôzne typy domácností osamelých rodičov, pričom tieto domácnosti majú rôzne potreby a problémy. Skúsme ich stručne načrtnúť.
Keď sa povie osamelý rodič, ľudia si predstavia slobodnú mamičku s malým dieťaťom. Medzi neúplné rodiny s deťmi do 3 rokov veku patrí najmä 3057 osamelých rodičov na materskej dovolenke a 10 182 osamelých rodičov na rodičovskej dovolenke. Z nich je 13 025 osamelých matiek a 214 osamelých otcov.

V týchto rodinách žije takmer 20-tisíc detí. Tieto rodiny sú odkázané na materské a prídavky na deti, prípadne na rodičovský príspevok a prídavky na deti. Ich základnou snahou je prežiť toto obdobie s príjmom, ktorý často nestačí na zabezpečenie vlastného ani nájomného bývania, nieto ešte na zabezpečenie ďalších životných potrieb.
Nasleduje obdobie, v ktorom deti chodia do materskej a základnej školy a treba skĺbiť prácu, sprevádzanie detí do a zo školy, voľnočasové aktivity pre dieťa, nákupy, návštevy lekárov a podobne. Okrem finančnej náročnosti je toto obdobie náročné z časového hľadiska, ak so starostlivosťou o deti nemá kto pomôcť, (starí rodičia, súrodenci osamelého rodiča, priatelia) a rodič musí s dieťaťom všetko absolvovať sám. Z verejne dostupných dát sa nedá počet takýchto rodín presne určiť. Detí od 3 do 14 rokov v rodinách osamelých rodičov je približne 181-tisíc, čo zodpovedá deťom v materskej škole a na základnej škole do 8. ročníka.
Vyššie spomenutých 78 194 závislých detí vo veku od 15 do 25 rokov navštevuje stredné školy, gymnáziá, odborné učilištia a vysoké školy. Rodiny majú zvýšené výdavky, ak dieťa študuje v inej obci ako je jeho pobyt. Tieto deti sú závislé, to znamená, že nie sú ekonomicky aktívne. Vzhľadom na svoj vek už majú možnosť brigádovať, prípadne pracovať.
V štatistikách sa nachádza 23 059 rodín s 31 796 deťmi vo veku do 25 rokov, ktoré pracujú. Tieto deti sa snažia zabezpečiť si niektoré potreby vlastnou prácou a odbremeniť svojich rodičov.
V 153 603 domácnostiach osamelých rodičov s najmladším dieťaťom vo veku od 25 rokov sú 111 956 rodičov dôchodcovia (17 869 z nich pracujúci dôchodcovia), 31 939 rodičov pracuje, 4 319 rodičov je nezamestnaných a 3 264 sú osoby v domácnosti. 2 125 rodičov má inú alebo nezistenú ekonomickú aktivitu (tabuľka T 4.3.7.1).
Väčšina rodičov na dôchodku je ovdovených a existuje predpoklad, že deti s nimi bývajú, aby sa o rodičov postarali. Popri vlastnej práci potrebujú deti zabezpečiť stravu pre svojich rodičov, odvoz k lekárovi, pomoc s hygienou či sociálne kontakty, aby rodičia netrpeli samotou. Pre tieto rodiny je pomocou zdravotná dopravná služba, jedáleň s cenovo dostupným obedovým menu či komunitné centrum, v ktorom sa dôchodcovia môžu stretávať a tráviť spolu čas. Pre štát bude výzvou zabezpečiť tieto služby dostupné na celom území Slovenska. Je nereálne, aby pri stúpajúcom počte dôchodcov odkázaných na pomoc a klesajúcom počte pracujúcich, mal každý odkázaný dôchodca svoju opatrovateľku. Poskytnutie finančného príspevku rodinám nemusí reálne pomôcť, ak tieto služby nebudú dostupné.
Rovnaké problémy musia riešiť aj úplné rodiny, hoci je menej časté, že dieťa býva s oboma rodičmi, aby ich opatrovalo. Ak dieťa opatruje dvoch rodičov na dôchodku, ide o náročnejšiu situáciu ako keď opatruje len jedného rodiča. Je dôležité, aby sa pri dobre mienenej pomoci osamelým rodičom nezabudlo na úplné rodiny, ktorých niektoré životné situácie môžu byť porovnateľne ťažké alebo aj ťažšie, ako v prípade neúplných rodín.
Takmer 32-tisíc domácností tvorí pracujúci rodič a pracujúce dieťa. Časť z týchto detí si neskôr založí rodinu, časť ostane bývať s rodičom. Hovorovo sa takéto spolunažívanie nazýva “mama hotel.” Štát by mal urobiť všetko pre to, aby sa mladí ľudia dokázali osamostatniť, založiť si vlastnú rodinu a mať deti. Komplikáciou pre tieto deti sú vysoké ceny nehnuteľností, nedostupnosť nájomného bývania a často nízke mzdy v prvom zamestnaní. Toto však trápi aj pracujúce deti žijúce v úplných rodinách. Cieľom štátu by malo byť, aby pracujúcich detí bývajúcich u pracujúcich rodičov bolo čo najmenej.
