Porsche hádže spaľovacím motorom záchranné koleso. V čilskej púšti spustilo výrobu syntetického paliva

Čo je palivom budúcnosti? EÚ vám povie, že elektrická energia. Toyota zase, že vodík. Porsche pre zmenu verí okrem batériových článkov aj syntetickému palivu. Ako to nakoniec dopadne, ukáže len čas, ale mnohým je sympatické, že sa stále nájdu automobilky, ktoré si uvedomujú riziká masového prechodu na elektromobily a hľadajú rozumné alternatívne riešenia, ako zachrániť spaľovacie motory. Či už budú jazdiť na vodík alebo syntetické palivo, z našich každodenných životov zjavne tak skoro nezmiznú.

Porsche Barbara Frenkelová, členka Výkonnej rady pre obstarávanie a Michael Steiner, člen Výkonnej rady pre výskum a vývoj, pri slávnostnom otvorení pilotného závodu na výrobu e-palív v Čile. Foto: Porsche

Ubehli takmer dva roky od chvíle, keď Porsche oznámilo, že spúšťa vývoj syntetického paliva s názvom eFuel a v tejto chvíli hlási hotovo. Nemci totiž oficiálne spustili jeho produkciu v novopostavenej továrni v Čile, a ak sa v praxi osvedčí, môže výrazne prispieť k záchrane spaľovacích motorov a zároveň dať Porsche veľkú konkurenčnú výhodu. Mimochodom, prvé auto, do ktorého oficiálne natankovali nové palivo, bol aktuálny model 911.

Elektráreň na výrobu unikátneho typu paliva bude využívať obnoviteľnú energiu pre elektrolýzu vody na vodík a kyslík. Vodík sa potom kombinuje s uhlíkom zachyteným zo vzduchu alebo z priemyselných zdrojov, aby sa syntetizoval metanol, ktorý sa potom môže premeniť na dlhšie uhľovodíky, ktoré sa použijú ako palivo na čerpacích staniciach.

Keďže sa palivo eFuel vyrába s pomocou elektrickej energie získanej z veternej turbíny, je to jeden z dôvodov, prečo sa továreň nachádza v lokalite Punta Arenas. Južné Čile je veterné, vietor tu fúka približne 270 dní v roku, čo umožňuje takmer nepretržitú prevádzku. Porsche pripomína, že ich nové palivo je takmer CO2 neutrálne. Zhruba pred rokom automobilka tvrdila, že eFuel dokáže dané emisie znížiť až o 90 percent, ale v najnovšej tlačovej správe konkrétne číslo neuvádza.

„Potenciál syntetických palív eFuels je obrovský. V súčasnosti je na svete viac ako 1,3 miliardy vozidiel so spaľovacími motormi. Mnohé z nich budú na cestách ešte desaťročia a eFuel ponúka majiteľom existujúcich vozidiel prakticky okamžite uhlíkovo neutrálnu alternatívu,“ hovorí Michael Steiner, člen predstavenstva pre vývoj a výskum spoločnosti Porsche AG.

Porsche chce zo začiatku vyrábať 130-tisíc litrov syntetického paliva ročne, čo je, samozrejme, kvapka v oceáne v porovnaní so spotrebou Nemecka, takže spočiatku sa bude palivo využívať v šampionáte Porsche Mobil 1 Supercup a v Porsche Experience centrách. Po pilotnej fáze sa však produkcia rozšíri na minimálne 55 miliónov litrov ročne, a to do polovice aktuálneho desaťročia. Približne o dva roky, teda okolo 2027 až 2028, chcú Nemci navýšiť kapacitu až na 550 miliónov litrov ročne.

Nie je žiadnym tajomstvom, že Porsche sa usiluje o dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2030. To zahŕňa nielen plne elektrické modely, ale práve aj syntetické palivá, ktoré podľa automobilky skvelo dopĺňajú elektromobilitu a sú súčasťou ich stratégie udržateľnosti. Že to s palivami eFuel myslia vážne, dokazujú aj financie, ktoré doň značka už investovala. Hovoríme o čiastke 100 miliónov dolárov.

Závod na syntetické palivo neďaleko Punta Arenas v Čile. Foto: Porsche

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Po doplnení a úprave vychádza so súhlasom redakcie.