Z kostola v Nice, kde boli pred rokom zavraždení traja veriaci. Francúzsko pomôže autorovi pochopiť Chantal Delsolová a Alain Besançon.
Pred rokom vkročil 21-ročný Tunisan Brahim Aouissaoui do najväčšieho kostola v Nice, do neogotickej baziliky Nanebovzatia Panny Márie, Notre-Dame de l’Assomption. Drobný kriminálnik, z ktorého sa stal islamistický radikál, prišiel dva týždne po verejnom sťatí učiteľa Samuela Patyho čečenským islamistom do Francúzska. Prišiel, aby vraždil. Nemal právo na pobyt, v Taliansku dostal príkaz na deportáciu, ktorá ale kvôli pandémii nebola vykonaná. Bolo 8:59 ráno, pred omšou. Tunisan podrezal 60-ročnej farníčke Nadine hrdlo, zranil 54-ročného kostolníka Vincenta nožom do krku a atakoval 44-ročnú černošku brazílskeho pôvodu Simone. Simone sa mohla ešte uchýliť do fastfoodu neďaleko baziliky, kde vydýchla naposledy.
Rozhodol som sa, že pôjdeme presne rok po útoku do tohto kostola na nedeľnú omšu.
Jazdím zdĺhavo cez francúzske Alpy, pozerám sa na kostoly, prícestné kaplnky a kríže a musím pritom myslieť na esej francúzskeho historika Alaina Besançona, ktorú som si niekoľko rokov dozadu preštudoval pre revue Impulz. Esej sa volá Jansenizmus ako duchovná katastrofa a na týchto malých horských cestách mám tú katastrofu na očiach – následky Francúzskej revolúcie, striktného laicizmu a toho jansenizmu. Jansenizmus bol teologický smer v rámci katolicizmu, ktorý pôsobil najmä vo Francúzsku a zdôrazňoval prvotný hriech, ľudskú skazenosť, potrebu Božej milosti a predurčenie. Od Besançona som sa naučil, že jansenizmus prebral tie najrigidnejšie stránky protestantizmu, ale odopieral veriacim štedrú paletu katolíckych metód útechy. Jansenizmus často vyvolával – iná Besançonova esej nesie názov Úzkosť v kresťanstve – bezútešnú úzkosť. Kým katolícka cirkev východne od Francúzska obdarovala človeka po reformačnej kríze bujarou barokovou radosťou zo života, francúzskych veriacich čakala pochmúrna šeď.
Neznamená to, že francúzske kostoly si treba predstavovať ako chrámy holandských kalvínov, nepodobajú sa na pneuservisy alebo sklady, majú vežu. V horách nad mestom Nice, len kúsok od talianskych hraníc, je ale nápadné, ako málo je tu kaplniek a krížov pri cestách. Tie, čo sú, sú takmer vždy bez sôch a bez malieb. Vďačnosť Bohu, Matke Božej a svätým tu nie je vyjadrená naivným ľudovým umením, občas je len čierny kríž na malej pyramíde z hnedosivých kameňov. Estetika francúzskeho katolicizmu už spĺňa to, na čo nás pozývajú kruhy okolo pápeža Františka – nie je nijako triumfalistická.
A nejde len o vonkajšiu estetiku. Všímam si to zakaždým, keď sa zúčastním vo Francúzsku na omši – bohoslužby sú tu vzorne netriumfálne. Spieva sa síce veľa, je to ale jemný pokorný spev, ktorý tvorí meditatívnu atmosféru a vie aj neposedné ratolesti nadobro upokojiť. V strednej Európe je veľmi obľúbená hymna Teba Bože chválime, nemeckú verziu Großer Gott, wir loben Dich si na svojej veľkej rozlúčke zaželala od armádnej kapely dokonca aj protestantka Angela Merkelová. Na vkus francúzskej cirkvi by to bolo príliš bombastické. Nič podobné som vo francúzskom kostole nikdy nepočul.