Medzi závislými deťmi sú aj siroty, ktoré stratili jedného rodiča. Sirotský dôchodok zo Sociálnej poisťovne vo februári 2025 poberalo 21 268 detí, náhradné výživné z úradov práce poberalo 2 207 detí, sirotský výsluhový dôchodok od Vojenského úradu sociálneho zabezpečenia poberalo 186 detí.
Pomoc osamelým rodičom s deťmi a chaos so sirotskými dôchodkami
Ak chce štát osamelým rodičom s malými deťmi pomôcť po finančnej stránke, nie je vhodné zvyšovať prídavky na deti alebo daňový bonus na deti z neúplných rodín a zvýhodňovať ich oproti deťom z úplných rodín. Vhodné riešenie je zohľadniť, či druhý rodič dieťaťa žije. Ak žije, mal by niesť svoj diel zodpovednosti. Preto je správne zvýšenie minimálneho výživného a snaha o jeho efektívne vymáhanie. Ak druhý rodič dieťaťa zomrel, treba prehodnotiť výšku sirotského dôchodku. Nestačí sa uspokojiť s priemernou sumou 213,74 EUR ak sirotský dôchodok vypláca Sociálna poisťovňa. Nie všetky deti dostávajú takúto sumu a nie všetky deti majú naň nárok.
Nárok na sirotský dôchodok majú deti, ktorých zosnulý rodič poberal alebo mal nárok na starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok. Nárok na starobný dôchodok vzniká po 15 rokoch dôchodkového poistenia, čo je problematická podmienka, ak napríklad 30-ročný otec 2 malých detí zomrie pri dopravnej nehode. Počet odpracovaných rokov pri nároku na invalidný dôchodok sa mení podľa veku.
V prípade, že zosnulý rodič nemal nárok na starobný a invalidný dôchodok zo Sociálnej poisťovne, môže druhý rodič požiadať o náhradné výživné vo výške 87,58 EUR na úrade práce podľa miesta trvalého pobytu dieťaťa. Táto suma je stanovená ako 0,7-násobok sumy životného minima pre nezaopatrené dieťa. Ak zomrie rodič dieťaťa s nízkou mzdou po 15 rokoch dôchodkového poistenia, sirotský dôchodok zo Sociálnej poisťovne môže byť nižší ako náhradné výživné a preto ho úrad práce doplatí do výšky 87,58 EUR.
Policajti, hasiči, záchranári, vojaci, príslušníci Zboru väzenskej a justičnej stráže, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu a ozbrojení príslušníci finančnej správy sa riadia zákonom 328/2002 Z. z.o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov. Nárok na sirotský výsluhový dôchodok vzniká po 25 rokoch služby, prípadne ak policajt alebo vojak mal nárok na invalidný výsluhový dôchodok, zomrel pri služobnom úraze alebo na chorobu z povolania. V prípade vyššie spomenutých povolaní sirotský dôchodok vypláca Útvar sociálneho zabezpečenia príslušného ministerstva alebo Vojenský úrad sociálneho zabezpečenia.
Tieto podmienky komplikujú systém. Ak zomrie policajt po 25 rokoch služby, jeho deti dostanú sirotský dôchodok z Ministerstva vnútra aj zo Sociálnej poisťovne. Ak odslúžil 15 až 24 rokov, deti dostanú sirotský dôchodok len zo Sociálnej poisťovne. Ak odslúžil menej ako 15 rokov, deti dostanú náhradné výživné z úradu práce.
Predstavme si situáciu, že na Prístavnom moste v Bratislave havaruje autobus so 40 pracovníkmi z miestnej automobilky a po zrážke s kamiónom padne do Dunaja. Posádka sa utopí. Títo pracovníci by mali porovnateľnú mzdu. Aké sirotské by dostali ich deti? Niektoré by naň nemali nárok, iné by dostali sirotský dôchodok od 150 do 450 EUR podľa počtu odpracovaných rokov otca. Na vek a potreby pozostalých detí by sa neprihliadalo.
