Švédsko s okamžitou platnosťou zrušilo dotácie na elektromobily. Sprísňuje tiež emisné pravidlá

Európsky trh s novými autami prechádza obrovskou transformáciou. A nielen v oblasti výmeny spaľovacích motorov za elektrické agregáty, ale aj v oblasti jeho financovania a systému dotácií.

03-13 Elektromobil Volvo XC40 Recharge. Foto: Volvo

Ekologicky orientované Švédsko z ničoho nič oznámilo, že ruší dotácie na elektromobily. Zákonodarcovia argumentujú tvrdením, že ceny spaľovacích áut sa už takmer vyrovnali tým elektrickým a obchod pôjde ďalej aj bez stimulov.

Najviac elektrických vozidiel sa už tradične predáva na severe Európy. Ale pozor, za ich popularitou nehľadajte len voľnú ruku trhu, legislatíva tomuto stavu pomáha aj obrovským zdanením áut so spaľovacími motormi, ktoré produkujú množstvo oxidu uhličitého. V kombinácii so štedrými dotáciami na „zelené“ autá sa tak trh pomaly preorientoval smerom k elektromobilite a tam už zotrval. Či to však bude stav stabilný, preverí najbližšie obdobie.

Švédi, v ktorých krajine predaje elektromobilov momentálne tvoria až 46 percent (plus ďalších 25 percent tvoria plug-in hybridy), totiž s okamžitou platnosťou zrušili aktuálne dotácie na elektromobily.

Aby si však stav postrážili, vysoké zdanenie áut so spaľovacími motormi ponechávajú naďalej v platnosti. Ich umelo zvýšená cena sa tak rýchlo dorovnáva elektromobilom (samozrejme, zároveň o niečo klesajú aj ceny technológií použitých v elektrických autách), čo potvrdil aj šéf Volva Jim Rowan. „Vo Volve sme presvedčení, že cenovú paritu dosiahneme už v roku 2025,“ komentoval Rowan.

Švédi dali dotáciám vznešené pomenovanie „Klimatický bonus“, na ten mal nárok každý zákazník vozidla s papierovými emisiami nižšími ako 60 gramov CO2 na kilometer. Švédska vláda sa však bez predchádzajúceho avíza rozhodla dotáciu zrušiť. Presne 7. novembra tak prišiel oznam, že nasledujúci deň je posledným dňom registrácie objednávky pre autá, ktoré ešte budú mať nárok na klimatický bonus. Ten sa vypláca po šiestich mesiacoch od registrácie vozidla.

A aby toho nebolo málo, vyplácať ho nakoniec nebude vozidlám s emisiami 60 gramov CO2 na kilometer, ale len tým, ktoré sa vojdú do novo nastaveného limitu 30 gramov CO2 na kilometer. 

„Štátna podpora už nie je opodstatnená,“ okomentovala švédska vláda svoje rozhodnutie. Doterajší klimatický bonus pre elektromobily bol v hodnote 4 600 eur, pre plug-in hybridy 920 eur. Zvýšená daň pre autá s vysokými emisiami CO2 zostáva naďalej v platnosti.

Pripomeňme, že vo Švédsku sa pred niekoľkými týždňami uskutočnili parlamentné voľby, po ktorých sa k moci dostala vlasteneckejšia a konzervatívnejšia vláda na čele s premiérom Ulfom Kristerssonom. Pravicový blok Švédskych demokratov, Umiernenej strany, Liberálov a Kresťanskodemo­kratickej strany vystriedal sociálnodemokratickú vládu Magdaleny Anderssonovej.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Po úprave vychádza so súhlasom redakcie.