Tunel Višňové je bližšie k spusteniu, D1 pri Žiline chcú otvoriť ešte tento rok

Do konca roka zostávajú už len dva mesiace, a napriek pôvodnému termínu odovzdania vo februári budúceho roka, minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) oznámil, že štát by chcel 13,5-kilometrový úsek diaľnice D1 pri  Žiline so 7,5-kilometrovým tunelom Višňové sprístupniť ešte v tomto roku.

Hospodárske noviny informovali, že Národná diaľničná spoločnosť podpísala nedávno s dodávateľom technológií pre tunel dodatok, podľa ktorého sa termín akceleruje o  62 dní s cieľom odovzdať dielo 22. decembra 2025.

Po zrušení pôvodnej zmluvy so združením talianskeho Salini Impregilo a  slovenskej spoločnosti Dúha boli práce rozdelené - dostavbu stavebnej časti realizuje Skanska a technológie prístrojov v tuneli dodáva PPA Controll.

Na základe dokumentu z  3. septembra si ministerstvo dopravy vyžiadalo urýchlenie prác, čo bude stáť takmer o 1,3 milióna eur viac. Ako dôvod, prečo chcel štát urýchliť odovzdanie, sa uvádza Strečno a nutnosť sanácie skalného brala.

Po otvorení úseku je totiž plánovaný podľa tohto dokumentu odklon z cesty I/18 na D1. Sanácia Strečna pritom mala začať už tento rok, avšak práce presunuli v dôsledku zimných podmienok a zúženej vozovky.

Ako skonštatoval šéf Slovenskej správy ciest Norbert Polievka, odstavenie Strečna by sanačným prácam pomohlo, no bude závisieť od koordinácie s diaľničiar­mi a  políciou.

Termín otvorenia tunela potvrdil minister

Minister dopravy Jozef Ráž potvrdil, že úsek D1 s tunelom Višňové plánujú odovzdať do užívania 22. decembra v závislosti od výsledku potrebných skúšok. Podľa neho ide o optimistický scenár, pričom funkčné skúšky severnej rúry tunela dopadli dobre. Nasledovať budú skúšky v južnej rúre a komplexné skúšky.

„Na každej porade stále som sa snažil, aby sa to podarilo zrýchliť a výsledok je super,“ povedal v stredu po výjazdovom rokovaní vlády v obci Višňové v okrese Žilina. Ak by diaľnicu nestihli otvoriť v uvedenom termíne, malo by sa tak stať v januári 2026.

„Ak budeme musieť niektorú skúšku opakovať, bavíme sa o týždňoch navyše. Už to nebudú mesiace, ale verím, že to zvládneme,“ podotkol. Ráž ocenil aj to, že po skončení stavebnej časti nasledovalo dodanie technológie tunela. „To skrátilo dobu výstavby o dvadsať mesiacov. Táto stavba trvá dvadsať rokov,“ uviedol Ráž s tým, že to stálo výrazne viac.

Jozef Ráž
Jozef Ráž. Foto: Pavel Neubauer/TASR

Dodávku technológie zosúladili so stavbou

Inštalácia technológie tunela Višňové a informačného systému aktuálne najsledovanejšej stavby úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala mala pôvodne trvať jeden a pol roka do mája 2025.

Lehotu pre zosúladenie s ukončením stavebnej časti diaľnice predĺžili najprv dvojnásobne až do októbra 2026, ale pre opatrenia na zrýchlenie dostavby ju skrátili najprv o osem mesiacov.

Najnovšie termín skrátili o ďalšie dva mesiace tak, aby boli práce hotové pred Vianocami 2025. Pôvodná zmluvná cena dodania technológie a informačného systému bola takmer 54,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Pre akceleračné opatrenia konečná cena dodatočne ešte vzrastie.

Výstavba úseku D1 s tunelom Višňové. Foto: NDS/Facebook

Výrazne predĺžená výstavba

Pôvodné taliansko-slovenské združenie firiem Salini Impregilo a Dúha začalo diaľničný úsek s tunelom Višňové stavať v roku 2014. Dokončiť ho mali v roku 2019, no zmluvu s diaľničiarmi v tom istom roku pre neplnenie záväzkov predčasne skončili. Stavba stála zhruba dva roky a aktuálne mešká šesť rokov.

Nové združenie na čele so spoločnosťou Skanska SK začalo s dostavbou diaľnice na jar 2021 s tým, že ju skončí na prelome rokov 2023 a 2024. Aj pre opravu nedostatkov po bývalom zhotoviteľovi a ďalšie práce lehotu výstavby predĺžili až do februára 2026. Očakáva sa, že diaľnicu napokon otvoria v tomto roku do Vianoc.

Zmluvná cena dostavby úseku vzrástla po mnohých zmenách z takmer 255 miliónov eur aktuálne na 353,6 milióna eur bez DPH. Po zatiaľ poslednom siedmom dodatku totiž vzrástla skoro o 21,5 milióna eur. Pravdepodobne sa tiež ešte zvýši.

Prieskumnú štôlňu na tomto diaľničnom úseku začali raziť už v roku 1998, odvtedy sa na Slovensku vystriedalo trinásť ministrov dopravy vrátane súčasného.

Spor sa blíži ku koncu

Pokiaľ ide o medzinárodný arbitrážny spor NDS s bývalým zhotoviteľom Višňového, podľa ministra prebehli záverečné úkony. „Máme predpoklad ako to dopadne. Musíme počkať na rozhodnutie a na základe toho budeme reagovať,“ poznamenal Ráž s tým, že Slovensko to bude zrejme niečo stáť.

Pripomenul, že bývalý zhotoviteľ vyčíslil náklady na vedenie sporu na 80 miliónov eur, hoci Slovensko to stálo 20 miliónov. „Predpokladáme, že rozhodnutie padne začiatkom budúceho roka,“ očakáva minister.

Obchvat Ružomberka majú odovzdať na jar

Meškajúci takmer 15-kilomúsek úsek D1 Hubová – Ivachnová, vrátane 3,6-kilometrového tunela Čebrať, pre nový zosuv na stavbe majú dokončiť na jar budúceho roka. Predošlý plán bol do konca tohto roka.

Ráž informoval, že obchvat Ružomberka by mali odovzdať do užívania predbežne v marci, prípadne v máji 2026. „Tam intenzívne pracujú na tom, aby vyriešili posledný zosuv na jednom mostnom objekte,“ pripomenul minister.

Česko-slovenské združenie spoločností OHLA ŽS a Váhostav začalo s prácami na obchvate Ružomberka ešte v roku 2014 s tým, že ich dokončí v roku 2017. Výstavbu predĺžili pre zosuv pôdy a prerušenie prác, následnú zmenu trasy a predĺženie tunela.

Stavba úseku D1 Hubová - Ivachnová. Foto: ndsas.sk

Výstavba obchvatu Prešova bude pokračovať

Severný obchvat Prešova na rýchlostnej ceste R4 podľa ministra dopravy je v prioritách a bude naďalej stavaný. „Myslím si, že sa určite nič zo subjektívnych dôvodov nespomaľuje,“ odvetil minister na informácie o možnom posune dokončenia druhej etapy obchvatu z roku 2027 na rok 2028, a to pre konsolidáciu verejných financií.

Minister podľa svojich slov nemá informácie o možných dodatkoch k zmluve ani o žiadosti NDS o zmenu termínov výstavby prešovskej R4.

(max, ben)