Záverečné práce na vysokých školách čaká zmena. Drucker navrhuje alternatívu 

Podoba oboch foriem by bola v kompetencii fakúlt jednotlivých vysokých škôl. O novej možnosti informoval štátny tajomník pre vysoké školstvo a akademický výskum Róbert Zsembera.

„Záverečné práce, aj ako sa píšu a aká je ich forma a podmienky získania titulu po ich absolvovaní, sa odzrkadľujú zo zákona o vysokých školách. My aktuálne plánujeme a pripravujeme nový zákon o vysokých školách,“ uviedol Zsembera.

Cieľom je podľa neho umožniť väčšiu flexibilitu a prepojenie štúdia s praxou, pričom študent by si mohol zvoliť formu, ktorá mu viac vyhovuje – či už akademické písanie, alebo praktické skúsenosti v teréne.

Zmenu by mohli zaviesť najskôr v akademickom roku 2026/2027, prípadne 2027/2028, v závislosti od rýchlosti legislatívneho procesu.

Zsembera zároveň zdôraznil, že študenti, ktorí si už záverečnú prácu vybrali, alebo si ju budú vyberať v najbližšom akademickom roku, by mali svoje štúdium dokončiť podľa doterajších pravidiel.

Krok správnym smerom

Podľa predsedu Študentskej rady vysokých škôl Patrika Prístupného by zavedenie alternatívy k tradičnej písomnej práci mohlo predstavovať posun správnym smerom.

„Dlhodobo upozorňujeme na potrebu väčšej flexibility pri ukončovaní prvého a druhého stupňa vysokoškolského štúdia. Takýto prístup by mohol lepšie reflektovať špecifiká jednotlivých študijných programov aj reálne potreby praxe,“ povedal Prístupný pre Štandard.

Pediatri aj učitelia varujú pred novými ospravedlnenkami: Byrokracia na úkor detí

Mohlo by Vás zaujímať Pediatri aj učitelia varujú pred novými ospravedlnenkami: Byrokracia na úkor detí

Zároveň pripomenul, že vysoké školy by mali mať autonómiu rozhodovať o tom, ktorá forma výstupu je pre ich poslucháčov najvhodnejšia.

„Zmena by mala byť zavádzaná citlivo, s dôrazom na kvalitu a objektívnosť hodnotenia. Kľúčové bude nastavenie jasných pravidiel, aby alternatívne ukončenie štúdia zachovalo akademické štandardy aj odbornú úroveň absolventov,“ dodal.

Z pohľadu študentov by alternatíva priniesla najmä lepšie uplatnenie získaných zručností v praxi a možnosť preukázať pripravenosť na pracovný trh.

Zamestnávatelia návrh podporujú

Zavedenie odbornej praxe ako alternatívy k tradičným záverečným prácam vnímajú pozitívne aj zamestnávatelia. 

„Prepojenie vysokoškolského vzdelávania s praxou rozhodne vítame. Skúsenosť priamo v praxi je pre študentov neoceniteľná, pretože môžu aplikovať svoje poznatky v reálnych pracovných podmienkach,“ ozrejmila pre Štandard hovorkyňa Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení SR Miriam Filová.

Zo života slovenských detí mizne pohyb. V kondícii zaostávajú za medzinárodným priemerom

Mohlo by Vás zaujímať Zo života slovenských detí mizne pohyb. V kondícii zaostávajú za medzinárodným priemerom

Doplnila, že z pohľadu zamestnávateľov je prax počas štúdia veľmi vítaná, keďže im umožňuje vychovávať si svojich budúcich zamestnancov, čo asociácia považuje za výhodu pre obe strany.

Reakcie univerzít

Na Univerzite Komenského v Bratislave vnímajú návrh na alternatívnu formu záverečných prác ako možný krok vpred, no rovnocennosť stáže s tradičnými písomnými prácami bude závisieť od konkrétneho študijného odboru. 

Podľa hovorkyne Evy Kopeckej by napríklad v lekárskych profesiách mohla byť prípadová štúdia plnohodnotnou náhradou akademickej práce, no pri iných odboroch by povinnosť písomnej práce mala zostať zachovaná.

Pri otázke objektívnosti a kvality hodnotenia výstupov zo stáže v porovnaní s tradičnými prácami zdôraznila, že úspech závisí najmä od správne nastavených procesov.

„V oboch prípadoch ide najmä o poctivosť školiteľov, oponentov, komisií a prístup študentov. Ak sa podarí vhodne nastaviť hodnotiace procesy, môže to viesť k zvýšeniu kvality a konkurencieschopnosti našich absolventov,“ doplnila Kopecká.

Domáce vzdelávanie: alternatíva pre deti a rodičov, ktorým škola nevyhovuje

Mohlo by Vás zaujímať Domáce vzdelávanie: alternatíva pre deti a rodičov, ktorým škola nevyhovuje

Na Slovenskej technickej univerzite (STU) v Bratislave sú už dnes mnohé záverečné práce orientované prakticky.

„Majú charakter projektov, návrhov či analýz, ktoré vychádzajú z výskumu, meraní, výpočtov alebo modelov. Často sa realizujú v reálnych podmienkach v spolupráci s praxou,“ priblížil pre Štandard hovorca STU Juraj Rybanský.

Dodal, že univerzita je otvorená ďalšej diskusii o možnostiach, ako zvýšiť flexibilitu záverečných výstupov.

Jozef Ristvej, prorektor pre medzinárodné vzťahy a marketing Žilinskej univerzity v Žiline, považuje zmenu v ukončovaní vysokoškolského štúdia za zásadnú, zaslúži si preto podrobnú diskusiu medzi odborníkmi, akademickou obcou a ďalšími zainteresovanými stranami.

„Našich študentov dlhodobo podporujeme k spolupráci s praxou, avšak absolvovanie iba stáže ako jedinej formy ukončenia vysokoškolského štúdia by z nášho pohľadu nebolo dostatočným preukázaním nadobudnutých vedomostí,” objasnil pre Štandard prorektor.