Súčasné dotácie na elektromobily sú nezmysel. Práve naopak, treba ich zdaniť, píše Focus

Zdá sa, že dotácie na elektromobily začínajú ležať v žalúdku čoraz viac ľuďom a s ich rozširovaním logicky prichádzajú prvé otázky. Nemali by si elektromobily hľadať zákazníkov aj bez dotácií, keď sú také pokrokové? Prečo majú dotovať majiteľov drahých elektromobilov z peňazí chudobnejších motoristov jazdiacich na autách so spaľovacími motormi? A prečo neplatia elektromobily svoju „spotrebnú“ daň z použitej energie?

Na snímke sprístupnenie novovybudovanej elektronabíjacej stanice pre elektromobily na ulici J. Kostru v Trebišove za budovou MsKS v stredu 2. júna 2021. Foto: Roman Hanc/TASR Na snímke sprístupnenie novovybudovanej elektronabíjacej stanice pre elektromobily na ulici J. Kostru v Trebišove za budovou MsKS v stredu 2. júna 2021. Foto: Roman Hanc/TASR

Život s elektrickým autom je zatiaľ pomerne bezstarostný. Najväčšou prekážkou je, samozrejme, vysoká obstarávacia cena, ktorú sa však jednotlivé štáty snažia kompenzovať pomerne štedrými dotáciami. Čoraz viac ale ľuďom dochádza, že dotácie nie sú spravodlivé a spôsobujú skôr opačný efekt – chudobní sa skladajú na autá bohatým, čím dochádza k tomu, že chudobnejším motoristom sa vízia vlastného elektrického auta ešte viac vzďaľuje.

Že je to nezmysel? Nie tak celkom, aj samotné Nemecko už pripustilo, že s dotovaním elektromobilov skončí a ďalej si budú musieť na seba zarábať bez dodatočnej finančnej pomoci.

Skúsime splniť nesplniteľné

Kameňom úrazu sa stali nezmyselné sľuby (nielen) nemeckých politikov, ktorí si zaumienili, že v roku 2030 bude po nemeckých cestách jazdiť 15 miliónov plnohodnotných elektromobilov. Tomu, samozrejme, prispôsobili ďalší vývoj legislatívy a postupné riadené utlmovanie prevádzky áut so spaľovacími motormi.

Vzdušné zámky populistických politikov však narazili na ekonomickú realitu a už dnes je zrejmé, že ciele sa splniť nepodarí. Ročne totiž potrebujú Nemci nakúpiť 1,8 milóna elektrických áut. A realita? V roku 2021 ich bolo len 356-tisíc. Tempo nárastu elektromobilov na cestách je teda približne šesťkrát pomalšie, ako aktivisti a populisti predpovedali. Čo s tým? Vláda uvažuje, že namiesto zrušenia dotácií ich naopak predĺži a dokonca ešte zvýši.

https://standard.sk/201522/elektromobil-nie-je-o-nic-zelensi-ako-bezne-auto-uvadza-studia-europskeho-programu-green-ncap/

Vraj je načase povedať o elektromobiloch pravdu

Zámer nemeckej vlády zvýšiť dotácie na elektrické autá postavil do pozoru odborníkov aj médiá, ktoré sa začínajú pýtať, ako dlho a z akých peňazí sa elektrické autá vlastne budú dotovať. „Snaha o zvýšenie dotácií je podozrivá. Technológia, ktorú automobilky a politici prezentujú ako výrazne pokrokovejšiu a lepšiu ako spaľovacie motory, zrejme nakoniec o toľko lepšia nie je. Každá technológia, ktorá stojí za to, je dosť presvedčivá sama o sebe a pravdepodobne prežije bez jediného centu dotácií,“ konštatuje nemecký magazín Focus. „Pokračovanie dotovania elektrických áut je v súčasnosti v rozpore s akoukoľvek ekonomickou logikou,“ pokračuje.

Upozorňuje, že aj na elektrické autá sa dnes už čaká, ich ceny rastú a majú zákazníkov, ktorí rozhodne netrpia núdzou. Problémom totiž je, že sú dotovaní aj z peňazí chudobnejších motoristov jazdiacich na vozidlách so spaľovacími motormi. Tí pritom svoje autá využívajú nie preto, že chcú, ale preto, že na elektrické auto nemajú alebo je pre nich vzhľadom na slabo rozvinutú infraštruktúru (ďalší nesplnený sľub) nepoužiteľné.

Elektromobilita mala šancu, zvýhodňovanie sa musí skončiť

Odborníci poukazujú na to, že kým motoristi platia spotrebné dane z fosílnych palív, elektromobily sú od daní oslobodené. Podľa nich prišiel čas na spravodlivé zdanenie vrátane platenia mýta či realizáciu platieb za používanie diaľnic. Elektromobilita skrátka mala šancu a obdobie jej zvýhodňovania sa už musí skončiť.

To, že mali politici nezmyselne vysoké ciele nezakladajúce sa na realite, nemôže byť dôvodom predlžovania dotácií. Nekompetenciu politikov odhadnúť reálne možnosti ekonomiky by tak znova platili motoristi využívajúci autá so spaľovacími motormi. „Namiesto ďalších a ďalších privilégií sa už dávno malo zdaniť aj používanie elektrických áut,“ píše Focus.

Čoraz viac Nemcov si všíma aj environmentálnu stránku veci a klesá u nich presvedčenie, že elektromobil a jeho násilné pretláčanie sú skutočne také ekologické, ako sa im politici a aktivisti snažia nahovoriť. Presne tí istí, ktorí sľubovali 15 miliónov elektrických áut na nemeckých cestách.

Text pôvodne vyšiel na webe Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.