Hoci mi je francúzska omša trošku cudzia, chodievam na ňu veľmi rád. Spevy kantorov a kantoriek bývajú často anjelsky krásne a množstvo útokov na vieru vo Francúzsku vyvoláva u návštevníka francúzskeho kostola ten jedinečný pocit mravčenia, že sa odohráva niečo vzácne, odvážne a výnimočné. Už sa mi dokonca stalo, že časť liturgie, ktorá býva u nás najnudnejšia (orodovanie), som prežíval so zatajeným dychom. Vo vedľajšom Antibes sa jednu nedeľu orodovalo za obete sexuálneho zneužívania kňazmi, za obete teroru, za odvahu kresťanov vyznávať v týchto časoch svoju vieru a za odvahu učiteľov postaviť sa pred svoju triedu. Slovom, francúzska omša nikdy nie je banálna.
Le Figaro Magazine je víkendová príloha pravicového denníka Le Figaro. Magazín je ešte o niečo konzervatívnejší ako denník, národno-konzervatívny esejista Éric Zemmour, ktorý kandiduje za francúzskeho prezidenta, v ňom donedávna mával stĺpček. Editoriálna línia je síce jasne pravicová a konzervatívna, Le Figaro sa ale nijako neprofiluje ako katolícke alebo kresťanské. O to viac sa teším, keď magazín prinesie rozhovor s filozofkou Chantal Delsolovou. Predmetom rozhovoru je jej nová kniha. Názov La fin de la chrétienté, Koniec kresťanstva.
74-ročná Delsolová je obdivovateľka Jana Patočku, reprezentuje pozície liberalizmu a personalizmu a hovorí si „liberálna konzervatívka“ a „pravicová nonkonformistka“. V niektorých témach je radikálne mainstreamová, v iných rovnako radikálne vybočuje. S kolegom, ktorý sa musí už dlhé roky skrývať pred islamistickým násilím na juhu Francúzsku, sa kedysi odvážne solidarizovala, teraz ale v čiastočnom rozpore s historickými faktami bagatelizuje islamizmus slovami, že „títo ľudia boli tak dlho kolonizovaní a teraz, keď už sú slobodní, si nedokážu sami vládnuť.“ Ostrým slovníkom protestovala proti zavedeniu manželstva osôb rovnakého pohlavia v roku 2013. Argumenty vládnej strany označila za „číre bludy“ a dodala, že „narušiť príbuznosť znamená rozložiť spoločnosť“. Odjakživa je horlivou zástankyňou európskeho federalizmu. Jej koncepcia zjednotenej Európy je pritom celkom neobyčajná – jej ideál federalizmu čerpá „z katolíckej a germánskej barokovej kultúry“.
Chantal Delsolová sa vyhraňuje voči dvom extrémom. Predstaviteľov prvého extrému označuje za dekadentistov, fanatikov druhého extrému za progresistov: „Nemám žiadnu chuť vracať sa niekoľko storočí dozadu, ako by to chceli dekadentisti, ktorí sú často reakcionári. Rovnako ale nemám chuť žiť v spoločnosti, v ktorej ide učiteľ presvedčiť šesťročné dieťa, aby si zmenilo pohlavie, bez toho, aby sa o tom porozprávalo s rodičmi.“ O klimatickej agende hovorí, že „táto morálka sa stáva po vymazaní náboženstiev našich otcov náhradným náboženstvom: nazýva sa moralín. A ešte jeden pikantný detail: keďže táto morálka už nie je spojená s transcendentnom, stratila jasný a chladný pohľad kresťanskej lásky. Je strojená, pretekajúca a príliš často smiešna“. Zvlášť v klímamládeži vidí „kozmoteistickú vieru, ktorá má svojich klerikov a svoje exkomunikácie, zakazuje svojim odporcom, aby sa vyjadrili, má svoj katechizmus, ktorý je distribuovaný vo všetkých školách od materskej, má svojich prorokov a svoje apokalyptické vyhlásenia“. Ekoviera sa podľa Chantalovej od kresťanstva a humanizmu líši v jednej veci: „Prekonali sme humanizmus, ktorý znamená, že človek je stredobodom a je podstatne hodnotnejší ako zvieratá.“
A o čom je Delsolovej Koniec kresťanstva? V rozhovore zdôrazňuje, že nehovorí o kresťanstve ako o náboženstve. Veď tomu sa darí, zvlášť vo vydaní evanjelikálnych hnutí v Latinskej Amerike, v Afrike a Ázii. Delsolová hovorí o kresťanstve ako civilizácii. Civilizácii, „v ktorej mravy a zákony závisia od kresťanských dogiem“, takej v Európe už niet. Ako výnimka jej nenapadne Poľsko, iba ostrovček Malta, „ale to je extrémne zriedkavé“. Usudzuje: „Vo väčšine predtým kresťanských krajín sú rozvody a potraty zákonné, čo znamená, že kresťanstvo už neexistuje.“ Podľa filozofky to nie je žiadna tragédia, vidí v tom aj oslobodenie cirkvi.
