Aké výsledky dosiahla kampaň, ktorú u nás pred voľbami financovali Briti?

Britský investigatívny portál Declassified UK v júli zistil, že tamojšia vláda potichu financovala zahraničných influencerov za politické aktivity. Medzi cieľové štáty patrilo aj Slovensko, kde na kauzu upozornil ako prvý web Marker.

Britský rezort zahraničia podľa portálu platil influencerov cez agentúru Zinc Network. Za týmto účelom s ňou uzatvoril aj zmluvu do konca tohto roka v hodnote takmer 10 miliónov libier. Celebrity mala agentúra zháňať najmä v strednej a východnej Európe a v Pobaltí.

V rozhovore pre Declassified UK označil bývalý zamestnanec prácu spoločnosti Zinc za „štátnu propagandu“ a obvinil ju zo zasahovania do zahraničných volieb. 

Na Slovensku bola jej úloha jasná – zvýšiť účasť mladých voličov v predčasných parlamentných voľbách 2023. To je aj jediné vysvetlenie, ktoré doposiaľ Briti poskytli slovenskej strane a prezentujú ho ako nestranné. Nevysvetlili však, prečo sa zamerali iba na túto skupinu voličov a prečo to robili tajne. 

Nestranícka kampaň?

Denník Postoj zistil, že organizáciou, ktorá pred parlamentnými voľbami 2023 dostala financie od britskej spoločnosti Zinc Network, bolo občianske združenie MEMO 98.

Táto organizácia spolu s Nadáciou Pontis a Platformou pre demokraciu iniciovala kampaň Chcem tu zostať zameranú na mobilizáciu mladých voličov. Lídrom kampane bola Nadácia otvorenej spoločnosti.

Riaditeľ Nadácie otvorenej spoločnosti Fedor Blaščák pre Postoj povedal, že Zinc túto kampaň nefinancovala, a označil ju za nestranícku.

MEMO 98 však priznalo, že dostalo takmer 35-tisíc eur od fondu britského ministerstva zahraničia (UK FCDO). A práve na projekt Chcem tu zostať – preto volím. Ide o fond britskej vlády, s ktorým Zinc spolupracuje. Veď aj videá celebrít posielali pred publikovaním vládnym úradníkom na konečné schválenie.

Všetky aktivity spájal spoločný cieľ – aby mladšie kohorty prišli k urnám.

Prezident SR Peter Pellegrini v tejto súvislosti podotkol, že nízka účasť určitej vekovej skupiny vo voľbách nie je problém, ktorý by za nás mal potajomky riešiť iný štát. Objektívne môže ísť o porušenie slovenskej aj medzinárodnej legislatívy.

Trolie farmy progresívcov a ich hybridné operácie na hrane zákona

Mohlo by Vás zaujímať Trolie farmy progresívcov a ich hybridné operácie na hrane zákona

Handzuš, Koleník či Zomri

Nadácia otvorenej spoločnosti vo výročnej správe z roku 2023 uvádza, že kampaň odštartovala 8. júla na festivale Pohoda a trvala do konca septembra 2023. Ešte v piatok 29. septembra, deň pred voľbami, sa v rámci kampane konala predvolebná párty na bratislavskom Tyršovom nábreží.

Celkovo sa do projektu zapojilo 132 organizácií, ktorých zoznam v dokumente nie je. Spomína sa podpora od Klima Fokus, Action for democracy, Prvej slovenskej investičnej skupiny, O2 Slovakia, Nadácie Petit Academy a Donio. Logá viacerých partnerov iniciatívy možno nájsť na webstránke.

Ambasádormi boli Iveta Radičová, Veronika Cifrová Ostrihoňová a Michal Handzuš. "Ich prítomnosť a zapojenie do kampane bolo kľúčové, pretože mladí ľudia ich vnímajú pozitívne a akceptujú ich názory," konštatuje Nadácia otvorenej spoločnosti vo výročnej správe.

