Diaľničiari opravujú sedem mostov naraz. Tento rok rozbehli práce na ďalších

Zároveň si pozrel aj postup prác na stavbe mosta spomínanej križovatky. Priznal, že mostov v horšom stave je viac ako tých, ktoré sú na tom dobre. Na druhej strane ocenil, že Národná diaľničná spoločnosť sa napriek tomu o ne vzorne stará. Svoje tvrdenie podoprel aj číslami.

Minulý rok NDS opravila až 32 mostných konštrukcií, tento rok už rekonštruuje sedem a čoskoro k nim pribudne ďalších deväť. „Sedem z nich sa nachádza na západnom Slovensku, sedem v lokalite stredného Slovenska a dva na východe,“ zhrnul Ráž. Pre upresnenie, aktuálne prebiehajú opravy na moste v križovatke Haniska v Prešove. Na tomto úseku sanujú rímsy a vymieňajú zábradlia. Práce potrvajú necelé dva týždne.

V týchto dňoch odštartovali práce na ďalších dvoch mostných konštrukciách. Vo väčšine prípadov sa budú opravovať mostné závery, ktoré sú kľúčovou súčasťou mostných objektov. Mesiac potrvajú práce na dvoch mostných záveroch na ceste I/16 nad železničnou traťou v Košiciach.

Ide o súčasť križovatky, resp. Mosta VSS. Pre opravu objektu v pondelok ráno takmer skolabovala doprava v Košiciach. Podľa viacerých dopravných servisov museli vodiči týmto smerom čakať v kolónach aj hodinu a pol.

Výmenu dvoch mostných záverov vykonávajú aj na D1 na vetve v križovatke Beluša, nad potokom Slaná voda. Práce potrvajú niekoľko týždňov. Od 3. mája sa začne pracovať na mostných záveroch mosta na D1 pri Vodnej nádrži Prejta-Horná, v časti medzi Dubnicou nad Váhom a Ilavou. Obmedzenia na tomto úseku potrvajú mesiac.

Z dôchodkových úspor po novom kvapne aj pre diaľnice či dotované nájomné bývanie

Mohlo by Vás zaujímať Z dôchodkových úspor po novom kvapne aj pre diaľnice či dotované nájomné bývanie

Posledný aprílový víkend diaľničiari začali aj s opravami odvodňovacieho systému na moste Podtureň. Most sa nachádza na diaľnici D1 za Liptovským Mikulášom v smere na Poprad. Oprava potrvá necelé tri mesiace.

Od pondelka 28. apríla začali aj s výmenou štyroch mostných záverov na dvoch konštrukciách na ceste I/11A pri Oščadnici, ktorá potrvá necelé dva mesiace. V rovnakom čase sa začali aj práce na dvoch konštrukciách v úseku diaľnice D1 Ivachnová - Važec. Konkrétne pôjde o most Hybica, na ktorom sa bude obnovovať zábradlie a na moste Nad potokom budú vymieňať zvodidlá.

„Opravné práce na mostných objektoch zásadným spôsobom prispievajú k väčšiemu komfortu motoristov, plynulejšej a bezpečnejšej doprave na danom úseku,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.

„Kontinuálna starostlivosť o mostné závery je extrémne dôležitá z hľadiska celkovej životnosti konštrukcie. Ide o najnamáhanejší konštrukčný prvok na celom mostnom objekte,“ vysvetlil ďalej generálny riaditeľ. Úlohou mostných záverov je preniesť dilatačné pohyby nosnej konštrukcie.

Macháček zdôraznil, že mosty sú pravidelne monitorované technickými kontrolami. Uplynulý rok ich NDS vykonala 200. „Práve vďaka spomínaným prehliadkam dokážeme udržať stavby v dobrom stave."

Minulý rok sa Národnej diaľničnej spoločnosti podarilo zlepšiť stav 32 diaľničných mostov, pričom sedem z nich prešlo komplexnou obnovou. Tento rok plánujú diaľničiari rozbehnúť aj komplexné opravy, napríklad na objekte na D2 pri Sekuliach, na ťahu R1 pri Hronskej Breznici, na moste v Budči a v križovatke Kováčová či pri Ludvíkovom dvore.

Rozhodovanie o stavbách musí byť rýchlejšie. Ráž predstavil hlavné zmeny vo výstavbe

Mohlo by Vás zaujímať Rozhodovanie o stavbách musí byť rýchlejšie. Ráž predstavil hlavné zmeny vo výstavbe

Ráž podotkol, že o mostné konštrukcie by sa takým spôsom ako NDS mali starať aj ostatné organizácie a spoločnosti, ktoré ich majú na starosti. „Mosty, ktoré spravujú samosprávne kraje alebo Slovenská správa ciest (SSC) to šťastie nemajú," konštatoval minister s tým, že v prípade SSC sa ministerstvu podarilo uzavrieť tender na poradcu pri PPP projektoch na opravu viacerých objektov.

Len pre zaujímavosť, NDS má v správe takmer 900 mostov. „SSC ich má násobne viac, takmer dvojnásobok. Budeme veľmi radi, ak z výpočtu poradcu a harmonogramu zistíme, ako bude možné mosty postupne zatvárať a opravovať v jednorázovom masívnom rekonštrukčnom postupe. Dúfam, že ich tam poradca zaradí čo najviac," povedal minister.

Pristavil sa aj pri rozostavaných úsekoch diaľnic. Tento rok sa má tvoriť niekoľko nových úsekov. Na iných sa stavebné práce ťahajú neúmerne dlho. „Riešením je kontinuálny tlak a pozornosť voči zhotoviteľovi. Čiže treba na neho tlačiť, ale aj počúvať, v čom sú jeho problémy a vychádzať mu v ústrety," objasnil.

Potvrdil, že od nástupu do funkcie spolu so štátnym tajomníkom a generálnym riaditeľom NDS často chodia na rozostavané úseky na kontrolné dni. Pritom sa v prípade problémov snažia operatívne pomôcť. „Verím tomu, že sa spomínané stavby podarilo odkódovať tak, aby koncom tohto roka boli postupne odovzdané," uzavrel minister s tým, že ide o šesť úsekov na celom Slovensku.