Martin Leidenfrost opisuje úspechy a neúspechy svojho filmu na festivale v Locarne.
Som v Locarne, pretože som ako scenárista pozvaný na svetovú premiéru nášho rakúskeho thrilleru Serviam. Je to malé déjà vu – medzi filmovými festivalmi v Cannes v máji roku 2003 a Karlovými Varmi v júli 2004 som ťahal šnúru spolu s kočovným cirkusom európskych filmových festivalov a navštevoval jeden za druhým. Čo drží tento svet pohromade v jeho vnútri, to som pochopil až v štrnástom mesiaci môjho extatického festivalového života: keď som hovoril so svojím nemeckým flirtom o moskovskom hviezdnom režisérovi, ktorý na mňa tak hlboko zapôsobil v Sofii svojím prihlásením sa k manželskej vernosti. A hľa, v tej istej Sofii ošukal môj nemecký flirt!
O osemnásť rokov neskôr sme v hlavnej súťaži prestížneho A-festivalu Locarno. Pre filmárku, s ktorou tridsať rokov spolupracujem, sa to začína sklamaním: namiesto toho, aby ju na milánskom letisku vyzdvihli drožkou, musí s manželom a deťmi tri a pol hodiny čakať na ďalšiu festivalovú kyvadlovú dopravu – ktorá sa ukáže ako švajčiarsky poštový autobus. Vo festivalovom hoteli prehltnem, keď sa z mojej karty stiahne platba vopred, 1 142 frankov za dve noci. Výhľad z izby je na štyri, päť monotónnych radov šesťposchodových apartmánových blokov zo 70. rokov. Do Locarna chodia na dovolenku predovšetkým nemecko-švajčiarski ľudia. Neviem presne prečo.
Festivalové kiná sú sivohnedé haly z umytého betónu s až 2 800 voľnými kreslami. Filmová hudba v tom našom filme privádza kovové tyče na strope premiérovej sály do stavu vibrujúceho vzrušenia, slúchadlá seniorov zas na hranicu explózie. Je to nepríjemné, pretože tento festival „držia“ nemecko-švajčiarski dôchodcovia. Kúpia si tisíce drahých lístkov, po premietaní prídu na Q&A („otázky a odpovede“) a diskusiu majú radi.
V prípade toho nášho filmu sú švajčiarski dôchodcovia – zväčša svetobežní vzdelanci z generácie 68-ičkárov – v rozpakoch: na jednej strane zodpovedá ich očakávaniam, že „ten zlý“ v našom thrilleri je oddane veriaca rehoľníčka. Na druhej strane ich irituje, s akou sympatizujúcou vážnosťou autori filmu preberajú katolícku vieru. Sú tu dialógy s teologickou hĺbkou, animované obrazy zo Zjavenia Jána, kontemplácia Ukrižovaného, eucharistické telo Kristovo, bezpodmienečná vernosť Kristovi. Sekulárnych seniorov nadmieru irituje, keď moja prostoreká filmárka v Q&A vyhlási, že tá zlá rehoľníčka je pre ňu v zásade „pozitívnou postavou“, ktorá síce ide príliš ďaleko, ale bojuje aspoň proti úpadku viery.
Výrečnejší nemecko-švajčiarsky dôchodca je „šokovaný, že sa téma poslušnosti môže ešte aj dnes otvárať takýmto spôsobom. Bol som šokovaný, že potrebné oslobodenie od tej poslušnosti bolo prezentované tak nesmelo“. Dodáva, že ani v katolíckej cirkvi sa téma poslušnosti už takto nezľahčuje. Iní postarší Švajčiari nás prevažne chvália. Chce sa im veriť, že film je zameraný proti cirkvi. Našťastie Q&A skončí skôr, než prepukne otvorená hádka.
Kráčam po stredomorskej bujnej pobrežnej promenáde Lago Maggiore. Dvaja, traja dedkovia s mladými ázijskými ženami, jeden telefonujúci volá s americkým prízvukom: „He is for a couple of months in Lebanon. He is a very smart guy.“ Inak nenápadní ľudia, asi aj domáci, veľa taliančiny. Na festival s business casual predpísaným oblečením je vlastne príliš horúco. Príjemne vlažne je len pri aperitíve na vyvýšenej terase nad jazerom v podniku Giardino Lago.
Raz som si tu vypočul rozhovor dvoch stredne mladých filmárov, nóbl Azerbajdžanky a výstredného Guatemalčana. Keďže som videl azerbajdžanský súťažný film, poznamenám: pomocou dlhých depresívnych záberov na plantáže rastlín v púšti, kde sa produkuje ropa, sa predstavuje krajina, ktorá síce práve vyhrala vojnu, v ktorej však ľudia hnijú zaživa. V Locarne sa táto Azerbajdžanka vyjadruje úplne inak: porušenie dohody o prímerí zo strany Azerbajdžanu predstaví ako otravujúci problém s „nepriateľskými formáciami“, ktoré stále v jej krajine pôsobia, diktatúru otca a syna Alijevových opisuje neutrálne ako „striedanie nacionalistickej vlády“. Charakter tohto režimu ju nevyrušuje. Guatemalčan je príliš zdvorilý, aby sa pýtal ďalej.
Okolo polnoci si poviem, prišla moja chvíľa, vyrazím si ako svojho času. Bary sú ešte otvorené a mladí ľudia z Tičina sa motajú okolo mobilného výčapu lacného piva. V Rotonde, čo je park situovaný v obrovskom kruhovom objazde, hrajú dvaja dídžeji s charizmou breznianskych inštalatérov. Deväť vecí je vo festivalovej Rotonde zakázaných, dve veci sú povolené (mať psa na vôdzke a dve pollitrové PET fľaše alebo jednu litrovú PET fľašu), ale vojensky obutá ochranka necháva veci bežať na voľno.
Ľahnem si do jedného zo sedacích vakov, ktoré navrhol konceptuálny umelec Ekrem Yalçındağ. V sedacom vaku vedľa mňa sú tri nevýrazné dievčatá, ktoré sa neboja vzájomnej fyzickej blízkosti; jedna sa zohne v plátenných nohaviciach a decentne natiahne svoj Venušin pahorok smerom k ostatným. Ja zaspávam vo svojom sedacom vaku.