Autá pripojené na internet o vás zbierajú údaje. EÚ by mala vyriešiť, komu ich sprístupnia

Nová doba prináša nové problémy. Autá pripojené na internet sú síce z užívateľského hľadiska veľmi príjemné, no ako sa ukazuje, má to aj tienisté stránky. Vozidlá o vás neustále zbierajú veľa údajov citlivého charakteru, EÚ preto musí vyriešiť, kto všetko k nim bude mať prístup. A tu je kameň úrazu, dáta o vás môže niekto ľahko získať bez vášho vedomia. Ale kto to nakoniec bude?

Tesla Model X Na snímke prístrojová doska elektromobilu Tesla Model X počas oficiálneho predstavenia v sídle spoločnosti v kalifornskom Fremonte 29. septembra 2015. Foto: TASR/AP

To, že vozidlá pripojené na internet zbierajú o posádke auta citlivé údaje, všetci tak trochu tušíme. Už menej sa vie to, čo všetko vlastne autá o pasažieroch zisťujú. Zjednodušene by sa dalo povedať, že úplne všetko.

Vedia, kde ste boli, kedy sa tam dostali či ako pravidelne jednotlivé miesta navštevujete. Rovnako zaznamenávajú aj to, s kým si telefonujete alebo s kým si vymieňate e-maily počas pripojenia mobilného telefónu k palubnej sieti auta. Vedia tiež, akú hudbu počúvate a cez mobil auto rozpozná aj to, služby akej banky využívate. Moderné vozidlo dokonca zaznamenáva váš štýl vašej jazdy či frekvenciu, ako často deaktivujete asistenčné systémy.

Je toho dosť na to, aby sa takto získané údaje dostávali iba do povolaných rúk. O tieto dáta sa v súčasnosti strhla bitka. Ten, kto nimi bude nakoniec disponovať, bude o vás vedieť mnoho.

O vás bez vás

„Pokiaľ v budúcnosti nebudete mať prístup k údajom, vytlačia vás z trhu. Stratíte efektivitu, nebudete vedieť ponúknuť adresné služby a vaše fungovanie sa skončí,“ ozrejmuje význam zozbieraných údajov [takéto agregované údaje sa nazývajú big data, pozn. red.] pre veľké spoločnosti Tim Albertsen, generálny riaditeľ ALD, divízie lízingu áut Societe Generale.

Na druhej strane brehu sú však samotné automobilky, ktorých výrobky údaje zbierajú. „Európsky automobilový priemysel sa zaviazal poskytovať prístup k dátam generovanými vozidlami, ktoré sám vyrába. Nekontrolovaný prístup k získaným údajom však predstavuje veľké bezpečnostné riziko z hľadiska ochrany údajov aj súkromia,“ kontruje Asociácia európskych výrobcov automobilov (ACEA).

Súperenie o údaje získané z áut skutočne vstupuje do ďalšej fázy, keď musí EÚ vypracovať konkrétne právne normy a pravidlá týkajúce sa vozidiel trvalo pripojených k internetu. Prvé konzultácie o tejto problematike sa podľa zdrojov Európskej komisie začali v marci. V súboji sa na jednej strane nachádzajú samotné automobilky, zatiaľ čo na druhej strane bariéry sa pre údaje naťahujú nezávislé poisťovne, servisy, lízingové spoločnosti a rôzne iné komerčné subjekty.

Tie zásadne odmietajú spoplatnenie získaných dát a tvrdia, že obmedzenie prístupu k nim by prinieslo nespravodlivú výhodu pre lízingové spoločnosti či autorizované servisy patriace pod krídla samotných automobiliek.

„Automobilky sú v priamom kontakte s vozidlom, takže získavajú všetky údaje. Dostanú plný bufet, zatiaľ čo my sa musíme uspokojiť len s omrvinkami,“ hovorí generálna riaditeľka Medzinárodnej federácie distribútorov autodielov (FIGIEFA) Sylvia Gotzenová. Komerčné spoločnosti očakávajú od EÚ jediné – aby zistila v oblasti prístupu k zozbieraným dátam rovné obchodné podmienky pre každého.

Automobilky na dátach zarobia

Automobilky zhodne tvrdia, že vývoj zariadení generujúcich údaje stál nemálo peňazí a tie teraz potrebujú získať späť. Carlos Tavares z koncernu Stellantis už prezradil, že do roku 2030 chce ich koncern pomocou softvérových produktov a predplatiteľských služieb generovať ročne zisk minimálne 20 miliárd eur. Práve na to zozbierané údaje potrebujú.

Do debaty sa pridal aj koncern Volkswagen, ktorý potvrdil nevyhnutnosť zberu údajov pre ďalší rozvoj a inovácie. Spoločnosť BMW aj mnohí ostatní producenti zhodne tvrdia, že dáta sa dajú zdieľať s tretími stranami, ale len za podmienky zaručenia kybernetickej bezpečnosti.

Do polemiky, samozrejme, prispeli aj nezávislé servisy, ktoré sa obávajú, že ich značkové servisné siete „vyšachujú“ z hry. FIGIEFA tvrdí, že sa majiteľom musí umožniť navštevovať ich obľúbený autoservis, ten musí vraj mať možnosť zdieľania údajov či spustenia vzdialenej diagnostiky namiesto toho, aby sa musel spoliehať len na akési odporúčania automobiliek. 

„To všetko je momentálne technicky možné, no v súčasnosti nám v tom bránia výrobcovia áut. Členovia FIGIEFA sú ochotní prijať kybernetické bezpečnostné procesy a požiadavky automobiliek, ale kyberbezpečnosť by nemala slúžiť len ako zámienka pre automobilky, aby obmedzovali prístup k údajom,“ dopĺňa Gotzenová.

Ako sa teda zdá, EÚ čaká neľahká úloha a v najbližšom období musí presne určiť, kto, za akých okolností a v akom objeme sa k údajom získaným vo vašom aute nakoniec dostane.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Po úprave vychádza so súhlasom redakcie.