Štát chce sprísniť pravidlá domáceho vzdelávania. Rodičia varujú: Bude nás to stáť tisíce

Združenie tvrdí, že návrh má vážne nedostatky, zasahuje do práv rodičov, obmedzuje kompetencie riaditeľov škôl a zvyšuje administratívnu záťaž školských zariadení.

„Ministerstvo vychádza najmä z kontrol Štátnej školskej inšpekcie, ktoré však poukázali predovšetkým na administratívne pochybenia, nie na samotnú kvalitu vzdelávania. Navrhované zmeny nereflektujú realitu domáceho vzdelávania,“ ozrejmilo pre Štandard predsedníctvo OZ DVS s tým, že dialóg s rezortom školstva zatiaľ neviedol k dohode.

Zrušenie dištančných skúšok

Najväčšiu kritiku vyvolalo plánované zrušenie dištančného skúšania, ktoré sa podľa OZ DVS v praxi osvedčilo. 

„Prezenčné skúšanie je pre mnohé rodiny logisticky aj finančne náročné. Dištančné formy skúšania sú pritom efektívne a ak sú nastavené správne, aj dostatočne objektívne,“ zdôraznilo združenie.

Dištančné skúšanie je pritom finančne výhodné aj pre samotné školy vzhľadom na normatívne príspevky. Zákaz dištančných skúšok však podľa združenia zužuje výber škôl a kompetencií, ktoré patria do ich odbornej pôsobnosti.

Sociálne dávky pomáhajú aj tým, ktorí ich nepotrebujú. Tomáš z nich ukrojiť neplánuje

Mohlo by Vás zaujímať Sociálne dávky pomáhajú aj tým, ktorí ich nepotrebujú. Tomáš z nich ukrojiť neplánuje

Ďalším sporným bodom sú každoročné kontroly domácností žiakov v individuálnom vzdelávaní. OZ DVS ich označuje za neudržateľné a nadmerne zaťažujúce. 

„Požiadavka na každoročné kontroly je celkovo neprimeraná, zasahuje do ústavného práva rodín na nedotknuteľnosť obydlia a neplatí ani pre denných žiakov,“ upozornilo združenie.

Organizácia nesúhlasí ani s obmedzením, že rodičia predškolákov musia mať minimálne maturitu, aby mohli dieťa vzdelávať doma. „Doteraz bolo možné, aby vzdelávanie viedla kvalifikovaná osoba, aj keď rodič nemal maturitu. Nové pravidlo zbytočne vylučuje mnohé rodiny,“ argumentovalo OZ DVS.

Problematickým sa podľa nich javí aj stanovenie pevného termínu žiadosti o individuálne vzdelávanie predškolákov do 31. decembra. „Rodičia musia mať možnosť reagovať na potreby dieťaťa aj počas školského roka. Životné situácie sú rôzne a zákon by mal byť flexibilnejší,“ vysvetlilo združenie.

Dištančné skúšanie ako nevyhnutnosť

OZ DVS poskytlo redakcii Štandardu svedectvá rodín, ktoré by najviac zasiahli navrhované zmeny v školskom zákone. V záujme ich ochrany reakcie anonymizovali, mená sú zmenené.

Júliina rodina má dve deti, obidve v domácom vzdelávaní, no každé dieťa má inú kmeňovú školu. Jedna sa nachádza v mieste bydliska, no ako súkromná škola vyberá školné, druhá je stovky kilometrov ďaleko. Dôvodom tohto rozdelenia sú potreby staršieho z detí a napokon rodinné financie. 

Slovensko stále nemá jasný plán, ako vzdelávať deti utečencov. Nepozná ani ich presný počet

Mohlo by Vás zaujímať Slovensko stále nemá jasný plán, ako vzdelávať deti utečencov. Nepozná ani ich presný počet

Prezenčné preskúšanie bolo pre rodinu logisticky komplikované a finančne náročné. Aby jeden z rodičov mohol vzdelávať deti, rodina žije len z príjmu druhého rodiča, a preto sa rozhodli nefinancovať auto. Na skúšky by tak museli cestovať hromadnou dopravou, prípadne by boli nútení cestovať o deň skôr a zaplatiť si v okolí školy ubytovanie. 

