Šoférujme pomalšie, nejazdime cez víkend. Luxembursko navrhuje, ako potrestať Putina

Luxemburský minister pre energetiku navrhuje celoeurópsky zákaz víkendových jázd autom do centier miest, ktorý by mal ročne ušetriť obrovské množstvá paliva, a tým znížiť závislosť EÚ od ruskej ropy. To však nie je všetko, tlačí aj na plošné obmedzenie maximálnej povolenej rýchlosti na európskych diaľniciach. V krátkom čase sa tak znova verejne hovorí o znížení maximálnej povolenej rýchlosti na najväčších dopravných tepnách v rámci celej EÚ.

thumb-xhdpi Claude Turmes. Foto: Government.lu

Politici EÚ sa v poslednej dobe predháňajú v tom, kto vymyslí účinnejší spôsob, ako by sa Európa mala stať nezávislou od ruskej ropy – od najmiernejších spôsobov až po nekompromisné zastavenie prítoku ropy z tejto krajiny.

Svojím návrhom k aktuálnej debate prispel aj luxemburský minister energetiky, ktorému sa momentálne opatrenia EÚ zdajú príliš laxné a požaduje účinnejšie zásahy. Ponúka dve riešenia – celoeurópske zníženie maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach a zákaz víkendových jázd autami do centier miest.

Deje sa tak v rámci prípravy programu REPowerEU, ktorý je reakciou Európskej komisie na ruskú agresiu proti Ukrajine. Komisia v ňom načrtáva, ako čo najrýchlejšie dosiahnuť energetickú nezávislosť od Ruskej federácie (predstavila ho 18. mája 2022).

Luxemburskému ministrovi Claudovi Turmesovi v pláne REPowerEU chýba viac opatrení, ktoré znižujú dopyt po fosílnych palivách na celoeurópskej úrovni. Turmes tvrdí, že ruského prezidenta Vladimira Putina by EÚ mohla v krátkodobom horizonte potrestať povinným znížením rýchlosti, vykázaním áut z centier európskych miest cez víkend a rozšírením práce z domu.

Ak by Únia občanom na celoeurópskej úrovni umožnila dva dni pracovať z domu, znížila by rýchlosť a zaviedla by sobotný a nedeľný zákaz vstupu motorových vozidiel do centier niektorých veľkých európskych miest, pomohlo by to ušetriť 2,5 milióna barelov ropy ročne, uviedol Turmes. 

„Čo potrebujeme, je celoeurópsky koordinovaný rýchlostný limit a dva dni práce z domu,” skonštatoval Turmes pre nemeckú tlačovú agentúru DPA. Minister zároveň Európanov vyzval, aby „spomalili pre Ukrajinu” a pomohli „potrestať” Vladimira Putina.

Okrem zníženia energetickej závislosti od Ruska a nižších emisií by obmedzenie áut v mestách vraj mohlo priniesť aj ďalší pozitívny účinok – lepšiu kvalitu ovzdušia. Európska environmentálna agentúra (EEA) za rok 2019 vypočítala, že v dôsledku zlej kvality ovzdušia predčasne zomrelo až 307-tisíc ľudí. Znečistenie ovzdušia EEA označila za „najvážnejšiu environmentálnu zdravotnú hrozbu v Európe”. Väčšina úmrtí sa koncentruje práve do väčších miest.

Mnohé európske metropoly už preto zavádzajú vlastné opatrenia smerujúce k obmedzeniu cestnej dopravy v ich uliciach. Paríž masívne investuje do výstavby cyklotrás na úkor ciest pre automobily. Brusel zas občanom ponúka 900 eur, ak sa svojho auta zbavia. V Londýne musia ľudia s vozidlami, ktoré nespĺňajú emisné štandardy, v určitých častiach platiť denný poplatok.

Text pôvodne vyšiel na webe Topspeed. Po úpravách vychádza so súhlasom redakcie.