Šéf BMW varuje pred zákazom spaľovacích motorov. Spôsobiť vraj môže nezvratné škody

Mníchovská automobilka patrí (na rozdiel napríklad od Volkswagenu) k tým výrobcom, ktorí do budúcnosti podporujú aj iné technológie ako len elektromotory napájané batériami. Dôkazom toho je aj najnovšie vyjadrenie šéfa BMW, ktorý varuje pred zákazom spaľovacích motorov. Podľa neho by takýto krok mohol viesť „k nekontrolovateľným deformáciám automobilového priemyslu“. Elektromobily pritom nezavrhuje, len pripomína, že by sa politika nemala zameriavať na jedinú formu pohonu.

P90393886-oliver-zipse-chairman-of-the-board-of-management-of-bmw-ag-03-2020-2120px Oliver Zipse. Foto: BMW Group

„Myslíme si, že by nebolo správne, ak by sme v Európe vystavili spaľovaciemu motoru stopku,“ oznámil pred pár dňami, na konferencii Innovation Day v bavorskom Erlangene, najvyšší šéf BMW Oliver Zipse.

Podľa neho by sa európski politici nemali zameriavať len na batériový pohon, ale mali by byť otvorení všetkým technológiám. V opačnom prípade to môže v automobilovom priemysle viesť k nezvratným škodám.

Zipse hovorí, že ak by musel priemysel každoročne znížiť emisie oxidu uhličitého o päť percent, malo by to „obrovský pozitívny vplyv na klímu“. Naopak „tvrdé vypnutie“ spaľovacích motorov povedie – podľa jeho vlastných slov – „k deformáciám, ktoré by už nikto nedokázal kontrolovať“.

Jednou z alternatív je podľa generálneho riaditeľa BMW vodík. Nabíjacia infraštruktúra pre elektromobily sa totiž bude rozširovať roky, navyše (s ohľadom na rozdielny vývoj, rozsah podpory i ekonomiku jednotlivých európskych štátov) rôznym tempom.

„Vodík je jediná surovina, ktorá sa dá vyrábať udržateľným spôsobom a zároveň i skladovať,“ hovorí Zipse a dodáva, že na jeho distribúciu by sa dala využiť existujúca infraštruktúra. „Nepotrebujete k nemu žiadnu nabíjaciu sieť. Čerpacie stanice môžete prerobiť v priebehu pár dní. Cesta k vodíku môže byť veľmi krátka, na rozdiel od elektromobility, pretože ku každému batériovému autu musíte vytvoriť nabíjací bod a pripojiť ho k dostatočne dimenzovaným elektrickým rozvodom. A to nie je lacné,“ pripomína.

Zipse nie je vodíkom zaslepený. Naopak dodáva, že výstavba nabíjačiek má zmysel, ale je pomalá, drahá, a práve preto by to nemalo byť jediné riešenie. Inak povedané, vodíkové autá dávajú, popri klasických elektromobiloch, zmysel.

„Preto pevne veríme vo vodíkový pohon. Príde a BMW bude pri tom, tým som si veľmi, veľmi istý,“ oznámil na konferencii Zipse. Tým samozrejme narážal na pripravované SUV X5 s palivovým článkom vyvinutým v spolupráci s Toyotou. V priebehu tohto roku Nemci postavia stovku testovacích áut, pričom sériová výroba vodíkových BMW by mala byť spustená už v roku 2025.

A nedostatok elektrickej energie či plynu? Zipse očakáva recesiu, tvrdí ale, že by sme sa jej nemali obávať, respektíve varuje pred panikou. „Recesia bude. Vždy to znie tak dramaticky, svet ale kvôli tomu neskončí. Naša ekonomika jednoducho len nebude nejakú dobu rásť,“ povedal v závere Zipse a pripomenul, že Nemecko by si podľa neho malo pripomenúť svoje cnosti, ako sú disciplína, hospodárnosť či efektivita. Potom budú schopní zvládnuť i predvídateľný nedostatok plynu.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok