Mali ste pocit, že nás elektromobily spasia a nič ich nemôže zastaviť? Omyl, ako sa ukazuje, Európa je v tomto smere zraniteľnejšia, než sa môže zdať. Po odstávkach zemného plynu z Ruska má nielen Nemecko veľký problém s nedostatkom elektrickej energie a namiesto „zelenej“ elektriky z obnoviteľných zdrojov ju začíname vo veľkom vyrábať spaľovaním uhlia. Nákladné vlaky s týmto palivom pre elektrárne dnes majú prioritu aj pred dopravou ľudí.
Že správa ako táto nemá na portáli o autách čo robiť? Omyl, práve výroba elektrickej energie veľmi úzko súvisí s ambíciami Európskej únie zavádzať elektromobily ako prioritnú alternatívu pre osobnú dopravu. A keďže rok 2035 je prakticky akousi istou hranicou, odkedy zákazníci nekúpia iné ako elektrické osobné auto, je dostatok elektrickej energie pre euroblok prioritou.
Lenže nie hocijakej, Európa potrebuje „čistú“ energiu z trvalo udržateľných zdrojov, inak celé to ekologické divadlo nemá žiadny význam a namiesto zlepšenia životného prostredia môže, naopak, prispieť k jeho ďalšiemu a ešte výraznejšiemu zhoršovaniu.
Práve v týchto dňoch poznačených „honbou“ na ruský zemný plyn sa pritom teória „čistej“ elektriny obracia naruby. Európa totiž začína stále viac elektriky vyrábať spaľovaním uhlia. A došlo to až tak ďaleko, že uhlie začína mať v niektorých oblastiach prioritu.
Ako uvádza portál Euractiv, týždne horúčav a slabé zrážky počas tohto leta znížili vodnú hladinu rieky Rýn, ktorá je obchodnou tepnou Nemecka. Takmer úplné vyschnutie rieky na niektorých miestach spôsobilo meškania lodnej dopravy a zvýšilo náklady prepravcov viac ako päťnásobne.
Pre nízky stav vody sa trasa plavby zužuje a hrozí, že sa lode budú musieť po rieke pohybovať v kolónach. Nemecko sa na riečnu dopravu spolieha pri zásobovaní priemyselných oblastí na severe krajiny, je to hlavný spôsob transportu pre produkty. Od obilia cez chemikálie až po uhlie.
Uhlie je v súčasnej energetickej kríze pre nemeckú vládu zvlášť dôležité, keďže ho plánuje dočasne spaľovať viac a nahradiť tak obmedzené dodávky zemného plynu z Ruska. Obmedzenie lodnej prepravy uhlia tak ohrozuje nemecké plány na zabezpečenie dostatku palív pre domácnosti aj priemysel na nadchádzajúcu zimu.
Vláda preto pracuje na nariadení, podľa ktorého by vlaky prepravujúce uhlie, minerálny olej a plyn dostali prednosť pred osobnými. V návrhu nariadenia sa uvádza, že na železnici majú byť prioritou dostatočné dodávky do uhoľných elektrární a rafinérií.
Podľa eurokomisárky pre dopravu Adiny Văleanovej majú vnútrozemské vodné cesty potenciál zohrávať ústrednú úlohu pri dekarbonizácii dopravných systémov. So sieťou vnútrozemských vodných ciest s dĺžkou 41-tisíc kilometrov v 25 členských štátoch je podľa nej priestor využívať rieky pre „zozelenenie“ dopravy obrovský.
Obmedzenie prepravnej kapacity riek v dôsledku sucha tak pravdepodobne spôsobí oneskorenie európskych plánov zvýšiť ich dopravný význam a zároveň spomaľuje dosiahnutie európskych klimatických cieľov.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.