Predbežná správa o revízii výdavkov na regionálne školstvo, ktorú v piatok predstavil minister školstva Tomáš Drucker (Hlas), odhaľuje viacero problémov vo financovaní.
Medzi hlavné zistenia Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR patrí nedostatočné financovanie, čo rezort považuje za jeden z dôvodov podpriemerných výsledkov slovenských žiakov v medzinárodných testovaniach.
Ďalšími výzvami sú neefektívne využívanie zdrojov a nerovnosti, ktoré znevýhodneným žiakom sťažujú prístup ku kvalitnému vzdelaniu.
Podľa správy patria výdavky na vzdelávanie na Slovensku medzi najnižšie v Európskej únii. Súčasný systém normatívneho financovania je pritom označený za komplikovaný a miestami nespravodlivý, keďže môže zvýhodňovať niektoré školy na úkor iných.
Za výrazný problém považuje rezort aj vysoký počet malých základných škôl, ktorý predražuje celý systém. „Ich žiaci majú horšie výsledky v celoštátnych testovaniach aj po zohľadnení socioekonomického prostredia,“ zdôrazňuje rezort v správe.
Odborné školy na Slovensku, ako tvrdí ministerstvo, sa nedokážu dostatočne prispôsobiť potrebám trhu práce, a hoci duálne vzdelávanie prináša lepšie výsledky, jeho financovanie je drahšie ako v zahraničí. Znevýhodnení žiaci často zaostávajú a zanedbaná infraštruktúra škôl len prehlbuje problémy.
Minister školstva Tomáš Drucker zdôrazňuje, že v roku 2025 bude predstavená záverečná správa revízie výdavkov s konkrétnymi opatreniami na zlepšenie situácie. Kľúčové je podľa jeho slov efektívne využívanie dostupných zdrojov a príprava riešení.
(let)