Flašíková sľubuje dynamickejšie spravodajstvo. Večeru s Havranom nahradia nové formáty

Počas rokovania Rady STVR spresnila riaditeľka novú programovú štruktúru na najbližšie obdobie štyroch rokov. Rada mala možnosť podrobne si pozrieť vyše 100-stranový materiál, v ktorom Martina Flašíková informuje o svojich mediálnych plánoch.

Ako na zasadnutí spomenula, vychádzala z kandidátskeho projektu Bod nula, ktorý bol súčasťou jej prezentácie pri voľbe nového šéfa STVR. V súčasnej koncepcii uvádza konkrétne mená ľudí v jednotlivých sekciách, s ktorými plánuje spoluprácu.   

Dokument spolupodpísali nový televízny programový riaditeľ Peter Begányi, dosluhujúci dočasný rozhlasový riaditeľ Vincent Štofaník, riaditeľ národnostného vysielania Attila Lóvasz a riaditeľ športu Pavol Gašpar. 

V samotnej koncepcii Flašíková tiež avizuje, že do konca roka by sa mala verejnoprávna televízia dočkať aj nového loga a vizuálnej identity. 

Najviditeľnejšie zmeny budú v spravodajstve

Čo sa týka spravodajstva, Flašíková z neho chcela podľa jej prvých slov po nástupe na svoj post spraviť určité národné spravodajské centrum, pričom by došlo k prepojeniu s tlačovou agentúrou TASR. Najnovšie sa však už tento spravodajský systém nenachádza v jej novej koncepcii. Ako v materiáli uviedla, vytvorenie takejto platformy s tlačovou agentúrou by si vyžadovalo viac rokovaní. 

Riaditeľka už dávnejšie avizovala, že v spravodajstve chce urobiť výraznejšie zmeny, aby sa z televízie a rozhlasu stalo rešpektované a dôveryhodné médium. Plánuje zdynamizovať spravodajský okruh :24. Taktiež by podľa jej slov malo dôjsť k väčšiemu prepojeniu obsahu televízie, rozhlasu, webu a sociálnych sietí. S tým súvisí aj určité prepojenie redaktorov z televízie a rozhlasu. 

Na Rade STVR padla od členky rady Evy Koprenej otázka, či má momentálne televízia a rozhlas dostatok redaktorov v regiónoch alebo v zahraničí, keďže mnohí televízni redaktori po jej zvolení odišli. Flašíková skonštatovala, že noví ľudia prichádzajú a niektorí odchádzajú. Redaktorská práca je podľa nej mravenčia práca vo vnútri redakcie. 

Podľa jej slov nechce bez príčiny zvyšovať personálny stav, ale skôr zefektívniť procesy v spravodajstve. Flašíková chce svojich zamestnancov motivovať, aby sa nebáli otvárať nové témy. Chce im dodať pocit, že aj keď nie sú na rozhodovacích postoch, napriek tomu sú dôležití.

"Na to, aby sme pokryli to, čo sme si v spravodajstve predsavzali, máme dosť redaktorov," uzavrela tému na záver. 

Podľa Flašíkovej koncepcie budú môcť priaznivci STVR od septembra vidieť prvé zmeny v spravodajstve. Vo večerných správach už nebude len jeden moderátor, ale dvaja. Súčasťou správ bude nielen prezentácia aktuálnych reportáží s najnovšími správami, ale aj živé vstupy z terénu a rozhovory. 

V rannom vysielaní správ sa zmení aj vysielacie štúdio, ktorého súčasťou bude barový pult pre hostí. 

Generálna riaditeľka chce v televízii aj v rozhlase vytvoriť "tím skúsených editorov, právnikov, expertov na mediálne právo a žurnalistickú etiku". 

Jednu zrušenú diskusiu nahradia tri nové

Nová generálna riaditeľka dosiaľ na televízne obrazovky priniesla zmeny v podobe zrušenia relácií, ktoré určitú časť divákov prekvapili. Medzi reláciami na odstrel sa ocitla aj diskusia Večera s Havranom, vysielaná vyše desať rokov. 

Namiesto nej chce Flašíková na televízne obrazovky divákom priniesť tri nové diskusné formáty. Ide o Komentáre špeciál, kde by sa obnovila tradícia okrúhlych stolov s hlbšou reflexiou tém. Ďalej diskusná relácia Filter, prostredníctvom ktorej chcú tvorcovia ponúknuť hlbší pohľad namiesto konfrontácie, a tak kultivovať diskusné prostredie. A tretí nový program by bol Svet podľa…, ktorý by mal mať geopolitický a osobný presah. 

Od nového roka nové seriály aj nábor detí

Vo svojej koncepcii sa Flašíková nebráni denným seriálom, minisériám či televíznym komédiám zo slovenského prostredia. Podľa jej slov chýbajú na televíznej obrazovke programy s inteligentným humorom a postrehom spoločenských problémov zo zdravotníctva, školstva či pracovného života. 

Počas roku 2026 by tak na obrazovkách mali pribudnúť dva seriály, no tie začali vznikať ešte za čias bývalej organizačnej štruktúry televízie a rozhlasu - seriál Dotyk života a krimiseriál Vraždy v dolinách. 

