Slovensko má problém. Ak sa neprispôsobí elektromobilite, stratí 85-tisíc pracovných miest

A je to vonku, po úvodných správach, že nástup elektromobilov nijak výrazne neohrozí zamestnanosť v automobilovom priemysle a dôjde skôr k presunu zamestnancov na pozície s inou náplňou práce, je tu informácia o reálnejších dopadoch elektromobility na slovenský automobilový priemysel. Slovensko má problém, ak sa neprispôsobí novej situácii, príde o 85-tisíc pracovných miest.

Nové elektrické automobily nemeckej automobilky VW Nové elektrické vozidlá nemeckej automobilky Volkswagen. Foto: TASR/DPA

Ako uvádza mediálny portál EÚ Euractiv Slovensko momentálne čelí veľkej výzve v podobe transformácie automobilového priemyslu. Ak sa neprispôsobí nastupujúcej mohutnej vlne elektromobility aj v oblasti vývoja a finálnej výroby, reálne mu hrozí strata približne 85-tisíc pracovných miest.

Elektrické autá sú totiž špecifické na vývoj aj výrobu, tá pri správnej organizácii nepotrebuje toľko pracovníkov. V kombinácii s utlmovaním výroby áut so spaľovacími motormi tak príde veľký odliv ponuky práce. 

„Neschopnosť prispôsobiť sa novým okolnostiam pri prechode na elektromobilitu môže v najhoršom prípade viesť k poklesu národného HDP do roku 2040 a neskôr na úroveň o desať percent nižšiu ako v prípade najlepšieho scenára. Celková zamestnanosť by mohla klesnúť o 4,5 percenta v porovnaní s úrovňou v roku 2020, čo v realite predstavuje stratu približne 85-tisíc pracovných miest,” uvádza štúdia Globsec, ktorá vznikla v spolupráci s organizáciou Slovak Electric Vehicle Association (SEVA). 

Potrebujeme výrobu batérií

„Jednou z najväčších výziev pre automobilový priemysel na Slovensku v nasledujúcich rokoch bude transformácia jeho ekonomického ukotvenia tak, aby spĺňal globálne požiadavky mobility budúcnosti,“ doplnil podpredseda Globsecu Vazil Hudák.

Slovensko je dnes tretím najväčším výrobcom elektromobilov v Európe za Nemeckom a Francúzskom. Ročne vyrobí približne 75-tisíc elektromobilov. To ale nestačí. Štúdia upozorňuje, že Slovensko nedostatočne investuje do inovatívnych projektov v oblasti batérií či elektromobilov. V roku 2019 predstavovali verejné a súkromné investície do vedy a výskumu iba 0,83 percenta HDP, z toho iba 0,01 percenta išlo do výskumu v oblasti energetiky a životného prostredia.

Aj v tomto meradle Slovensko zaostáva nielen za priemerom Európskej únie, ale aj za ostatnými krajinami Vyšehradskej štvorky. Štúdia pracovala s dvomi hlavnými scenármi. Prvý vykresľuje nezvládnutú transformáciu, keď sa Slovensko nedokáže prispôsobiť realite na vývozných trhoch a stratí svoj podiel.

Veľtováreň na výrobu článkov

Druhý predpokladá, že výroba na Slovensku sa posunie od spaľovacích motorov k elektromobilom. Rozdielovým faktorom medzi týmito scenármi je zabezpečenie domácej výroby batérií. Slovensko totiž v súčasnosti nemá kapacitu na pokrytie celého dopytu po elektrických vozidlách. 

„Zmeniť by to mohla zahraničná investícia, ktorá by na Slovensku otvorila ‚gigatováreň’ na výrobu batérií. V opačnom prípade bude Slovensko odkázané na dovoz batérií zo zahraničia,” uvádza štúdia.

Ako uvádza Globsec, dôležitou oblasťou je aj vzdelávanie a príprava kvalifikovaných zamestnancov či celkové zlepšenie podnikateľského prostredia. „Štát by mal dlhodobo podporovať vedu, výskum a inovácie. Žiaľ, nerobí to. My už potrebujeme ísť ďalej, musíme nielen vzdelávať našich budúcich absolventov, ale potrebujeme sa už baviť aj o štrukturálnych zmenách na trhu práce,” dopĺňa analytička Monika Martišková.

Text pôvodne vyšiel na stránke Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.