Nedozvieme sa, či je Francúzka so záľubou v katolíckom baroku veriacou alebo nie. Kniha Koniec kresťanstva je aj vo výklade rímskeho kníhkupectva 300 metrov od Vatikánu, to však znamená málo, bežne tam predávajú aj knihy od neveriacich autorov. Novinári z Le Figaro Magazine sa filozofku ani náznakom nespýtajú na jej osobný vzťah ku katolíckej cirkvi. Pýtať sa niekoho na vieru, to sa vo Francúzsku nerobí.
Vo Francúzsko jestvuje katolícky denník, volá sa La Croix, v preklade Kríž. Občas ho čítam, keď som vo Francúzsku, vždy ale s istou obavou. Je to tenký list, neteší sa veľkej obľube, čoraz menej novinových stánkov ho ešte predáva. Editoriálna línia je veľmi slušná, seriózna, korektná, v súlade s liberálno-ľavicovým katolicizmom francúzskeho episkopátu.
Keď človek v krajine, ktorá sa trasie pre nikdy nekončiacu sériu islamistických útokov v základoch, hľadá články s porozumením islamu, je La Croix jednou z najlepších adries. V jednom vydaní denníku je zverejnený list čitateľa, ktorý je „už unavený“ z článkov o vzťahu medzi islamom a násilím. Čitateľ žil v mladosti na Blízkom východe a stretol tam celkom iný islam. Pýta sa, prečo nikto nerieši vraj veľké množstvo násilných pasáží v Biblii. Keďže menuje Ku-klux-klan a Andersa Breivika ako príklady kresťanského terorizmu, vychádza mu, že kresťanstvo je podobne násilné ako islam.
Titulný článok tohto čísla katolíckeho denníka je, samozrejme, o zahanbujúcej správe vyšetrovacej komisie pod vedením špičkového úradníka Jeana-Marca Sauvého, ktorá bola len zopár týždňov dozadu zverejnená. Komisia zistila, že od roku 1950 bolo v prostredí katolíckej cirkvi sexuálne zneužitých asi 216-tisíc maloletých. Toto číslo je extrapoláciou, súd alebo cirkev pozná meno 4 832 obetí. La Croix píše o zhromaždení francúzskych biskupov v Lurdoch, ktoré sa venuje riešeniu tejto zdrvujúcej pedofilnej krízy. Titulok znie: „Lurdy – zhromaždenie ako žiadne iné.“ Zaujímavá je fotografia zo stretnutia v auditóriu: Na prvý pohľad nie je vôbec rozpoznateľné, že ide o konferenciu biskupov. Na to tam sedí priveľa laičiek, laikov a neutrálne oblečených prelátov.
Na priemyselnom severe Nice navštevujem jednu z najväčších charitatívnych organizácií v meste. Jeden z hlavných dobrovoľníkov, spolupracovník sporiteľne na dôchodku, mi poskytne rozhovor. Ako vždy, keď píšem o altruistickej organizácii, pýtam sa všeobecne na vnútornú motiváciu dobrovoľníkov, či ich k tomu vedie nejaké náboženské alebo politické presvedčenie. Bankár na dôchodku reaguje na – v mojom ponímaní banálnu otázku – celý šokovaný. Celý sa trasie, na niečo také sa tu nepýta, on sa vraj ešte nikdy žiadnej dobrovoľníčky nepýtal na jej vieru. Vraj netuší, kto z nich je veriaci. Trochu sa osmelí, a – medzi nami – povie, že má talianske korene, ako mnohí na juhofrancúzskom pobreží. Doma dostal katolícku výchovu, v mladosti ale vieru stratil. Nemecko mi opisuje ako výsostne divnú zem. Angažuje sa desaťročia v partnerstve svojho nicejského predmestia s jedným nemeckým miestečkom. Raz tam spoznal učiteľa, ktorý učil v škole nemčinu a náboženstvo zároveň. Keď to rozpráva, tento altruistický exbankár sa opäť roztrasie celým telom: „Nemčina A náboženstvo – vo Francúzsku je niečo také nepredstaviteľné!“
Do baziliky Notre-Dame v Nice prídeme štvrťhodinu pred omšou, nechceme riskovať, aby nás kvôli pandemickým opatreniam nepustili. Ukazuje sa, že to nie je problém, najväčší kostol v Nice sa ani v nedeľu nenaplní. Ľudia, ktorí sa tu v mene Pána zhromažďujú, už nereprezentujú francúzsku spoločnosť: Je tu veľa slušne oblečených prisťahovalcov, v prvých radoch najmä východoázijského pôvodu, je tu zopár mladých krásnych rodín z vysokej buržoázie a nedá sa prehliadnúť prítomnosť spodiny mestskej spoločnosti. Jeden z pánov, ktorí vykonávajú pred eucharistiou zbierku, je oblečený ako staničný tulák.
