Školy si budú zdieľať informácie o deťoch. Nový systém má zabrániť opakovaniu tragédií
Zavedenie jednotnej dokumentácie a prepojenia informácií medzi školami a inštitúciami je reakciou na konkrétne prípady z praxe. Najznámejším z nich je tragédia zo Spišskej Starej Vsi, ktorá odhalila, že nedostatok informácií o žiakovi môže mať fatálne následky.
Zákon preto zavádza povinnosť pre rodičov aj inštitúcie poskytovať školám všetky relevantné údaje o dieťati.
S dieťaťom pôjde aj jeho dokumentácia
Nový systém počíta s tým, že pri prechode dieťaťa z jednej školy na druhú, či už pôjde o prestup, nástup do základnej školy po materskej alebo prechod na strednú školu, bude riaditeľ odovzdávať kompletnú dokumentáciu žiaka.
Tá má obsahovať všetky podklady o poskytovaných podporných opatreniach, informácie o zmene zdravotnej spôsobilosti, prípadných zdravotných problémoch či iných závažných skutočnostiach, ktoré môžu ovplyvniť vzdelávanie. Súčasťou môžu byť aj doklady od orgánov sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Ministerstvo školstva pre Štandard spresnilo, že školský zákon neurčuje, v akej forme sa má dokumentácia odovzdávať. „Technické riešenie je na jednotlivých riaditeľoch. Nič nebráni tomu, aby bola dokumentácia poskytnutá elektronicky,“ ozrejmil rezort.
Kto bude mať prístup k údajom?
Otázku prístupu k žiackej dokumentácii upravujú interné predpisy škôl v súlade so zákonom o ochrane osobných údajov a nariadením GDPR. „Školský zákon ani doteraz osobitne nevymedzoval konkrétny okruh osôb, ktoré prichádzajú do kontaktu s osobnými údajmi. Hovorí o škole alebo školskom zariadení ako o celku,” vysvetlilo ministerstvo.
Zákon o ochrane osobných údajov zároveň zaručuje rodičom právo požiadať školu o informácie, ktoré o ich dieťati spracúva, a získať ich kópiu. Tieto práva nevyplývajú zo školského zákona, ale priamo z legislatívy EÚ o ochrane osobných údajov.
Rezort zároveň pripravuje prepojenie informačných systémov medzi školstvom, sociálnou kuratelou a políciou, aby v prípade potreby mohol byť prenos údajov o žiakoch rýchly a účinný.
Musí to byť bezpečné
„Ak to pomôže deťom, som za, ale musí to byť bezpečné,“ skonštatovala pre Štandard Zuzana z Trenčína, ktorá je mamou deviataka.
Podľa nej je dôležité, aby učitelia aj odborníci mali o žiakoch dostatok informácií a vedeli im včas pomôcť. „Ak má škola vedieť, že dieťa prechádza ťažším obdobím alebo potrebuje špecifickú podporu, je to určite správne,“ spresnila.
Zároveň však priznala obavy o ochranu súkromia. Nechce, aby sa citlivé údaje dostali do nepovolaných rúk. „Verím, že štát má systém premyslený tak, aby sa s informáciami nemanipulovalo a aby sa deti necítili sledované,“ doplnila.
Peter z Považskej Bystrice je rodičom dieťaťa s poruchou pozornosti. Ako pre Štandard priznal, pri prestupe do inej školy museli opakovane odovzdávať tie isté psychologické správy a odporúčania. „Vždy som mal pocit, že začíname od nuly,” opísal.
Podľa neho je výhodou nového systému to, že informácie o dieťati sa budú automaticky posúvať spolu s ním. „Ušetrí to čas aj stres. Dôležité však bude, aby s tými údajmi vedeli pedagógovia správne narábať a využili ich na to, aby dieťaťu pomohli, nie ho súdili,“ dodal Peter.
Dokumentácia nemá deti nálepkovať
Zavedenie jednotnej dokumentácie žiakov od materskej školy až po maturitu má podľa odborníkov zlepšiť kontinuitu podpory detí a odbúrať zbytočnú administratívu. Cieľom nie je zhromažďovať tajné údaje, ale zabezpečiť, aby každé dieťa dostalo primeranú pomoc bez ohľadu na to, kam prestúpi.
„Tak ako pri zdravotnej dokumentácii, aj v školskej budú platiť podobné princípy,“ vysvetlil Štandardu Viktor Križo z Centra poradenstva a psychológie v Bratislave. Dokumentácia má obsahovať odborné správy a individuálny vzdelávací program, teda plán podpory dieťaťa.
Nemá obsahovať žiadne tajné či subjektívne hodnotenia. Obavy z nálepkovania detí odborník odmieta. „Oficiálna dokumentácia má slúžiť na podporu, nie na hodnotenie. Diagnostické správy budú prístupné len odborným zamestnancom, učitelia uvidia len individuálny plán. Školy zároveň dostanú dokumentáciu až po prijatí dieťaťa, aby sa predišlo diskriminácii,” opísal Križo.
Od 1. januára 2026 sa systém rozšíri aj na prechody medzi stupňami z materskej do základnej či zo základnej do strednej školy. Nejde o novinku, ale o rozšírenie existujúceho systému.