V nasledujúcej tabuľke uvádzam niekoľko modelových situácií, keď zomrie rodič dlhodobo poberajúci minimálnu mzdu, priemernú mzdu (aktuálne asi 1500 EUR/mes) a príjem vo výške trojnásobku priemernej mzdy (aktuálne asi 4500 EUR/mes). Jednotlivé modelové situácie sa v bežnej praxi nevyskytujú rovnako často. K 31. 1. 2025 poberalo 834 detí sirotský dôchodok do výšky 76 EUR mesačne, zatiaľ čo 1 dieťa poberalo sirotský dôchodok viac ako 1000 EUR mesačne. Presnú sumu Sociálna poisťovňa neposkytla. Chcel som poukázať na dôsledky nastavenia, keď sa pozerá na príjem a odpracované roky rodiča a ignorujú sa potreby dieťaťa. Mnohé deti totiž dostávajú nižší sirotský dôchodok ako je životné minimum dieťaťa.

Vysoký počet odpracovaných rokov rodiča ako podmienka na priznanie sirotského dôchodku znamená 2207 detí, ktoré musia poberať náhradné výživné, lebo na sirotský dôchodok nemajú nárok. Ktorý rodič však pozná hodinu svojej smrti a vie jej dopredu zabrániť? Má štát právo žiadať od ľudí, aby neumierali pri dopravných nehodách, pracovných úrazoch, na rakovinu a odvrátiteľné ochorenia pod hrozbou, že ich deťom neprizná sirotský dôchodok? Ktorý rodič chce, aby jeho deti vyrastali ako siroty? Človek nevie, kedy zomrie, a preto sa nemajú trestať deti za predčasnú smrť rodiča.
Naviazanie výšky sirotského dôchodku na výšku predpokladaného starobného dôchodku má za následok, že najnižšie sirotské dostanú deti rodičov, ktorí odpracovali 15 rokov a mali veľmi nízke mzdy. Pokiaľ si títo rodičia založili rodinu s odstupom rokov po tom, ako začali pracovať, môžu mať malé deti, ktoré sú úplne odkázané na pomoc od štátu. Opačný extrém, teda najvyššie sirotské dôchodky dostanú deti rodičov, ktorí mali dlhodobo vysoký príjem a odpracovali veľa rokov a boli tesne pred odchodom do dôchodku.
Tieto deti už budú často dospelé, študujúce na vysokej škole a schopné zapojiť sa do trhu práce. Vzhľadom na vysoký príjem rodiča môžu mať úspory, ktoré im pomôžu osamostatniť sa. Platí, že čím väčšia odkázanosť dieťaťa na pomoc od štátu, tým nižšie sirotské a čím väčšia samostatnosť dieťaťa, tým vyššie sirotské. Deťom od 26 rokov sa sirotský dôchodok už neprizná.
V prípade životnej situácie, keď zomrie rodič závislého dieťaťa, máme viacero dávok a úradov, ktoré majú tieto dávky vyplácať a množstvo podmienok, ktoré treba posúdiť na to, aby sa zistilo, či deti zosnulého majú nárok na príslušnú dávku alebo nie. Podstata problému je tá istá. Deti stratili jedného z rodičov, ktorý sa o ne staral. Je vhodné, aby na rovnakú životnú situáciu existoval len jeden zákon a prípadne jedna dávka, ak je potrebná. Inak sa pri novelizácii jedného zákona zabudne na úpravy ďalších zákonov a tým vznikne rozdielny prístup k rodinám v tej istej situácii.

Odporúčam, aby sirotský dôchodok v budúcnosti vyplácala len Sociálna poisťovňa a to aj deťom, ktoré ho doteraz poberali z iných úradov. Výšku navrhujem 200 EUR pre všetky deti pracujúcich rodičov rovnako, prípadne aby existovali 3 rôzne sumy podľa veku dieťaťa a zohľadňovali jeho potreby. Tu by však bolo potrebné definovať životné minimum dieťaťa podľa jeho veku. Deti nepracujúcich rodičov by mohli dostávať nižšiu sumu, aby to motivovalo rodičov pracovať a starať sa o svoje deti.
Vdovský a vdovecký dôchodok fungujú podobne, akurát sú o polovicu vyššie a nenašiel som žiadnu náhradu, ak pozostalí rodičia nemajú na neho nárok.
Záver
Je dôležité vnímať problémy osamelých rodičov, ale aj korektne pracovať s číslami, aby sme nepozerali na každú neúplnú rodinu ako na slobodnú mamičku s malým dieťaťom. Mohli by sme prehliadnuť problémy detí, ktoré sa starajú o svojich rodičov na dôchodku, problémy pracujúcich detí, ktoré sa chcú osamostatniť a založiť si rodinu, či problémy rodičov po smrti manžela, ktorí nemajú nárok na vdovský dôchodok a sirotský dôchodok pre svoje deti.
Sirotský, vdovský a vdovecký dôchodok si zaslúžia podrobnú analýzu toho, kto má a kto nemá na ne nárok a v akej výške ho poberajú, nakoľko môžu existovať výrazné rozdiely vo výške týchto dôchodkov.
Hydepark je priestor na slobodnú diskusiu, publikované názory nemusia zodpovedať redakčnej línii Štandardu.