Rezort školstva chce riešiť dlhodobý nedostatok pedagógov. Učiť budú aj študenti bez diplomu

Rezort totiž plánuje zaviesť kategóriu pedagogický zamestnanec – kandidát, ktorá umožní poslucháčom a čerstvým absolventom učiteľských študijných odborov pôsobiť priamo vo vyučovacom procese ešte pred dokončením magisterského štúdia.

„Cieľom je vytvoriť legálny a funkčný rámec, ktorý študentom umožní skorší nástup do praxe bez nutnosti hľadať obchádzkové riešenia, napríklad cez externé štúdium,“ uviedlo pre Štandard ministerstvo.

Status pedagogického zamestnanca – kandidáta bude môcť získať absolvent bakalárskeho štúdia učiteľských programov, prípadne poslucháč, ktorý ukončil tri roky štúdia v spojenom programe (prvý a druhý stupeň). 

Títo kandidáti budú môcť učiť na základných a stredných školách v súlade so svojou aprobáciou. V prípade materských škôl bude podmienkou úplné stredné odborné alebo vyššie odborné vzdelanie.

Dvojročný limit a adaptačné vzdelávanie

Kandidát bude môcť pôsobiť ako pedagogický zamestnanec najviac dva roky od uzatvorenia prvého pracovného pomeru. Po uplynutí tejto lehoty bude musieť štúdium ukončiť buď formou magisterského štúdia, alebo dokončením spojeného programu.

Mohlo by Vás zaujímaťRiaditelia škôl budú posudzovať učiteľov, príplatky dostanú len tí najlepší

Študenti sa po nástupe stanú riadnymi zamestnancami výchovno-vzdelávacej inštitúcie a pod vedením skúsených učiteľov absolvujú adaptačné vzdelávanie. Pedagogická činnosť v škole sa im zároveň započíta ako prax do vysokoškolského štúdia.

„Zavedením statusu kandidáta im poskytujeme väčšiu právnu istotu pri riešení personálneho zabezpečenia výchovy a vzdelávania,“ ozrejmilo ministerstvo s tým, že doteraz sa školské zariadenia neraz uchyľovali k obchádzkam, ako je zamestnávanie študentov cez dohody alebo externé formy.

Náročná cesta pre všetkých zúčastnených

Na zmenu sa pripravuje aj Pedagogická fakulta Univerzity Komenského (PdF UK) v Bratislave, no upozorňuje, že nepôjde o jednoduchú cestu ani pre poslucháčov, ani pre fakultu.

„Našou prioritou je zabezpečiť kvalitnú prípravu budúcich učiteľov, ktorá reflektuje aktuálne potreby praxe,“ ozrejmil pre Štandard Pavol Kmec, riaditeľ kancelárie dekana PdF UK.

Ako ďalej vysvetlil, didaktiky jednotlivých predmetov sa v súčasnosti vyučujú najmä na magisterskom stupni, čo môže byť z hľadiska skoršieho nástupu do praxe určitým obmedzením. 

Napriek tomu fakulta v novej situácii vidí aj prínosy. Študenti budú môcť aplikovať teóriu priamo v praxi a zároveň získať spätnú väzbu od vyučujúcich na fakulte.

„Poskytneme im odbornú podporu, spätnú väzbu a pomôžeme s reflexiou pedagogickej činnosti,“ dodal Kmec s tým, že takýto režim si však vyžiada vysoké študijné aj pracovné nasadenie, a to nielen zo strany študentov, ale aj fakultných didaktikov.

Motiváciou bude plat i štipendiá

Aj Viera Peterková, dekanka Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity, považuje zapojenie poslucháčov do výučby za prípustné.

„Ak však študent dennej formy štúdia začne učiť ako pedagogický zamestnanec – kandidát, bude musieť požiadať o individuálny študijný plán alebo fakultatívnu účasť na výučbe,” uviedla pre Štandard dekanka.

Fakulta mu tak umožní nahradiť niektoré povinnosti z odporúčaného študijného plánu inou formou, aby dokázal skĺbiť pracovné povinnosti so štúdiom.

Mohlo by Vás zaujímaťSúkromné školy varujú pred likvidačnou reformou: Štát ničí to, čo sme roky budovali

„Pedagogickí zamestnanci – kandidáti budú mať nárok na plat, čo má byť ich hlavnou finančnou motiváciou. Ak sa im navyše podarí dosiahnuť dobrý prospech, môžu získať aj motivačné prospechové štipendium,” pripomenula Peterková.

Posila pri zastupovaní

Riaditeľka Základnej školy sv. Cyrila a Metoda v Košiciach Terézia Hrebeňárová vidí v zamestnávaní poslucháčov pedagogiky počas štúdia jednoznačný prínos. 

Ako uviedla pre Štandard, škola má s týmto modelom pozitívne skúsenosti a pri zabezpečovaní zastupovania počas školského roka túto možnosť aktívne využívajú. Vysokoškolskí študenti podľa nej prinášajú do výučby nové impulzy.

„Máme s tým dobré skúsenosti. Privítali by sme však väčšiu flexibilitu aj zo strany vysokých škôl, napríklad úpravou rozvrhu tak, aby študenti mohli lepšie skĺbiť štúdium s pedagogickou praxou,” skonštatovala Hrebeňárová.

Zámer zapojiť poslucháčov učiteľstva do výučby už počas štúdia vníma kladne aj riaditeľka bratislavskej základnej školy Mária Jakúbeková. 

„Tento návrh je pre nás prínosom. Určite budem ochotná dať príležitosť aj tým, ktorí ešte nemajú ukončené štúdium,” potvrdila pre Štandard. 

Legislatívny nástroj z dielne ministerstva školstva, ktorý má pomôcť riešiť dlhodobý nedostatok pedagógov na Slovensku, by mal vstúpiť do platnosti od 1. januára 2026.