Európa sa pripravuje na veľkú batériovú revolúciu, ktorá by mala zabezpečiť, že na území EÚ sa budú vyrábať a predávať najekologickejšie batérie na svete. Únia totiž sprísňuje pravidlá pre batérie a zavádza ich novú kategorizáciu. Novou povinnosťou bude aj možnosť ich jednoduchej výmeny používateľmi. Rovnako ako kedysi dostane povinne každý mobilný telefón jednoducho vymeniteľnú batériu.
Nástup elektromobility so sebou prináša aj výrazne vyšší dopyt po ťažbe nerastných surovín, vývojových kapacitách trakčných akumulátorov, ich výrobe a v neposlednom rade aj spôsobe zberu, recyklácie a návrate surovín do výrobného procesu. Skrátka, z batérií sa stáva strategický materiál a kľúčový komponent nielen elektrických áut.
Batérie však používajú aj iné odvetvia hospodárstva vrátane iných dopravných prostriedkov a spotrebnej elektroniky. Pre všetky tieto oblasti prichádza EÚ s novými, podstatne prísnejšími pravidlami, ktoré by mali pre Európu zabezpečiť tie najekologickejšie batérie na svete.
Že to bude mať negatívny dopad na koncové ceny, je zrejme každému jasné, ako však tvrdia zákonodarcovia, inej cesty k trvalo udržateľnej elektrickej mobilite a spoločnosti závislej od elektrickej energie v podstate niet. Podľa odborných analýz sa do roku 2030 v porovnaní s dneškom zvýši celosvetový dopyt po akumulátoroch až 14-krát.
Nová kategória akumulátorov
Európsky parlament pripravuje novú kategorizáciu akumulátorov, v ktorej bude novinkou kategória batérií určených pre takzvané ľahké dopravné prostriedky. Tá zahŕňa elektrobicykle, skútre, kolobežky či podobné prostriedky mestskej individuálnej mobility. Pre ich batérie budú, samozrejme, platiť iné pravidlá ako pre batérie do elektromobilov či akumulátory pre priemyselné použitie. Nové pravidlá sa dotknú všetkých batérií predávaných na území EÚ, teda nielen tých, ktoré sa na európskom území aj reálne vyrobia. Prísnejšie pravidlá bude musieť splniť aj import.
Všetky nové baterky dostanú informačný štítok s ich kompletnou uhlíkovou stopou, ktorá by mala dobre ilustrovať ich dopad na životné prostredie. Uhlíkovú stopu povinne určí ich výrobca (podľa presne stanovenej metodiky), musí sa vzťahovať na celé trvanie životnosti batérie a bude povinná aj pre batérie do spotrebičov s kapacitou presahujúcou hodnotu 2 kWh. Pochopiteľne, EÚ určí maximálnu povolenú hranicu uhlíkovej stopy (hmotnosť CO2), ktorej prekročenie bude automaticky znamenať stopku pre predaj dotknutých batérií na území EÚ. Či bude na uhlíkovú stopu naviazaný aj systém nových daní, je zatiaľ otázne.
Etika aj ľahko vymeniteľné batérie
Novinkou je aj povinnosť výrobcov zariadení zostaviť ich tak, aby bolo pre spotrebiteľa jednoduché vymeniť v nich batérie. Týkať sa to má napríklad aj mobilných telefónov a podobných zariadení, v ktorých dnes bežne používame integrované akumulátory bez možnosti ich jednoduchej výmeny. Každý akumulátor bude navyše povinne označený QR kódom obsahujúcim informácie o presnej kapacite, výkone, garantovanej životnosti a chemickom zložení batérie.
Už dlhšie prezentovanou novinkou bude aj dodržiavanie navrhnutých pravidiel v oblasti etických zásad a pôvodu použitých nerastných surovín. Má sa tak zabrániť poškodzovaniu životného prostredia a porušovaniu ľudských práv v celom dodávateľskom reťazci. Povinný bude aj minimálny obsah recyklovateľných surovín a presne definované množstvo a zloženie odpadu z batérie po ukončení jej životnosti.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.