Generálna riaditeľka spomenula aj denný seriál, ktorý by chcela uviesť na obrazovky STVR. Ako však upozornila, v prípade takéhoto formátu bude potrebné hľadať externých spolupracovníkov, čo si často vyžaduje väčšie financie. 

"Vznik takéhoto seriálu si vyžaduje aspoň rok vývoja. Bude záležať na možnostiach rozpočtu, či si budeme môcť dovoliť scenáristický tím, ktorý by na vývoji seriálu pracoval," dodala na Rade STVR. 

Flašíková vo svojom materiáli zameranom na plány v programovej štruktúre spomína aj projekty, ktoré by mapovali slovenskú históriu a boli by súčasťou vysielania počas rôznych výročí. 

Konkrétne spomína osobnosť Milana Rastislava Štefánika, o ktorom si myslí, že ho "potrebujeme dotiahnuť v hranom spracovaní", keďže posledný filmový projekt Generál zostal pre nezhody s producentom filmu nedokončený. Vtedajšia RTVS producenta ešte v roku 2022 zažalovala. 

Čo sa týka detskej tvorby, momentálne je spustený kasting na detské úlohy práve v seriáli pre deti. Na rad prídu aj nové večerníčky či animované príbehy. 

Flašíková tiež na Rade STVR spomenula nový edukatívny detský program, na ktorom spolupracujú s ministerstvom školstva. Malo by ísť o 15-minútový formát pôvodnej tvorby pre deti prvého stupňa s názvom Ranná trieda. Riaditeľka spoluprácu s rezortom školstva vyzdvihla aj napriek ešte stále nízkemu rozpočtu práve pre detskú tvorbu. 

"Rozpočet bohužiaľ neviem nafúknuť tak, aby sme mali všetko," uviedla. 

Neverejné zasadnutie Rady

O ďalších projektoch a plánoch v rámci programovej služby Rada ukončila verejné zasadnutie, keďže podľa jej predsedajúceho člena Lukáša Machalu budú rokovať aj o témach, ktoré sú predmetom konkurenčného boja s inými televíziami. 

Diváci sa tak nedozvedeli o športovej téme, ktorá vo fanúšikoch zarezonovala napríklad aj z dôvodu, že televízia prišla o vysielacie práva na hokejové majstrovstvá sveta po vyše dvadsiatich rokoch. Neverejné zasadnutie televízie trvalo vyše hodiny a pol. 

"Samozrejme, vedenie STVR bude informovať verejnosť o veciach, ktoré môžu v rámci koncepcie komunikovať," povedal Machala. Podľa medializovaných informácií však STVR čakajú ďalšie zmeny napríklad v podobe streamovacej platformy. 

STVR ponúkne novú platformu

Nová generálna riaditeľka sa podľa jej novej koncepcie Bod nula plánuje iným televíziám vyrovnať aj vo vysielaní v podobe streamovacích platforiem, ktorá by fungovala prostredníctvom aplikácie či už v smart televízoroch, alebo na mobiloch. Na platforme STVR Play tak diváci budú môcť sledovať živé vysielanie, archív, detskú sekciu alebo reportáže. 

Spomínaná platforma podľa avizovaných slov riaditeľky bude funkčná až v roku 2028, keď budú priaznivci televízie mať možnosť aj takto sledovať prvé kolekcie z digitálneho archívu STVR. 

"Pôjde najmä o oblasti s vysokou verejnou hodnotou a kultúrnym významom – ako folklórne záznamy, televízne inscenácie, rozhlasové publicistické cykly a dokumenty," píše Flašíková vo svojom materiáli. 

Rozhlas oslávi sto rokov

Dočasne poverený riaditeľ Slovenského rozhlasu Vincent Štofaník na pozícii riaditeľa končí k 31. júlu, keďže ho generálna riaditeľka Flašíková odvolala. Od 1. augusta dočasne osobne preberie riadenie rozhlasu. "Verím, že aj v prípade rozhlasu mi tento krok umožní presnejšie nastaviť strategické smerovanie a systém riadenia, ktorý bude STVR ako celku vyhovovať," povedala Flašíková s dôvetkom, že zmena je súčasťou systematickej revízie top manažmentu a príprav na nové obdobie rozvoja verejnoprávneho média.

Rozhlas, ktorý je súčasťou televízie, v budúcom roku oslávi sto rokov. Počas tohto výročia spustí putovný formát Rozhlas na cestách, ktorý sa plánuje vysielať z rôznych regiónov Slovenska. 

V Dokumente Jozef Murgaš – zabudnutý génius si zase poslucháči vypočujú, ako žil a tvoril tento priekopník rádiovej komunikácie na Slovensku. 

Flašíková vo svojom koncepte hovorí aj o zvýšení hovoreného slova a zvýšení počtu skladieb, ktoré vznikli po roku 2000. Chystá sa tiež denný návrat formátu Pozor, zákruta, ktorý mal dosiaľ obmedzené vysielanie len počas víkendov.