Otázka reálneho znižovania emisií z dopravy nezávisí len od rozvoja politicky nariadenej povinnej elektromobility.
Momentálne po svete jazdí zhruba jeden a pol miliardy áut so spaľovacími motormi, z toho sa ich 280 miliónov nachádza v EÚ. Väčšina z nich tu bude aj po roku 2035. Myslieť si preto, že ich všetci naraz zahodia a presadnú do elektromobilov je nielen naivné, ale aj nezodpovedné. Nevyhnutne pre ne potrebujeme syntetické palivá, odkazuje Zväz nemeckého automobilového priemyslu (VDA).
Syntetické palivá a ich budúcnosť či úplný zákaz patria k hlavným témam súčasnosti. Emisná norma Euro 7 na seba síce momentálne strháva veľkú časť pozornosti, v zákulisí sa však vedie omnoho podstatnejší boj. EÚ totiž tvorí legislatívu, ktorá bude regulovať používanie jednotlivých druhov palív.
Kým jedna politická vetva (plus rôzne záujmové skupiny) tlačia na úplný zákaz používania syntetických palív vyrobených z obnoviteľných zdrojov, iná skupina odborníkov varuje pred jednostrannou orientáciou na elektromobilitu.
Zväz nemeckého automobilového priemyslu (VDA) má vo veci jasno a prostredníctvom svojej prezidentky Hildegard Müllerovej odkazuje, že všetky politické dohady sú len stratou času. Z logiky vyplýva, že bez syntetických palív sa svet ani EÚ po roku 2035 jednoducho nezaobídu.
„CO2 neutralita v sektore dopravy sa, pochopiteľne, nevyrieši len elektromobilitou,“ hovorí Müllerová. „Aj keby sme mali v ideálnom prípade v roku 2030 na cestách 15 miliónov elektromobilov, prevažná väčšina vozového parku bude stále so spaľovacími motormi. V EÚ je momentálne 280 miliónov áut so spaľovacími motormi, na celom svete je ich 1,5 miliardy. Klimaticky neutrálna doprava bez premýšľania o skladbe vozového parku a jeho dekarbonizácii nie je možná,“ pokračuje Müllerová.
Zároveň dodáva, že jediným riešením ako znížiť emisnú stopu pri využívaní súčasného vozového parku so spaľovacími motormi je používanie syntetických palív.
VDA preto bude naďalej pokračovať v podpore vývoja obnoviteľných syntetických palív. Müllerová ďalej kritizuje Brusel za jeho nerozhodnosť. „Je pre mňa nepochopiteľné, že Brusel je v tejto oblasti taký nerozhodný a opakovane sa postavil proti syntetickým palivám. Doteraz pritom nepredložil vlastné riešenia aktuálnej situácie,“ doplnila Müllerová.
O roku 2035 sa síce hovorí ako o konci predaja áut so spaľovacími motormi, no to automaticky neznamená, že vozový park budú odvtedy tvoriť len elektrické autá. To je naivná predstava, upozorňuje Müllerová. Naopak, pripomína, že do roku 2035 musíme zabezpečiť novú generáciu palív určenú práve pre existujúce autá so spaľovacími motormi.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.