Keďže máme do začiatku omše ešte čas, prechádzam sa so štvorročnou dcérou po kostole. V bočnej kaplnke, pred ktorou došlo k trojnásobnej vražde, je jednoduchá pamätná tabuľa, zopár kvetov na zemi. Neviem si rady, ako mám tie udalosti vysvetliť dcére, vybavím to stručným konštatovaním, že tu zlý mladý muž zabil nožom troch ľudí, islam nespomeniem. Malá sa pýta len jednu otázku: „Ako ten zlý muž vyzeral?“ A ja to neviem, naozaj to neviem. Viem len toľko, že 21-ročný Tunisan Brahim Aouissaoui bol pri pokuse o útok zranený policajnou paľbou, bol zatknutý a hospitalizovaný, keďže sa uňho prejavil aj covid, a zrejme sa zotavil, keďže bol neskôr obvinený a uväznený.
Hovorím dcére, že jej môžem ukázať len to, ako vyzerali jeho obete. Regionálny denník Nice-Matin mal celostránkový článok o pamätnom akte v kostole k výročiu dva-tri dni dozadu. Boli tam fotografie farníčky Nadine, kostolníka Vincenta a černošky Simone, no a celý článok bol strašne prázdny a frázovitý, o troch mučeníkoch sa čitateľ nedozvedel doslova nič. Článok mal názov: Nadine, Simone, Vincent une part de l´humanité, „Nadine, Simone, Vincent – súčasťou ľudstva.“ Idem s dcérou pred oltár, kde sú v mori kvetov vystavené veľké portréty Nadine, Simone a Vincenta. Pôsobia ako traja jednoduchí a sympatickí ľudia, Nadine sa v bielých šatách doširoka usmieva. Moja dcéra sa tvári vážne, už sa nič nespýta.
Potom začína omša. Mohutný pocit mravčenia, keďže organové prelúdium je nefrancúzsky triumfalistické. Ako keby chcel organista spontánne vykríknuť: My sme tu, my sa nevzdáme, my ešte žijeme! Trvá to iba krátko. Odvtedy je omša o veľkom miere, spev je pokojný ako vždy, deti sú tichšie a tichšie, neposedný dvojročný syn takmer zaspáva. Kázeň je o encyklike pápeža, ktorého má kázajúci kňaz „veľmi rád“, hovorí o Fides et ratio Jána Pavla II. Viera a rozum. Farár v kázni tvrdí, že čin človeka, ktorý zabil jeho kostolníka a dve z jeho farníčok, je fou, „šialený“.
Po omši sa ideme pozrieť na pamätník pred kostolom, ktorý bol práve slávnostne otvorený. Má to byť holubica mieru, nie je to ani abstraktné, ani figurálne umenie, je to odporná plechová haraburda. Zdá sa mi, že to už musí byť všetko. Veriaci potichu vychádzajú z baziliky troch mučeníkov a preláti stoja hore nad schodmi a zbierajú pre dobrú vec nejaké drobné. Zdá sa, že panuje dokonalý mier. Dole pod schodmi stojí skupina černošiek v slušných čiernych kostýmoch, možno rodina islamistom zavraždenej Simone. Zrazu sa z tejto skupiny ozve cudzie, zvláštne, až neľudsky pôsobiace kvílenie. Tuhne mi krv v žilách.