Luxemburský minister pre energetiku navrhuje celoeurópsky zákaz víkendových jázd autom do centier miest, ktorý by mal ročne ušetriť obrovské množstvá paliva, a tým znížiť závislosť EÚ od ruskej ropy. To však nie je všetko, tlačí aj na plošné obmedzenie maximálnej povolenej rýchlosti na európskych diaľniciach. V krátkom čase sa tak znova verejne hovorí o znížení maximálnej povolenej rýchlosti na najväčších dopravných tepnách v rámci celej EÚ.
Politici EÚ sa v poslednej dobe predháňajú v tom, kto vymyslí účinnejší spôsob, ako by sa Európa mala stať nezávislou od ruskej ropy – od najmiernejších spôsobov až po nekompromisné zastavenie prítoku ropy z tejto krajiny.
Svojím návrhom k aktuálnej debate prispel aj luxemburský minister energetiky, ktorému sa momentálne opatrenia EÚ zdajú príliš laxné a požaduje účinnejšie zásahy. Ponúka dve riešenia – celoeurópske zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach a zákaz víkendových jázd autami do centier miest.
Deje sa tak v rámci prípravy programu REPowerEU, ktorý je reakciou Európskej komisie na ruskú agresiu proti Ukrajine. Komisia v ňom načrtáva, ako čo najrýchlejšie dosiahnuť energetickú nezávislosť od Ruskej federácie (predstavila ho 18. mája 2022).
Luxemburskému ministrovi Claudovi Turmesovi v pláne REPowerEU chýba viac opatrení, ktoré znižujú dopyt po fosílnych palivách na celoeurópskej úrovni. Turmes tvrdí, že ruského prezidenta Vladimira Putina by EÚ mohla v krátkodobom horizonte potrestať povinným znížením rýchlosti, vykázaním áut z centier európskych miest cez víkend a rozšírením práce z domu.
Ak by Únia občanom na celoeurópskej úrovni umožnila dva dni pracovať z domu, znížila by rýchlosť a zaviedla by sobotný a nedeľný zákaz vstupu motorových vozidiel do centier niektorých veľkých európskych miest, pomohlo by to ušetriť 2,5 milióna barelov ropy ročne, uviedol Turmes.
„Čo potrebujeme, je celoeurópsky koordinovaný rýchlostný limit a dva dni práce z domu,” skonštatoval Turmes pre nemeckú tlačovú agentúru DPA. Minister zároveň Európanov vyzval, aby „spomalili pre Ukrajinu” a pomohli „potrestať” Vladimira Putina.
Okrem zníženia energetickej závislosti od Ruska a nižších emisií by obmedzenie áut v mestách vraj mohlo priniesť aj ďalší pozitívny účinok – lepšiu kvalitu ovzdušia. Európska environmentálna agentúra (EEA) za rok 2019 vypočítala, že v dôsledku zlej kvality ovzdušia predčasne zomrelo až 307-tisíc ľudí. Znečistenie ovzdušia EEA označila za „najvážnejšiu environmentálnu zdravotnú hrozbu v Európe”. Väčšina úmrtí sa koncentruje práve do väčších miest.
Mnohé európske metropoly už preto zavádzajú vlastné opatrenia smerujúce k obmedzeniu cestnej dopravy v ich uliciach. Paríž masívne investuje do výstavby cyklotrás na úkor ciest pre automobily. Brusel zas občanom ponúka 900 eur, ak sa svojho auta zbavia. V Londýne musia ľudia s vozidlami, ktoré nespĺňajú emisné štandardy, v určitých častiach platiť denný poplatok.
Text pôvodne vyšiel na webe Topspeed. Po úpravách vychádza so súhlasom redakcie.