Odzvonilo súkromným tryskáčom? Francúzsky minister chce ich prevádzku obmedziť, zelení navrhujú úplný zákaz

Francúzsko si chce posvietiť na súkromné lietadlá, ktoré vysoká vrstva používa na prepravu nezávisle od emisií. Tamojší minister dopravy považuje za neprijateľné, aby klimatické zmeny pociťovala väčšina populácie a boháči ďalej lietali prúdovými lietadlami. Reguláciu leteckej dopravy chce riešiť na európskej úrovni.

Festival letectva v Piešanoch Ilustračná fotka. Foto: TASR / Lukáš Grinaj

Úsporné klimatické opatrenia by sa mali týkať chudobných aj bohatých. Tak by sa dal zhrnúť postoj francúzskeho ministra dopravy Clémenta Beauna, ktorý chce obmedziť lety súkromných lietadiel. Jednak v záujme sledovania klimatických cieľov, ale aj v duchu úsporných energetických opatrení, ktoré pred mesiacom predstavil francúzsky prezident Emmanuel Macron.

„Keď každý Francúz vyvíja každodenné úsilie, tí, čo si môžu najviac dovoliť a najviac znečisťujú, by mali reagovať tiež,“ povedal pre denník Le Figaro francúzsky minister dopravy Clément Beaune. Hoci hovorí o Francúzsku, návrh prednesie v októbri na európskej úrovni, kde je ako doma. Počas prvého mandátu Emmanuela Macrona, ktorý sa skončil len pred pár mesiacmi, bol ministrom pre európske záležitosti.

„Musíme zmeniť správanie a pravidlá týkajúce sa súkromných letov na celoeurópskej úrovni. Je to užitočné a nevyhnutné,“ dodal minister. Vo víkendovom rozhovore pre denník Le Parisien uviedol, že pre všetkých pasažierov v leteckej doprave by mali platiť „rovnaké pravidlá, čím sa maximalizuje efekt opatrení“.

Načasovanie nie je náhodné, v septembri sa začnú rokovania o rozšírení systému emisných povoleniek na leteckú dopravu a používaní udržateľných palív. Beaune najprv hovoril o zákaze, ale za reálne považuje skôr výrazné obmedzenie používania súkromných lietadiel, upozorňuje Euractiv.

O úplnom zákaze naďalej hovorí predseda francúzskych zelených (EELV) Julien Bayou. „Niektorí ľudia sú odtrhnutí od reality a cestujú lietadlom tak ako iní metrom. […] Ako môžeme žiadať obyvateľov, aby sa snažili, keď majú najbohatší na všetko výnimku?“ argumentuje politik.

Prečo je to problém?

Francúzsky minister odôvodňuje opatrenia nárastom súkromnej leteckej dopravy. Podľa európskej leteckej organizácie Eurocontrol sa počet týchto letov od roku 2019 zdvojnásobil. Vlani tvorili už 12 percent celkovej leteckej dopravy.

Beaune poukazuje na to, že kým v civilnej doprave je veľký tlak na znižovanie spotreby (i hmotnosti skrz čoraz prísnejšie pravidlá pre batožinu) a uhlíkovú stopu v prepočte na každého cestujúceho, v súkromných prúdových lietadlách to nikto nerieši. Pritom je päť až štrnásťnásobná oproti komerčným letom.

O tému sa zaujíma čoraz viac Francúzov, ktorí sledujú pohyb lietadiel miliardárov. Ostatný piatok napríklad zaznamenali hneď tri lety tryskáča firmy Bolloré Group počas jediného dňa. Tým sa do ovzdušia uvoľnilo zhruba 22 ton oxidu uhličitého, čo je porovnateľné s objemom emisií osobného vozidla počas desiatich rokov prevádzky, vypočítal Euractiv.

Nebude to jednoduché

Letecký špecialista Xavier Tytelman však upozorňuje, že súkromné lietadlá majú význam – napríklad pri prevoze orgánov na transplantáciu alebo rizikových pacientov. „Pri regulácii musíme rozlišovať tieto lety a cesty superboháčov.“

Riešenie expert vidí v používaní k podnebiu šetrnejších palív napríklad z použitého kuchynského oleja. Ďalšou cestou sú biopalivá alebo vodík.

V konečnom dôsledku teda môžeme očakávať kombináciu zdražovania súkromných letov cez európske dane a poplatky, a nahrádzania kerozínu inými palivami.

Za osobitnú debatu stojí filozofický rozmer opatrení. Do akej miery má štát právo meniť správanie ľudí a určovať, ako môžu a nemôžu cestovať? Ak si niekto môže dovoliť cestu súkromným lietadlom a trh túto možnosť ponúka, čím prípadný zákaz regulátor odôvodní? Môžeme tiež očakávať silný tlak lobistov, ktorí si nenechajú biznis len tak zobrať.

Kto bude mať výnimku

Pri nastavovaní pravidiel v leteckej doprave bude, podobne ako pri iných európskych pravidlách, zaujímavé sledovať, kto dostane výnimku a nové pravidlá sa ho týkať nebudú, alebo dostane úľavy. Nejde len o boháčov, ale aj politikov.

Vlani bola predmetom debát priamo predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. Pri svojich 34 oficiálnych cestách mimo Bruselu použila až 18-krát súkromné lietadlo. V júni 2021 priletela do Viedni a o niekoľko hodín – taktiež s oznamom o schválení plánu obnovy a v sprievode eurokomisára Maroša Šefčoviča – priletela do Bratislavy, kde absolvovala stretnutia so slovenskými politickými špičkami. Obe mestá pritom ležia len zhruba 60 kilometrov od seba a spája ich diaľnica.

Podobne sa stali terčom kritiky mnohí svetoví lídri a podnikatelia, ktorí na vlaňajší klimatický samit v Glasgowe pricestovali súkromnými lietadlami. Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová, podobne ako čoraz viac ekologicky orientovaných politikov, do Škótska odletela z Viedne bežnou komerčnou linkou, argumentovala nižšou uhlíkovou stopou oproti vládnemu špeciálu.

https://standard.sk/133237/leyenova-a-klima-sukromny-tryskac-vyuzila-18-krat-letela-aj-z-viedne-do-bratislavy/

(haj, euractiv, figaro)


Vyplácanie penzií, ktoré boli známe aj ako vianočný bonus, sa začne 2. decembra. Prvýkrát pôjde o podstatne vyššiu sumu, než na akú boli poberatelia zvyknutí.
Prejsť na článok
Na Mestskú políciu v Komárne sa valí škandál, ktorý odštartovali slová jej bývalého člena pred mestskými poslancami. Ten hovorí o rodinkárstve, netransparentnom odmeňovaní a navyše aj o sexuálnom obťažovaní. Podľa slov primátora sa však v…
Prejsť na článok
Niektorí hendikepovaní sa mi ozvú priamo s myšlienkou, že už nevládzu a chcú si vziať život, opisuje psychologička Erika Mezzeyová. Volať vtedy políciu nemá zmysel, oveľa dôležitejšia je komunikácia s daným človekom a úprimný záujem…
Prejsť na článok