Americkí demokrati verzus autonómne autá: keď ideológia prehluší štatistiky života a smrti

Predstavte si, že by biotechnologická spoločnosť oznámila, že vyvinula vakcínu, ktorá by v prípade celoštátneho rozšírenia mohla znížiť úmrtnosť na tieto ochorenia – rakovinu prostaty, rakovinu prsníka, chrípku a Parkinsonovu chorobu – až o 90 percent.

Myslím, že by sme to nazvali zázračným liekom.

A opäť to číslo 40-tisíc. To je aj počet Američanov, ktorí každý rok zomrú pri smrteľných dopravných nehodách, podľa amerického ministerstva dopravy. Automobilové nehody sú jednou z najvýznamnejších príčin nezvyčajne krátkej priemernej dĺžky života v Amerike.

Muži v USA zomierajú o viac ako päť rokov skôr ako muži v Japonsku alebo vo Švajčiarsku a autonehody sa na tomto skrátení priemernej dĺžky života podieľajú desiatimi percentami, čo je viac viac ako cukrovka, rakovina alebo samovražda, uvádza analýza výskumníčky Jessicy Ho z USC z roku 2022.

Predstavte si, že by nejaká technologická spoločnosť oznámila, že vyvinula produkt, ktorý by v celoštátnom meradle znížil úmrtnosť pri dopravných nehodách o 90 percent. Dovolím si povedať, že by sme to považovali za absolútny zázrak.

Robotaxi Waymo v uliciach San Francisca. Foto: Paresh Dav/Reuters

Až na to, že to už existuje. Je to Waymo – taxislužba bez vodiča, pôvodne vyvinutá v rámci spoločnosti Alphabet, materskej firmy Googlu. V štúdii vyhodnocujúcej niekoľko desiatok miliónov kilometrov, ktoré Waymo najazdilo, sa zistilo, že v porovnaní s vozidlami riadenými ľuďmi sa autá spoločnosti podieľajú na oveľa menšom počte nehôd. V prípade zrážok medzi vozidlami na križovatkách je to o 96 percent menej, o 90 percent nižší je počet prípadov zranenia osôb, o 92 percent menej je zranení chodcov a o 88 percent nižší je počet prípadov poškodenia majetku.

Možno sú tie výsledky ešte lepšie. Psychológ Kai Williams v štúdii Pochopenie umelej inteligencie preskúmal 45 dopravných nehôd spoločnosti Waymo za šesť mesiacov. Podľa tejto štúdie za väčšinu nehôd nemôže základná technológia. V 24 prípadoch sa autá Waymo vôbec nepohybovali. V 7 prípadoch do vozidiel Waymo zozadu narazilo iné vozidlo. V ďalších 3 prípadoch vystupujúci pasažier Waymo otvoril dvere a narazil do prechádzajúceho bicykla alebo skútra.

Prečo sa teda toľko pokrokových miest snaží zakázať autá Waymo, akoby to bol fentanyl na kolesách? Technologický redaktor Timothy Lee píše, že viaceré demokraticky orientované štáty „zvažujú návrhy na obmedzenie alebo zákaz používania vozidiel bez vodiča“.

Členka mestského zastupiteľstva v Bostone Julia Mejiová vyhlásila, že je „rozhodne proti vozidlám Waymo“. Jej kolega, zastupiteľ Benjamin Weber, považoval za „znepokojujúce počuť, že spoločnosť vytvára podrobnú mapu ulíc nášho mesta bez toho, aby sa predtým uskutočnil komunitný proces“.

Ďalšia bostonská poslankyňa Erin Murphyová navrhla nové právne predpisy, ktoré budú vyžadovať, aby bol vo všetkých autách bez vodiča „fyzicky prítomný ľudský bezpečnostný operátor“, čím by sa súčasná ponuka spoločnosti Waymo stala technicky nezákonnou.

Je iróniou, že spomínaní bostonskí zastupitelia chcú blokovať zdravie a život zachraňujúci technologický vynález kvôli fanatickej opatrnosti pred neželanými účinkami. Demokratom hrozí, že sa stanú stranou, ktorá neznáša pokrok v oblasti softvéru zo skutočne klišé dôvodov.

Zdroj: ZPDZ