Financie odložené na geografiu, teda spoznávanie Slovenska a iných kútov sveta, by tak do istej miery zhltlo preskúšanie. Navyše, prezenčná forma preskúšania by dieťaťu neumožnila odprezentovať projekty väčších rozmerov, pretože cestovanie s nimi by bolo náročné.

Psychická záťaž dennej dochádzky

Po troch rokoch dennej dochádzky do bežnej základnej školy bolo domáce vzdelávanie pre Evino dieťa s Aspergerovým syndrómom východiskom zo zlej situácie. Napriek malému kolektívu v škole sa dieťa v treťom ročníku zrútilo a psychiater odporúčal okamžité stiahnutie z kolektívu. 

Možnosť dištančného skúšania online z bezpečia domáceho prostredia je preň výborným riešením. Len tam dokáže rodina eliminovať hluk, na ktorý je dieťa veľmi citlivé. Len tak nemusí dieťa vystupovať zo svojho rytmu skorým vstávaním, cestovaním, čakaním, novým prostredím, vnímaním všetkých podnetov a detí okolo. 

To všetko extrémne preťažuje jeho psychiku a má negatívny vplyv na jeho pohodu aj schopnosť prezentovať získané vedomosti. Takže prezenčné preskúšanie by v ich prípade znamenalo najmä enormnú psychickú záťaž. 

Finančné náklady 

Zuzanina rodina má v domácom vzdelávaní štyri deti na troch rôznych kmeňových školách nie vlastným rozhodnutím. Školy jednoducho nemali miesto pre ďalšie dieťa, ktoré v rodine do domáceho vzdelávania vstupovalo. 

Vysokoškolskí učitelia dostanú šesť mesiacov voľna. Profesorka Zaviš: Je to nevyhnutnosť

Mohlo by Vás zaujímať Vysokoškolskí učitelia dostanú šesť mesiacov voľna. Profesorka Zaviš: Je to nevyhnutnosť

A tak zatiaľ čo jednu školu majú niekoľko desiatok kilometrov od svojho bydliska, ďalšie dve stovky kilometrov, takže pri prezenčnom preskúšaní všetkých štyroch detí by rodina venovala dvakrát ročne takmer mesiac iba cestovaniu po kmeňových školách. 

To by predstavovalo obrovské výdavky nielen na samotnú cestu, ale najmä na ubytovanie. Nehovoriac o logistike, pri ktorej by bolo potrebné zladiť termíny preskúšaní na všetkých troch školách aj dovolenku druhého rodiča alebo zapojiť do stráženia súrodencov práve skúšaného dieťaťa starých rodičov.

Termín žiadostí ako pasca pre rodičov

Ministerstvo tiež navrhuje, aby rodičia mohli žiadať o individuálne vzdelávanie predškolákov len do 31. decembra. Rodičia však upozorňujú, že životné situácie detí a rodín sú dynamické a náročné a problémy sa môžu vyskytnúť hocikedy.

Vo veku troch rokov sa Denisa s manželom rozhodli dať dieťa do materskej školy, no veľmi dlho sa adaptovalo, nebolo na to ešte zrelé a bývalo veľmi často choré. Virózy mu vždy dávali veľmi zabrať a dlho sa vliekli, takže po pár dňoch v škôlke bolo dva-tri týždne doma. 

Na konci januára sa rozhodli, že si ho radšej nechajú doma. Ak by vtedy platil navrhovaný limit na požiadanie o domáce vzdelávanie v materskej škole do 31. decembra, rodina a najmä dieťa by sa trápilo ďalej v jednom kole ťažkých viróz a psychického nepohodlia ešte ďalších päť mesiacov.

Šikana v škole donútila rodičov konať

Prechod na domáce vzdelávanie riešila Kristína v priebehu školského roka. Už na konci októbra bolo dieťa systematicky šikanované, preto sa rodičia rozhodli vziať ho do domáceho vzdelávania. 

Zo zahraničia sa vracia len tretina špičkových študentov. Slovensko prichádza o milióny

Mohlo by Vás zaujímať Zo zahraničia sa vracia len tretina špičkových študentov. Slovensko prichádza o milióny

Žiadna z oslovených škôl však dieťa nechcela zobrať na domáce vzdelávanie skôr ako po ukončení školského polroka, takže nepríjemnú situáciu dieťa muselo pretrpieť ešte ďalšie tri mesiace. 

