Američania sa s Japoncami dohodli na 15-percentných clách. Čaká to isté Európu?
V podstate nejde o dohody, pretože tie si vyžadujú súhlas oboch strán. Ide skôr o jednostranné oznámenie, aké clá budú platiť pre jednotlivé krajiny. Clá vyššie ako 30 percent prakticky znemožňujú export do USA, a práve také sú pripravené pre Európsku úniu. Trhy budú pozorne sledovať, ako sa vyvinú dohody s najväčšími obchodnými partnermi.
Posledné týždne si však trhy zvykli, že Donald Trump často mení svoje radikálne postoje. Je známy tým, že kľúčové rozhodnutia odkladá na poslednú chvíľu. Príkladom sú obchodné rokovania s Čínou, keď šéf Bieleho domu zvyšoval clá na astronomické hodnoty, ale teraz obe krajiny intenzívne vyjednávajú. Trhy preto dúfajú, že prvého augusta Trump vystúpi pred médiami alebo zverejní príspevok na svojej sociálnej sieti a oznámi uzavretie ďalších dohôd, ako to nedávno predviedol s Japonskom.
Japonská dohoda ako model
Scenár dohody s Japonskom presne zodpovedá tomu, čo sme opísali vyššie. Mnohí boli prekvapení razanciou, s akou Trump rokoval so svojím tradičným spojencom. Japonsko malo čeliť 25-percentným clám na všetok tovar vrátane sektorových ciel, najmä na automobily.
Americký trh je pre japonské automobilky kľúčový a výroba áut zohráva nezastupiteľnú úlohu v japonskej exportnej ekonomike. Keď k tomu pripočítame problémy krajiny vychádzajúceho slnka s vysokou infláciou, je zrejmé, že uzavretie dohody s USA bolo pre krajinu vitálnym záujmom.
Tento týždeň k dohode skutočne došlo. Výsledné dojednanie uvaľuje na dovoz tovaru do USA vrátane automobilov clá vo výške 15 percent. Japonsko na oplátku sľúbilo investície v USA vo výške 550 miliárd dolárov a otvorenie svojho trhu americkému tovaru, najmä poľnohospodárskym produktom, ako je ryža a sójové bôby. To je dobrá správa pre amerických poľnohospodárov, ktorí boli zasiahnutí odvetnými opatreniami Číny, ktorá doteraz odoberala veľkú časť ich produkcie.

Japonské akciové trhy dohodu oslávili rastom. Najvýraznejšie sa to týkalo akcií automobiliek, ako sú Toyota a Honda, ktoré za jediný deň pridali vyše 10 percent. Napriek tomu sú akcie Toyoty od začiatku tohto roka v strate o viac ako 5,9 percenta. Nie všetci však dohodu uvítali.
Americké automobilky vyjadrili nespokojnosť, pretože nečakali, že clá na japonské autá klesnú na 15 percent. Tým sa japonské vozidlá stávajú na americkom trhu silne konkurenčné. Hoci Trump chce primárne chrániť domácu automobilovú výrobu, americké automobilky využívajú lacnejšiu pracovnú silu v Kanade a Mexiku, ktoré čelia 25-percentným clám na autá a autodiely.
Clá tak ťažko dopadajú aj na amerických výrobcov. Napríklad spoločnosť General Motors tento týždeň uviedla, že z dôvodu ciel utrpela straty vo výške 1,1 miliardy dolárov. Teraz sa bude musieť vyrovnať s rastúcou japonskou konkurenciou.
Dohoda s Japonskom vytvára model pre budúce dojednania. Ukazuje, že princíp ciel zostane zachovaný a bezcolnému obchodu s USA odzvonilo. Exportéri do USA sa budú musieť zmieriť s clami alebo otvoriť továrne na americkej pôde. Dobrou správou je, že clá nebudú likvidačné – 15-percentné cla sú na hranici únosnosti.
Otázkou zostáva, ako sa prejavia v dlhodobej perspektíve a či si budú americkí spotrebitelia ochotní za dovezený tovar priplácať. Druhou časťou tohto obchodu sú požiadavky na investície v USA. Trumpove dohody tak zostávajú pre obchodných partnerov horkým sústom – musia prijať clá, poďakovať a sľúbiť vysoké investície či odoberanie amerického tovaru. Trump nám pripomína, že ekonomické vzťahy sú vždy založené na sile.
Tesla pod tlakom
Tento týždeň pokračuje výsledková sezóna v USA a investori netrpezlivo vyčkávali na výsledky spoločnosti Tesla. Je všeobecne známe, že politické angažmán Elona Muska poškodilo imidž značky u potenciálnych zákazníkov. Napriek silnej podpore Donalda Trumpa sa Muskovi nepodarilo zmeniť rozhodnutie prezidenta, ktorý zrušil daňové výnimky na nákup elektromobilov.
Ani tieto dva neúspechy však Muska nezlomili. Naďalej zvažuje založenie vlastnej vplyvnej politickej strany v USA, aj keď v nasledujúcich týždňoch mu na tento projekt pravdepodobne nezostane veľa času. Musk sa nedávno snažil upokojiť akcionárov vyhlásením, že sa opäť plne venuje práci a dokonca spí v kancelárii. Jeho nasadenie však zatiaľ trvá príliš krátko na to, aby zvrátil hospodárske výsledky Tesly.
Tie neboli priaznivé. Automobilka v druhom štvrťroku 2025 utŕžila 22,5 miliardy dolárov, čo predstavuje medziročný pokles o 12 percent. Čistý zisk dosiahol 1,17 miliardy dolárov, čo je v medziročnom porovnaní pokles o 16 percent.
Tieto dva kľúčové ukazovatele sa prejavili aj na znížení hrubej marže z 18 na 17,2 percenta. Počet dodaných vozidiel predstavoval v druhom štvrťroku 384-tisíc, čo je zníženie o viac ako 13,5 percenta. Automobilke sa tak nedarí zastaviť pokles predaja, ktorý je spôsobený všeobecným útlmom záujmu o elektromobily a tvrdou konkurenciou najmä zo strany čínskych výrobcov. Útechou pre akcionárov môže byť, že výsledky zodpovedali očakávaniam, takže pokles tržieb, zisku a predajov nebol horší, než sa predpokladalo.
Muskove futuristické sny
Vysoké ocenenie akcií Tesly však spočíva predovšetkým v Muskovej schopnosti presvedčiť investorov o svojich budúcich víziách. Musk si uvedomuje problémy trhu s elektromobilmi, a preto sa snaží presmerovať pozornosť na dva futuristické projekty: robotaxi a humanoidné roboty Optimus.
Ako obvykle dával na tlačovej konferencii odvážne sľuby, ktoré je ťažké splniť. Podľa Muska by do konca tohto roka mala služba robotaxi pokryť polovicu americkej populácie a zažiť hyperexponenciálny rast.
Vzhľadom na to, že je koniec júla a do konca roka zostáva iba päť mesiacov, pôsobí tento termín utopicky. Umiernení investori očakávajú, že podrobnejší plán sa dozvedia na valnom zhromaždení firmy 6. novembra. Rovnako aj sľub, že Tesla do piatich rokov dodá na trh viac ako jeden milión robotov Optimus, znie ako hudba budúcnosti.

Musk tentoraz investorov príliš nepresvedčil. Akcie Tesly po zverejnení výsledkov v takzvanom postmarkete klesli o viac ako štyri percentá. Rok 2025 nemožno zatiaľ pre Teslu považovať za úspešný – akcie firmy sú od začiatku tohto roka v mínuse o 12 percent.