Sociálne siete radia, Slováci platia. Prichádzajú tak o tisíce eur
S rozmachom internetu a sociálnych sietí čelíme podvodom na dennej báze. Avšak predsa len existujú obdobia, keď sa útoky zintenzívňujú. Jedno z nich je za rohom. Pred vianočnými sviatkami totiž nakupujeme a míňame podstatne viac.
To sú pripravení využiť tí, ktorí sa nekalými praktikami chcú dostať do vašej peňaženky. Okrem nástrah v podobe reklám na skopírované e-shopy známych značiek, na ktorých keď nakúpite, už svoje peniaze neuvidíte, sú tu však aj iné.
V snahe mať na tie darčeky o niečo viac totiž viacerí podľahnú „dobrým“ radám. A práve tento prístup sa im nakoniec vypomstí. Každý tretí opýtaný v spomínanom prieskume priznal, že pre takéto neoverené informácie prišiel o peniaze.
Najviac ohrození sú mladší ľudia
V skupine od 18 do 24 rokov sa podľa prieskumu spolieha na neoverené rady až 77 percent respondentov. Len o niečo lepšie je to vo veku 25 až 34 rokov, kde ide o alarmujúcich 63 percent. V praxi to znamená, že značná časť mladých ľudí prijíma finančné odporúčania bez kritického pohľadu a bez toho, aby si informácie overila u odborníka alebo z dôveryhodných zdrojov.
Výsledky ukázali aj zaujímavý rozpor medzi tým, ako si ľudia veria, a tým, ako sa im v skutočnosti darí. Takmer dve tretiny mužov sú presvedčené, že dôveryhodnosť rád v oblasti financií dokážu rozpoznať. Napriek tomu však každý desiaty priznal, že po nasledovaní nesprávnych odporúčaní prišiel o viac než tisíc eur.
Nežnejšie pohlavie je podľa výsledkov o niečo opatrnejšie. Až 60 percent žien tvrdí, že sa nikdy neriadilo neoverenou radou. „Menej než polovica si je istá, že by ju dokázala rozpoznať,“ zaznieva v prieskume.
Strach z podvodov rastie
Polovica respondentov označila za svoj najväčší finančný strach možnosť, že sa stane obeťou podvodu. Medzi ďalšie obavy necelej tretiny ľudí patria zavádzajúce tvrdenia či Ponziho schémy. Iných finančných podfukov sa obáva každý štvrtý opýtaný.
Napriek relatívne veľkému pocitu stiesnenosti sa paradoxne ukazuje, že ľudia sa spoliehajú skôr na internet ako na odborníkov. Len 22 percent Slovákov sa totiž pred investičným rozhodnutím poradí s finančným poradcom, niečo vyše desatiny opýtaných hľadá informácie a rady na webových stránkach a blogoch.

Sociálne siete ako nový „finančný poradca“
S rastúcim množstvom obsahu o investovaní na sociálnych sieťach sa čoraz viac ľudí stretáva s „odborníkmi“, ktorí zdieľajú svoje skúsenosti – často bez toho, aby mali reálne vedomosti či licenciu. Je preto dôležité, aby používatelia pristupovali k takýmto informáciám s rozvahou.
„V čase, keď sa čoraz viac ľudí obracia na sociálne siete alebo neoverené online zdroje, treba mať na pamäti, že nie všetky informácie sú spoľahlivé,“ upozorňuje Rolandas Juteika, riaditeľ pre správu majetku a obchodovanie v Revolute.
Vysvetľuje, že ľudí chcú povzbudiť, aby si vždy overovali, odkiaľ rady pochádzajú, a spoliehali sa len na dôveryhodné platformy. „Vzdelávanie, transparentnosť a kritické myslenie sú základom bezpečného a úspešného investovania,“ dodáva.
Odborníci upozorňujú, že mladší ľudia majú k digitálnemu obsahu veľmi blízko a prirodzene dôverujú tomu, čo vidia na sociálnych sieťach. Často ich oslovia „influenceri“ či videá s rýchlymi tipmi na zbohatnutie. Takéto rady však bývajú skreslené, neúplné alebo dokonca úplne falošné.
Výsledkom je, že ľudia sa nechajú zlákať vidinou rýchleho zisku, no neraz prídu o svoje úspory. Až 13 percent Slovákov podľa prieskumu prišlo o sumu do tisíc eur, pričom šesť percent stratilo viac než päťtisíc. A to už môže zasiahnuť rodinný rozpočet výrazne.
Slovenky ako investorky: menej rizika, viac rozvahy
Prieskum o investovaní zverejnila začiatkom novembra aj agentúra 2muse pre Across Private Investments. Výsledky potvrdili, že podiel žien medzi investormi na Slovensku postupne rastie, no ich prístup k investovaniu sa v mnohých ohľadoch líši od prístupu mužov.
Priemerná mesačná investícia žien je síce nižšia – približne o 90 eur –, ale body navyše im prihráva to, že častejšie vyhľadávajú odborné poradenstvo. „Ženy sú prirodzene obozretnejšie investorky. Ich prístup je viac orientovaný na dlhodobé ciele, viac dajú na odborné poradenstvo,“ približuje analytik Across Private Investments Dominik Hapl.
Pri rozhodovaní podľa neho zohľadňujú najmä bezpečnosť a stabilitu, zatiaľ čo muži sú viac impulzívni, častejšie chcú robiť investičné rozhodnutia sami, zaujíma ich predovšetkým výnos či prehľadnosť výkonu investícií.
Zistenia zároveň ukazujú, že v porovnaní so silnejším pohlavím pristupujú k investovaniu s väčšou emocionálnou rovnováhou. Poklesy na trhoch ich znepokojujú menej než mužov a len zriedkavo reagujú unáhleným výberom investícií.
Hoci sa takmer 90 percent opýtaných považuje za začiatočníčky a často deklarujú nižšiu mieru sebavedomia v tejto oblasti, ich dôvera v odborníkov a ochota konzultovať rozhodnutia s finančnými poradcami im pomáhajú vytrvať v dlhodobej stratégii.
Výsledkom je investičné správanie, ktoré možno označiť ako triezve, disciplinované a v dlhodobom horizonte aj efektívne – najmä v období zvýšených trhových výkyvov.

Sebavedomie nie je zárukou úspechu
Prieskum, ktorý Revolut uskutočnil v spolupráci so spoločnosťou Dynata v júni 2025 na vzorke tisíc Slovákov vo veku od 18 rokov, ukázal jasný trend: mnohí z nás majú pri správe peňazí viac sebavedomia ako reálnych vedomostí.
Ľudia by sa preto podľa odborníkov mali pri investičných rozhodnutiach spoliehať na overené zdroje a využívať nástroje, ktoré poskytujú transparentné informácie o rizikách aj výnosoch.