Pridala sa k tomu aj šikana zo strany jednej učiteľky, ktorá pravidelne na svojich hodinách dieťaťu opakovala, že „doma bude sprosté a nič sa nenaučí“. 

Férové pravidlá pre domáce vzdelávanie

Občianske zduženie žiada, aby novela školského zákona priniesla férové podmienky pre rodiny a deti v domácom vzdelávaní. OZ DVS upozorňuje, že rodičia musia mať možnosť požiadať o domáce vzdelávanie kedykoľvek počas roka, aj v materských školách. 

Organizácia odmieta každoročné kontroly domácností, ktoré označuje za duplicitné a finančne neudržateľné. Zdôrazňuje aj potrebu zachovania dištančného skúšania. 

„Na Slovensku je len štyridsať škôl podporujúcich domáce vzdelávanie, nie každá rodina môže cestovať stovky kilometrov. Dištančné skúšanie rešpektuje potreby detí a zachováva kompetencie škôl,“ pripomenulo združenie.

Tvrdí, že ich cieľom nie je obchádzať pravidlá, ale nastaviť férový systém, ktorý bude rešpektovať rôznorodosť rodín. „Veríme, že sa dajú hľadať cesty, ktoré pomôžu všetkým, deťom, rodičom aj školám,“ uzavrelo OZ DVS.

Zatváranie škôl na Slovensku je len otázkou času. Úbytok detí je neodvratný, hovorí demograf

Mohlo by Vás zaujímať Zatváranie škôl na Slovensku je len otázkou času. Úbytok detí je neodvratný, hovorí demograf

Ministerstvo vysvetľuje dôvody

Ministerstvo školstva obhajuje pripravované zmeny v oblasti individuálneho a domáceho vzdelávania tým, že nejde o sprísnenie, ale o nové nastavenie pravidiel v súvislosti s povinným predprimárnym vzdelávaním.

V Národnej rade SR v rámci legislatívneho procesu predložilo novelu školského zákona, ktorou ustanoví povinné predprimárne vzdelávanie pre všetky deti postupne od štyroch rokov (od 1. 9. 2027) a následne aj od troch rokov (od 1. 9. 2028). 

„Ak pôjde o povinné predprimárne vzdelávanie štvor- a trojročných detí, tie budú mať možnosť plniť ho buď formou domáceho vzdelávania, alebo formou pravidelnej dennej účasti v materskej škole. Nemožno teda hovoriť o sprísňovaní, pretože ide o nové nastavenie podmienok,“ zdôraznilo ministerstvo pre Štandard.

Zmeny sa však dotknú aj individuálneho vzdelávania päťročných detí, ktoré je dnes bežnou formou plnenia povinnej škôlky. 

Žiakov trápia rastúce úzkosti. Štát bude pravidelne monitorovať ich duševné zdravie

Mohlo by Vás zaujímať Žiakov trápia rastúce úzkosti. Štát bude pravidelne monitorovať ich duševné zdravie

„Od 1. januára 2026 bude rodič, ktorý žiada o povolenie individuálneho vzdelávania, musieť mať úplné stredné všeobecné alebo úplné stredné odborné vzdelanie. Rovnaká požiadavka bude platiť aj pre rodičov, ktorí sa rozhodnú pre domáce vzdelávanie od roku 2027 pre štvorročné a od roku 2028 pre trojročné deti,“ vysvetlil rezort.

Cieľom pripravovaných zmien je podľa ministerstva „nastaviť rovnaké personálne podmienky tak pri realizácii individuálneho vzdelávania, ako aj domáceho vzdelávania“. Rezort zároveň očakáva, že tieto požiadavky prispejú k vyššej kvalite poskytovania tejto formy vzdelávania.

Na otázku, či bude brať do úvahy aj výhrady združení a rodičov, ministerstvo odpovedalo, že predložený legislatívny návrh je výsledkom rokovaní a zohľadnenia všetkých relevantných pripomienok jednotlivých pripomienkujúcich subjektov.

V súvislosti s touto témou sme oslovili aj riaditeľov niektorých škôl, ktoré poskytujú domáce vzdelávanie. Do uzávierky sa však nevyjadrili.