Dodáva, že posolstvo kampane šírilo viac než 70 influencerov. Používali unikátny kampaňový filter pre Instagram a niektorí sa zúčastnili aj kampaňových diskusií v teréne.

Spomedzi nich Nadácia vo výročnej správe menuje napríklad Vedátora, Yakshu, Janku Kovalčíkovú, Sajfu, Jána Koleníka, Evelyn, Fera Joka, Plážových chalanov, Kristínu Tormovú, Brančiho Kováča a. k. a. VEC, Jakuba Gulíka, Adama Pavlovčina či stránku Zomri.

Tú označil za príjemcu zahraničných peňazí v nedeľnej relácii televízie TA3 aj podpredseda parlamentu Tibor Gašpar (Smer). Avizoval, že ďalšie mená oznámia v najbližších týždňoch a prezradia aj informácie o financovaní politikov z PS.

Presný zoznam influencerov odmieta britská vláda zverejniť, hoci ju o to požiadal minister zahraničných vecí Juraj Blanár (Smer). S vysvetlením "neškodnej dotácie" si dáva načas – vraj tak urobí v auguste.

Značku poznalo 39 percent populácie

V rámci kampane Chcem tu zostať – preto volím sa uskutočnilo 294 podujatí a aktivít v menších mestách ako Bardejov, Šurany, Nové Zámky, Myjava, Veľký Krtíš, ale aj v krajských mestách. Diskusný stage alebo stánok mali aj na festivaloch ako Grape a Uprising. Uskutočnili tiež 14 koncertov – podrobnosti možno nájsť v archíve.

Webová stránka www.pretovolim.sk dosiahla 700-tisíc návštev. Profil na Instagrame si získal 14 200 sledovateľov a vo finálnej fáze kampane v septembri 2023 oslovil takmer milión účtov.

V rámci kampane vyvesili po Slovensku 340 bilbordov a 170 citylightov v piatich krajských mestách.

V októbri 2023 poznal túto „značku“ každý tretí človek na Slovensku.

K urnám prišlo 69 percent cieľovej skupiny

Nadácia otvorenej spoločnosti vo výročnej správe vysvetľuje, že na ľudí vo veku 18 až 26 rokov sa v kampani zamerali preto, že ich ochota prísť k urnám dosiahla v apríli 2023 "iba 52 percent".

Viaceré prieskumy pritom naznačili, že mladí sú pomerne dlhodobo náchylnejší voliť Progresívne Slovensko.

Napríklad prieskum Focusu z mesiacov apríl až júl 2023 ukázal, že keby volili len ľudia do tridsať rokov, progresívci by dosiahli 24,4 percenta a zaknihovali jasné víťazstvo. V neskorších simulovaných voľbách na stredných školách Progresívne Slovensko získalo 48,2 percenta hlasov s obrovským náskokom pred druhým Smerom.

Dnes preto kampaň pôsobí tak, že jej cieľom bolo za volebnú plentu dostať ľudí z presne definovanej vekovej skupiny, ktorá mala dokázateľne blízko k určitej strane.

Že to prináša ovocie, bolo jasné už začiatkom septembra. Agentúra Focus vtedy v meraní pre Chcem tu zostať – preto volím zistila, že záujem mladých ľudí (18 až 25 rokov) zúčastniť sa na voľbách vzrástol od apríla na 68 percent.

A vo výročnej správe Nadácie otvorenej spoločnosti sa uvádza aj to, že nakoniec prišlo k urnám 69 percent voličov z cieľovej skupiny. To znamená, že účasť mladých sa od apríla 2023 do predčasných parlamentných volieb zvýšila o sedemnásť percentuálnych bodov.

Aký vplyv zanechala agitácia spoza Lamanšského prielivu a ako presne sa vyššia účasť mladých odzrkadlila na výsledkoch volieb, dnes možno už len hádať.