Práca z domu i nedeľný zákaz áut v mestách. Medzinárodná agentúra navrhuje, ako bojovať s nedostatkom pohonných hmôt

Desať bodov, ako rýchlo znížiť spotrebu ropy. Plán predstavila Medzinárodná agentúra pre energetiku, ktorá chce navrhovanými opatreniami bojovať proti zdražovaniu pohonných hmôt i zabrániť škodám na hospodárstvach krajín. Vojna na Ukrajine a následné sankcie proti Rusku totiž zanechali na ropnom trhu dieru.

Diaľnica D1 je hlavnou dopravnou tepnou SR, ilustračná snímka. Foto: Lukáš Grinaj/TASR Na diaľnici D1 platia obmedzenia. Ilustračné foto: Lukáš Grinaj/TASR

Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) predstavila desaťbodový plán na zníženie spotreby ropy. Chce tak okrem iného bojovať s rastúcimi cenami tejto komodity, ktoré aj pre vojnu na Ukrajine dosahujú nové vrcholy.

Agentúra už minulý týždeň upozornila, že pre protiruské sankcie budú na trhu od nasledujúceho mesiaca chýbať zhruba tri milióny barelov ropy denne (jeden barel je takmer 159 litrov). Zároveň sa pomaly blížia mesiace júl a august, keď je dopyt po rope všeobecne najvyšší.

„Naše snahy by znížili dosah vysokých cien na spotrebiteľov po svete, obmedzili hospodárske škody, zmenšili uhľovodíkové zisky Ruska a pomohli by presunúť dopyt po rope na udržateľnejšiu cestu,“ uvádza v návrhu IEA.

Obmedzenia i podpora náhrad

Spomenutých desať bodov sa sústreďuje na dopravu, ktorá tvorí prevažnú väčšinu dopytu po rope a príbuzných výrobkoch. Inak povedané, agentúra si praje znížiť množstvo pohonných hmôt, ktoré sú potrebné na prepravu ľudí a tovaru z bodu A do bodu B.

Plán obsahuje napríklad návrh znížiť maximálnu povolenú rýchlosť na diaľniciach aspoň o 10 kilometrov za hodinu alebo umožniť ľuďom pracovať z domu tri dni v týždni, pokiaľ je to možné. V nedeľu by sa mohli v mestách zaviesť buď dni bez áut, alebo by sa mohlo inak obmedziť využívanie súkromných vozidiel vo veľkých mestách.

IEA tiež hovorí o podpore hromadnej dopravy, bicyklovania či pešieho presunu, ako aj o zdieľaní osobných vozidiel väčším počtom ľudí. Rozšíriť by sa mali praktiky na znižovanie spotreby paliva a zefektívňovania nákladnej dopravy.

Ako všetky autá v Číne

Nakoniec sa v spomínaných desiatich bodoch navrhuje častejšie používanie rýchlostných a nočných vlakov namiesto leteckej dopravy i obmedzenie leteckej dopravy všeobecne, pokiaľ existuje vhodná náhrada. Podporovať sa majú elektromobily či autá s efektívnejším spaľovaním.

Pokiaľ by sa tieto opatrenia prijali v plnej miere, do štyroch mesiacov by vraj došlo k poklesu spotreby ropy o 2,7 milióna barelov ropy denne. „To je rovnaké množstvo, aké použijú všetky autá v Číne,“ podotýka IEA.

Medzinárodná agentúra pre energetiku je nadnárodná organizácia sídliaca v Paríži, ktorá bola vytvorená v rámci Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD) v roku 1974. Združuje 31 priemyselne vyspelých krajín vrátane Slovenska či Česka.  

Už začiatkom marca predstavila IEA plán, pomocou ktorého sa má obmedziť závislosť členských krajín Európskej únie na ruskom plyne. Desať bodov hovorilo napríklad o náhrade ruských dodávok plynu inými krajinami či o zvýšení výroby elektriny pomocou jadrových elektrární.

Najväčšia dodávateľská kríza desaťročia

Agentúra už minulý týždeň vo svojej mesačnej správe uviedla, že svet by mohol čeliť najväčšiemu „šoku“ pri dodávkach ropy za uplynulé desaťročia, keďže jedného z kľúčových exportérov komodity, Rusko, zasiahli sankcie za jeho inváziu na Ukrajinu. IEA svoju prognózu globálneho dopytu po rope v roku 2022 zverejnila s odôvodnením, že prudký nárast cien komodít a sankcie proti Rusku „výrazne stlačia globálny hospodársky rast“.

Vo svojej správe skonštatovala, že globálne energetické trhy sa ocitli na križovatke, pričom hrozí najväčšia dodávateľská kríza za celé desaťročia. A hoci je príliš skoro na prognózy, kríza môže viesť k trvalým zmenám na energetických trhoch.

Rusko, jeden z najväčších svetových exportérov ropy, tvrdo zasiahlo množstvo medzinárodných sankcií pre vojnu na Ukrajine, čo spôsobilo prudký nárast cien čierneho zlata.

Aj keď sa sankcie netýkajú energií, veľké ropné spoločnosti, obchodníci, lodní dopravcovia a banky „vycúvali z obchodovania s touto krajinou“, pripomenula IEA. Zároveň USA a Británia oznámili vlastný zákaz dovozu ruskej ropy.

„Dosahy možnej straty exportu ruskej ropy na svetové trhy nemožno podceňovať,“ uviedla IEA, podľa ktorej perspektíva rozsiahleho prerušenia ruskej ťažby v dôsledku sankcií, ako aj rozhodnutie firiem vyhýbať sa dovozu z Ruska, vyvoláva obavy z globálneho šoku v dodávkach ropy.