Úplné embargo na ruskú ropu? Tankovanie veľmi zdražie a ľudia vyjdú do ulíc, odpovedá Slovnaft

Hneváte sa pri pohľade na vysoké ceny palív na čerpacích staniciach? Vedzte, že nejde o situáciu, ktorá by vždy tešila aj samotné ropné firmy. Ak totiž cenovky pohonných hmôt prekročia istú hranicu, nad ňou už začnú motoristi tankovať čoraz menej. Benzín či diesel si jednoducho nebudú môcť dovoliť. Nízky dopyt tlačí na riziko hospodárskej recesie, čo prináša špirálovitý efekt. Zamiešať kartami môže taktiež embargo na ruskú ropu.

Čerpacia stanica Slovnaft: Foto: Profimedia.sk Čerpacia stanica Slovnaft: Foto: Profimedia.sk

„Je to trošku schizofrenická pozícia pre ropný priemysel. Na jednej strane sme začali energetickú transformáciu, bude zákaz predaja automobilov spaľujúcich fosílne energie [od roku 2035, pozn. red.], na druhej strane tu máme energetickú krízu,” uviedol na novembrovej konferencii Energy Manifest Fórum 2022 v Bratislave Gabriel Szabó, podpredseda predstavenstva Slovnaftu. Ten prevádzkuje jedinú ropnú rafinériu na Slovensku a patrí do medzinárodnej skupiny MOL.

Szabó hovorí, že poučenie by sme si mali vziať zo situácie, ktorú v 70. rokoch zažili obyvatelia USA. Počas vtedajšej ropnej krízy nemali dostatok palív na čerpacích staniciach. Karta sa však medzičasom obrátila. „Z importéra fosílnych palív sa stal exportér,“ popisuje Szabó. Podľa jeho slov je súčasná energetická kríza o to komplikovanejšia, že sa týka popri rope aj plynu či uhlia.

Manažér Slovnaftu hovorí, že už pred vypuknutím energetickej krízy mali veľké plány a ambície z hľadiska budúcej transformácie k ekologickejšej – alebo ak chcete trvalo udržateľnej – budúcnosti. Súčasné dianie však vystrelilo ceny palív nahor a situácia pre Slovnaft sa skomplikovala aj v súvislosti s ruskou ropou, od ktorej je slovenská rafinéria v súčasnosti závislá. “Hodíme to do koša a budeme produkovať stále viac fosílnych palív? Myslím si, že nie,” komentuje „zelené“ plány Slovnaftu Szabó.

Szabó sa v jeho vystúpení dotkol i témy embarga na ruskú ropu. Na zákaze dovozu ruskej ropy sa dohodli lídri EÚ, týka sa však, prirodzene, len členských krajín a neplatí globálne vo svete. Ropovod Družba dostal výnimku, ktorá sa vzťahuje aj na Slovnaft – slovenská firma tak naplno nepocíti embargo na ruskú ropu do decembra 2023. Dovtedy môže diesel či benzín vyrobený z ruskej ropy naďalej vyvážať aj do zahraničia. Výrobu pre domáci trh nebude mať Slovnaft zakázanú ani po tom, ako začne platiť embargo.

Slovnaft vidí riziká v tom, ak by sa celý svet rozhodol ruskú ropu zakázať. “Nie je záujmom svetovej ekonomiky, aby ruská ropa nebola na trhu,“ hovorí Szabó. Ak by ruská ropa zmizla z celého trhu a nebola by dostupná nikde vo svete, manažér Slovnaftu očakáva drastické zvýšenie už beztak vysokých cien ropy, možno aj na úrovni dvojnásobku okolo 200 dolárov. Tu už nastupujú i ďalšie celospoločenské hrozby, na čo upozorňuje aj Szabó. “Ľudia by išli do ulíc a asi by sme to nezvládli, v Európe alebo vo svete,” ilustruje.

Predstaviteľ Slovnaftu vníma, že vojna na Ukrajine podčiarkla potrebu bezpečnosti a sebestačnosti, čo sa týka energií a surovín v prípade krajín ako Slovensko. “Nie sme petroštátmi, my nemáme dostatočné množstvo fosílnych zdrojov. Máme vodu, solár, vietor a jadro. Tieto 4 energetické zdroje znamenajú pre ropný biznis, že transformácia je správna a musíme ju robiť naďalej,” podčiarkol Szabó.

“Vytvoríme nový energetický systém,” avizuje plány do budúcna Szabó s dôvetkom, že práve vojna u nášho suseda chtiac či nechtiac akceleruje zmeny. V ďalšom kroku podľa neho „potrebujeme vybudovať infraštruktúru“, pričom autá na baterky a vodík budú zohrávať úlohu dôležitých pilierov nového systému.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.