Diaľnica D1 Prešov, západ – Prešov, juh, ako sa oficiálne západný obchvat nazýva, zahŕňa 18 mostov, dvojrúrový tunel Prešov s dĺžkou viac ako 2 km, 17 vetiev križovatiek a 6 km protihlukových stien. Súčasťou úseku je aj mimoriadne technicky zložitá križovatka Vydumanec, ktorá spája dve diaľnice a cesty I., II. a III. triedy, čo na Slovensku nemá obdobu. Vo vetvách meria spolu až 11,3 km, čo je viac ako dĺžka celého novootvoreného obchvatu. Celá stavba stála vyše 356 miliónov eur.

Národná diaľničná spoločnosť pre nepriaznivý vývoj pandémie koronavírusu zrušila podujatie pre verejnosť, ktoré malo prechádzať slávnostnému otvoreniu novej prešovskej diaľnice. Jej otvorenie tak sprevádzal len program pre pozvaných hostí, ktorý vyvrcholil strihaním pásky o 14. hodine a následným koncertom kapely Helenine Oči, ktorá zaspievala svoj hit Obchádzka a následne na kamióne obchádzala celé mesto. Vodiči sa na obchvat mali dostať po 17. hodine, ostrá prevádzka bude spustená od polnoci v piatok 29. októbra.

Okrem Prešovčanov, ktorým obchvat odľahčí dopravu v centre mesta, ho určite ocenia aj obyvatelia Košíc a okolia, ktorí vďaka nemu budú môcť plynule cestovať po diaľnici z Košíc až po Ivachnovú pri Ružomberku, čo dokopy tvorí zhruba 180 kilometrov dlhý úsek. Práve Košičania určite najviac ocenia časovú úsporu až devätnásť minút, ktorú otvorenie obchvatu prináša.

Na priame spojenie medzi Košicami a Bratislavou si však budeme musieť ešte niekoľko rokov počkať, keďže tu ešte stále chýbajú tri úseky, z ktorých najproblematickejší, 13,5 kilometra dlhý a technicky náročný úsek Turany – Hubová sa má začať stavať najskôr budúci rok, s predpokladom dokončenia až v roku 2029. Dokončiť sa musia aj úseky Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové (plánované ukončenie 2024) a Hubová – Ivachnová, ktorý by mal byť hotový budúci rok.

Problémom bude najmä Via Carpatia

Problémom sú však aj ďalšie úseky diaľnic na východe krajiny. Vo výstavbe je síce už severný obchvat Prešova, ktorého prvá štvorkilometrová etapa aj s tunelom Bikoš má byť dokončená v roku 2023, na druhú etapu, ktorá má trvať viac ako štyri roky, však ešte nebola vyhlásená ani verejná súťaž, aj keď k nej malo dôjsť práve dnes. Dva roky sa mešká aj s výstavbou juhovýchodného obchvatu Košíc.

Nový úsek diaľnice D1 Prešov, západ – Prešov, juh s tunelom Prešov. Foto: Roman Hanc/TASR

Omnoho väčší problém však predstavuje medzinárodný projekt Via Carpatia, ktorý má spojiť sever a juh východnej Európy a stať sa nosným koridorom pre celý región. Maďarsko je pritom už s diaľnicami na tomto projekte hotové a Poľsko by ich malo dokončiť do dvoch rokov. Na Slovensku má táto cesta pokračovať po ceste R4, ktorá by mala viesť od poľských hraníc pri Svidníku cez Prešov a Košice až po maďarskú hranicu. Slovenská R4 je pritom v nedohľadne, keďže jej prvé úseky sa nedostali ani do harmonogramu výstavby diaľnic na najbližšie roky. Pritom sám predseda parlamentu Boris Kollár pri otváraní obchvatu priznal, že jej spustenie na maďarskej a poľskej strane zvýši intenzitu kamiónovej dopravy až štvornásobne, zo súčasných 5-tisíc kamiónov na 20-tisíc denne. Minister Doležal chce preto výstavbu R4 urýchliť. "Budem chcieť spojiť jednotlivé úseky a posudzovať celú R4 ako celok a pripúšťam aj financovanie cez PPP, ak to inak nepôjde," povedal Doležal.

Chýbajúce diaľnice na Zemplíne a rekonštrukcia v okolí Prešova

Výstavba mešká aj na Zemplíne, kde doposiaľ nie je postavený ani jeden kilometer diaľnic. Aktivisti z iniciatívy Diaľnica na Zemplíne tlačia najmä na začiatok stavieb medzi Dargovom a Michalovcami. Portál Aktuality uvádza, že členovia tejto iniciatívy merali v auguste intenzitu dopravy v obci Dargov, ktorá je podľa nich na úrovni 19-tisíc áut denne, pričom pripomínajú, že výstavba diaľnice D3 na Kysuce alebo rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa sa začala pri intenzite 11-tisíc vozidiel denne.

Vľavo: minister dopravy Andrej Doležal, predseda Národnej rady Boris Kollár a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapa si prezerajú nový tunel Prešov počas slávnostného otvorenia. Vpravo: vystúpenie skupiny Heľenine Oči. Foto: Roman Hanc/TASR

Dopravu v okolí Prešova momentálne komplikujú aj dlhotrvajúce rekonštrukčné práce na ceste medzi Vranovom nad Topľou a Prešovom, ktoré trvajú už viac ako rok a pol a ich odhadované ukončenie je stanovené na apríl budúceho roka. Táto cesta je pritom hlavnou dopravnou tepnou do Prešova z východu, pričom od obce Lipníky sa na ňu pripája aj hlavný ťah na Poľsko. Aj napriek tomu nie je nič výnimočné, ak je na opravovanom úseku osadených až päť semaforov regulujúcich dopravu do jedného jazdného pruhu, čo najmä  v časoch dopravnej špičky spôsobuje rozsiahle zápchy a kolóny.