Letecká linka medzi Bratislavou a Košicami bude. Víťazom tendra je spoločnosť Wizz Air

"Podarilo sa nám uzatvoriť tender na prevádzkovateľa linky. Boli to ťažké rokovania medzi jednotlivými prevádzkovateľmi tohto letu, keďže linka je pre nás ako ministerstvo dôležitá, ale pre veľkých prevádzkovateľov až tak nie," ozrejmil minister dopravy Jozef Ráž.

Víťazným dopravcom je letecká spoločnosť Wizz Air, medzi Bratislavou a Košicami bude lietať lietadlo Airbus A320 alebo A321 s kapacitou 230 sedadiel. Dotácia na celé obdobie linky bude vo výške 5,2 milióna, čo je podľa Ráža výrazne menej oproti tomu, že sa očakávalo deväť miliónov eur. "Oproti očakávaným nákladom nastala výrazná úspora. Verím, že dosah na štátny rozpočet bude zanedbateľný v porovnaní s tým, koľko to následne do štátneho rozpočtu prinesie," konkretizoval minister.

Ak pôjde všetko podľa plánu, prvý let medzi Bratislavou a Košicami by sa mohol uskutočniť už v novembri tohto roka.

Minimálne a maximálne ceny leteniek

Linka by bola v prevádzke každý deň v týždni, z toho v pondelok a piatok dvakrát denne. Ceny jednosmernej letenky budú začínať od sumy 19,99 eura, obojsmerná letenka bude začínať na sume 39,98 eura.

Maximálna cena jednosmernej letenky bude 75 eur, s podanou batožinou 85 eur. Pri obojsmernom lete bude horná hranica 150 eur, spolu s batožinou 170 eur. Samotný let bude trvať 35 minút, spolu s odbavením zhruba hodinu. Na letisko bude stačiť prísť 40 minút pred odletom, keďže pôjde o vnútroštátne spojenie.

"Cena letenky sa bude odvíjať od toho, v akom predstihu si ju kúpite, respektíve od vyťaženosti daného lietadla tak, ako je to aj pri akýchkoľvek iných letenkách,“ priblížil Ráž.

Šanca na obnovu letov medzi Bratislavou a Košicami žije. Maximálne ceny leteniek už určili

Mohlo by Vás zaujímať Šanca na obnovu letov medzi Bratislavou a Košicami žije. Maximálne ceny leteniek už určili

Ponuku dal aj dopravca Sky Alps

"Napriek tomu, že záujemcov sme mali päť, ponuky dali dvaja. Wizz Air mal lepšie podmienky," vysvetlil minister dopravy. "Myslím si, že pre bratislavské letisko je to úžasná správa, rovnako aj pre košické," podotkol.

Letecká linka Bratislava – Košice má fungovať vo verejnom záujme s podporou štátu zatiaľ do konca marca 2028. Budúca vláda podľa Ráža následne rozhodne, či v tom bude pokračovať.

Druhú ponuku v súťaži predložil taliansky letecký dopravca SkyAlps so sídlom v Bolzane. "Podrobné informácie o ponukách nemôžeme zverejniť, podliehajú obchodnému tajomstvu. Rozdiel bol vo vyššej cene za jednu rotáciu," uviedlo ministerstvo dopravy.

Lietadlo Wizz Air. Foto: Wizz Air/Facebook

Linku obnovia po šiestich rokoch

Letisko M. R. Štefánika v Bratislave víta obnovenie vnútroštátneho leteckého spojenia medzi Bratislavou a Košicami po šiestich rokoch. "Veľmi nás teší, že lety na tejto trase bude od novembra 2025 prevádzkovať práve letecká spoločnosť Wizz Air, ktorá zároveň otvorí od novembra svoju základňu na letisku v Bratislave," povedal generálny riaditeľ bratislavského letiska Dušan Novota.

Zároveň očakáva, že nová linka výrazne skráti cestovný čas medzi dvoma najväčšími mestami Slovenska, uľahčí pracovné cesty a prispeje k lepšiemu prepojeniu regiónov aj rozvoju cestovného ruchu.

Maďarská nízkonákladová letecká spoločnosť Wizz Air na bratislavskom letisku od zimného letového poriadku umiestni dve lietadlá Airbus A321neo a začne odtiaľ prevádzkovať trinásť nových pravidelných liniek, vrátane už avizovanej do Bukurešti. Letisko v slovenskej metropole očakáva, že mu to umožní zvýšiť celkový počet vybavených cestujúcich z dvoch miliónov na tri milióny ročne.

Wizz Air u nás začal lietať z Košíc

Plánované obnovenie pravidelného leteckého spojenia medzi Košicami a Bratislavou privítalo aj košické letisko. "Pre nás je to o to špeciálnejšie, že práve Letisko Košice sa stalo pred dvanástimi rokmi, v septembri 2013, prvým miestom, odkiaľ Wizz Air spustil svoje pôsobenie na Slovensku," uviedol pre Štandard manažér košického letiska pre rozvoj obchodu, PR a marketing Juraj Toth.

Priame letecké spojenie Košice - Bratislava podľa košického letiska prinesie významné benefity pre celé Slovensko. Skracuje čas cestovania a ponúka efektívnejšiu alternatívu k iným formám dopravy. "Podporuje obchodné cesty, investície a rozvoj miestnych ekonomík, zároveň zjednodušuje prístup turistov do regiónov a tým posilňuje cestovný ruch," dodal Toth.

Dvojnásobná dotácia

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo nepovažuje za rozumné v čase konsolidácie dotovať vo výške 5,2 milióna eur vnútroštátnu leteckú dopravu. "Nerobia tak ani bohatšie štáty. Navyše očakávame, že túto leteckú linku využije časť cestujúcich, ktorí používali dotované vlaky," zareagoval pre Štandard riaditeľ inštitútu Ondrej Matej.

Podľa neho strata tržieb od týchto cestujúcich prehĺbi stratu Železničnej spoločnosti Slovensko a štát bude fakticky platiť dvakrát, teda za železničnú a leteckú dopravu medzi Bratislavou a Košicami.

(gko, ben)