Na západ od Slovenska vzniká nový projekt na podporu elektrickej mobility. Na tom by nebolo nič zvláštne, Nemci patri k najhorlivejším obhajcom tejto formy dopravy. Menej obvyklé už ale je, že výstavbu až 1 100 nabíjacích parkov v hodnote dvoch miliárd eur má zaplatiť federálna vláda. Skrátka, ďalšia sieť nabíjačiek, tentoraz ale s elektrickou energiou dodávanou priamo štátom a, samozrejme, za iné ako trhové ceny. Niet divu, že sa ozvali najväčší súkromní konkurenti, ktorým sa nepáči, že dotácie krivia trh, sami ale majú maslo na hlave.
Má to byť jeden z najväčších projektov svojho druhu. Obria sieť autoparkov s rýchlonabíjačkami. Vymyslel ju bývalý spolkový minister dopravy Andreas Scheuer a realizácia momentálne pokračuje pod patronátom jeho nástupcu Volkera Wissinga. V štátnej kase bolo na 1 100 areálov pre elektromobily vyčlenených dve miliardy eur. Objavil sa však problém.
Proti Deutschlandnetz (Nemeckej sieti) protestuje hneď niekoľko súkromných spoločností, presnejšie povedané podali oficiálnu sťažnosť na Generálnom riaditeľstve pre hospodársku súťaž, ktoré spadá priamo pod Európsku komisiu.
Medzi sťažovateľov patrí prevádzkovateľ nabíjacích staníc Allego, podľa nemeckého ekonomického denníka Handelsblatt tretia najväčšia firma na trhu, a pridalo sa tiež združenie Inspire, ktoré zastrešuje ďalšie podobné veľké spoločnosti, ako sú Ionity, Fastned či Ewe Go. Čo im prekáža?
Narúšanie hospodárskej súťaže?
Podľa súkromných prevádzkovateľov nabíjačiek Nemecko chystanou sieťou poškodzuje európske právo tým, že „narušuje hospodársku súťaž“.
Samozrejme, štát ako taký nič stavať nebude. Federálna vláda jednoducho zaplatí zúčastneným firmám za výstavbu nabíjacích parkov a navyše na seba preberie aj prevádzkové náklady na najbližších osem rokov. V tendri je pritom podmienka cenového stropu, takže cena jednej kilowatthodiny nesmie prekročiť 44 centov.
Podľa súčasných prevádzkovateľov úrady neprihlásili chystanú Deutschlandnetz Európskej komisii ako štátnu pomoc. Tá by následne musela vydať rozhodnutie, ktoré ale dnes neexistuje. „Spoločnosti, ktoré v posledných desiatich rokoch vybudovali nabíjacie stanice financované zo súkromných zdrojov, musia a chcú obstáť v konkurencii. Nemôžu to však urobiť, ak štát teraz zasahuje do trhu,“ oznámila médiám predsedníčka združenia Inspire Katharina Boescheová.
Prevádzkovateľom pritom prekáža predovšetkým chystaný cenový strop ceny elektrickej energie. „Je to plánované hospodárstvo namiesto trhového,“ ohradil sa proti týmto zámerom prirovnaním k socialistickej plánovanej ekonomike šéf Allego Ulf Schulte.
Schulte a ďalší sa obávajú, že nové dotované nabíjacie miesta budú cenovo konkurovať už existujúcim nabíjacím parkom, a ak si zákazník bude môcť vybrať, dá prednosť lacnejšiemu pripojeniu. „Možno nie je rozširovanie nabíjacích staníc zo strany federálnej vlády dostatočne rýchle, ale proti tomu nepomôže žiadny tender. Mali by sa odstrániť iné prekážky, ako sú schvaľovacie procesy či pomalé pripojenie do siete,“ dodáva Ulf Schulte.
Keď zo systému sami profitovali, neprekážal im
Také slová vyzerajú na prvý pohľad rozumne, ale len do chvíle, keď zistíte, ako tie „súkromné“ siete prevádzkovateľov nabíjacích staníc vznikali. „Zlodej kričí chyťte zlodeja“ je asi prehnané, ale povedať, že proti štátnej dotácii na Deutschlandnetz sa ohradzujú tí, ktorí roky dotácie poberali, je na mieste.
Nie je tajomstvom, že sa napríklad Ionity podarilo v roku 2019 získať dotácie z Európskych fondov na výstavbu paneurópskej nabíjacej infraštruktúry, že Allegu bola v roku 2018 priklepnutá pôžička od Európskej investičnej banky vo výške 40 miliónov eur a že prevádzkuje nabíjačky financované priamo z fondov EÚ. Čisté prsty má v tomto biznise len málokto.
Nemecká vláda podľa ľudí zoznámených s obsahom rozhovorov s Európskou komisiou používa na obranu chystanej Deutschlandnetz argument o zlyhaní trhu a zo súkromného sektoru lietajú na opačnú stranu poznámky o tom, že to nie je pravda. Ako inak…
Nás by v tejto chvíli viac zaujímalo niečo iné. Ak je Nemecko skutočne také posadnuté ekológiou, elektrickou mobilitou a tamojší politici ju považujú za svoju mantru, stálo by za to vidieť, ako by vyzerali tamojšie cesty a parkoviská, ak by v EÚ existoval skutočne slobodný trh nepokrivený jediným centom dotácie z vreciek daňových poplatníkov.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.