Odborníci pred energetickou krízou v Európe čoraz viac zdvíhajú varovný prst. Dramaticky poklesnúť môže aj výroba áut, a to až o niekoľko desiatok percent.
To už výrazne pocítia aj ekonomiky jednotlivých krajín, samozrejme vrátane Slovenska, ktoré je na automobilkách značne závislé. Pripomeňme, že automobilový sektor je hnacou silou slovenskej ekonomiky. Tvorí 13 percent celkového HDP, 54 percent celkovej priemyselnej výroby a 33 percent priemyselného exportu. Okrem štyroch známych automobiliek na Slovensku pôsobí viac ako 350 dodávateľov. Celkovo je v automobilovom sektore zamestnaných takmer 300-tisíc ľudí.
Podľa najhoršieho scenára by energetická kríza v Európe mohla znížiť výrobu áut o takmer 40 percent, čo štvrťročne predstavuje viac ako jeden milión vozidiel, respektíve štyri milióny na konci roku 2023.
Správa agentúry S&P Global Mobility, ktorá prognózy prináša, prízvukuje, že dodávateľský reťazec automobilového priemyslu naďalej čelí následkom pandémie COVID-19 a nemalý vplyv má tiež ruská invázia na Ukrajinu. Teraz ho postihnú problémy súvisiace so stúpajúcimi cenami energií alebo dokonca výpadkami elektriny.
„Pri prudko stúpajúcich cenách energie by krutá zima mohla ohroziť určité oblasti automobilového priemyslu, a to tak, že nebudú schopné udržať svoje výrobné linky v chode,“ uvádza sa v správe.
Edwin Pope, analytik S&P Global Mobility, pre agentúru Reuters uviedol, že analýza bola vykonaná pred pravdepodobnou sabotážou plynovodov Nord Stream koncom minulého mesiaca. Tento incident podľa jeho slov situáciu ešte zhorší.
Zatiaľ čo automobilová veľmoc, Nemecko, je stále priveľmi závislé na ruskom plyne a postupne sa zbavuje elektriny vyrábanej z jadra, ale ako také má v rukách silnejšie karty, pokiaľ ide o rozpočtové nástroje na prekonanie krízy, iní sú na tom oveľa horšie. Stačí sa pozrieť na výrazne zadĺžené štáty, ako je napríklad Taliansko.
Odborníci pritom upozorňujú, že aj keď automobilový priemysel zvládne najbližšiu zimu, stále nemusí mať vyhraté a pokiaľ sa Európa nepripraví na zimu o rok neskôr, mnohí dodávatelia nemusia prežiť. Očakávania expertov sa tak zhodujú v názore, že krízové časy v automobilovom priemysle pretrvajú dlhšie obdobie.
Automobilky reagujú na energetickú krízu zelenými projektmi, príkladom je bratislavský Volkswagen, ktorý minulý týždeň zosumarizoval svoje doterajšie kroky smerujúce k šetreniu energií a oznámil ďalšie ambície zamerané na tepelné čerpadlá či fotovoltiku.
Na konci dňa o ďalšom osude automobiliek a osude dodávateľov zrejme rozhodne podpora zo strany vlád jednotlivých krajín.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Po úprave vychádza so súhlasom redakcie.