Brusel vraj zosekal emisnú normu Euro 7. Spaľovacie motory mala pochovať skôr ako v roku 2035

Európska komisia zrejme nebude v pripravovanej emisnej norme Euro 7 požadovať dramatické zníženie znečistenia produkovaného automobilmi. Vyplýva to z návrhu legislatívy, ktorým disponuje portál Politico.

V návrhu pravidiel, ktoré stanovujú limity pre znečistenie inými látkami ako oxidom uhličitým (CO2), sa navrhuje stanoviť emisné normy pre osobné automobily a dodávky na rovnakej úrovni, ako sú v súčasnosti platné pre benzínové autá podľa existujúcej normy Euro 6.

„Vo svetle súčasných geopolitických a ekonomických okolností sa vykonalo záverečné preskúmanie,“ uviedla Komisia v úvodnom hodnotení vplyvu k svojmu návrhu legislatívy Euro 7, pričom ako dôvod uviedla zvýšenú záťaž priemyslu v oblasti nákladov na energiu a suroviny.

„To vytvára […] bezprecedentný tlak na automobilový dodávateľský reťazec a vyvoláva problémy s cenovou dostupnosťou pre spotrebiteľov v celkovom kontexte vysokej inflácie,“ uvádza sa v návrhu.

Čierne scenáre

Ešte vlani sa o pripravovanej emisnej norme Euro 7 hovorilo ako o tej, ktorá definitívne pochová neelektrifikované vozidlá s konvenčným spaľovacím agregátom ešte pred rokom 2035, keďže by mala vstúpiť do platnosti v rokoch 2025 až 2026.

Pôvodne sa uvažovalo, že emisie oxidu dusíka (NOx) mali pri novej norme Euro 7 klesnúť až na hranicu 30 miligramov na kilometer, čo by znamenalo, že benzínové autá by museli jazdiť so spotrebou okolo 1,4 litra a naftové 1,2 litra na sto kilometrov. To by bez elektriny nebolo možné dosiahnuť.

Pripomeňme, že v súčasnosti platná emisná norma Euro 6, ktorá odštartovala v roku 2014, hovorí o povolenej hodnote pri naftových autách 80 miligramov a benzínových 60 miligramov NOx na kilometer.

Takže katastrofálne predpovede sa zrejme nenaplnia. Jedným z hlavných dôvodov je aj plánovaný prechod na nové čisto elektrické autá v EÚ v roku 2035, ktorý producentom už beztak spôsobuje enormné náklady. Emisná norma Euro 7 v jej likvidačnej pôvodnej podobe by tak mohla pôsobiť ako relatívne zbytočný, drahý a ťažko realizovateľný medzikrok.

„Z pohľadu odvetvia nepotrebujeme Euro 7, pretože to bude čerpať zdroje, ktoré by sme mali minúť na elektrifikáciu,“ povedal generálny riaditeľ spoločnosti Stellantis Carlos Tavares na tohtotýždňovom autosalóne v Paríži. „Načo používať obmedzené zdroje na také krátke obdobie? Priemysel to nepotrebuje a je to kontraproduktívne,“ dodal.

„Ak sa to stane skutočnosťou, maľuje to relatívne pozitívnu budúcnosť. Nepredpokladáme, že by nariadenie zakázať spaľovacie motory, ku ktorému má dôjsť v roku 2035, vstúpilo do platnosti v skoršom termíne. Či už vinou svojej vlastnej nepriechodnosti, alebo kolapsu EÚ v jej súčasnej podobe,“ komentoval novinku český portál Autoforum, dlhodobo kritický voči bruselskej byrokracii.

Vraj vyhral lobing

Opačné nálady panujú medzi ekologickými aktivistami. „Loby automobilového priemyslu sa proti Euro 7 ostro postavila,“ povedala Anna Krajinska z mimovládnej organizácie Transport & Environment. „Teraz Komisia ich požiadavkám ustúpila. Zisky výrobcov automobilov sú uprednostňované pred zdravím miliónov Európanov,“ dodala.

Pravidlá Euro 7, ktoré predstavia 9. novembra, sa vyvíjajú štyri roky a už teraz sú výrazne oneskorené. Rozšíria pôsobnosť pravidiel pre znečisťujúce látky tak, aby sa vzťahovali na jemné častice spolu s časticami z pneumatík a bŕzd a znečisťujúcich látok, ako sú oxid uhoľnatý a oxidy dusíka. Budú riešiť aj výdrž batérie.