Drahšie diaľničné známky aj nové evidenčné čísla. Vodičov čakajú od roku 2023 veľké zmeny

Pozor, kolabuje doprava: V Bratislave a okolí sa tvoria kolóny Ilustračný obrázok: TASR/AP.

Rok 2022 bol bohatý na zmeny v pravidlách pre motoristov. Mnohé z nich pritom vstúpia do platnosti až v nasledujúcom kalendárnom roku. Zosumarizovali sme, čo čaká slovenských vodičov v budúcom roku z pohľadu legislatívnych noviniek. Koniec ružových vodičákov, nové evidenčné čísla, zmeny v registračnom poplatku, ale aj v prípade diaľničných známok či v rámci parkovania na chodníkoch. Na to všetko sa musíte pripraviť už v najbližších mesiacoch.

1. Koniec ružových vodičákov

Aj neobmedzené veci majú svoj koniec. Potvrdzuje to príbeh „ružových“ vodičákov, ktoré mali mať pôvodne neobmedzenú časovú platnosť, no napokon ich majitelia budú musieť čoskoro vymeniť. Ak ešte máte starý vodičák a nechcete mať nepríjemnosti pri policajnej kontrole, nezabudnite na jeho výmenu. Konkrétne ide o vodičské preukazy, ktoré boli vydané bez obmedzenia platnosti v období od 1. januára 1993 do 30. apríla 2004.

Po zmene vyhlášky sa ich platnosť obmedzila, a to do 31. decembra 2023. Každý, kto vlastní takýto vodičský preukaz, by si mal vybaviť vydanie nového dokladu. Keďže „ružových vodičákov“ bolo vydaných od vzniku Slovenskej republiky do konca roka 2004 zhruba 650-tisíc, a dodnes ich je ešte veľa kusov v obehu, odporúčame výmenu nenechávať na poslednú chvíľu.

Výmena vodičského preukazu následne neminie aj mnohých ďalších vodičov, ktorí získali doklad neskôr. Už dnes sa totiž vie, že vodičské preukazy vydané od 1. mája 2004 do 18. januára 2013 budú platné do konca roka 2032.

2. Výrazné zmeny v evidenčných číslach

Hneď s nástupom nového roka vstúpia do platnosti novinky týkajúce sa EČV. Prinesú jednoduchší prepis auta na iného majiteľa. Zároveň sa zruší pôvodný systém prideľovania tabuliek s evidenčným číslom. Po novom nebudete vedieť zistiť, z ktorého okresu konkrétne auto pochádza. Evidenčné číslo vozidla (EČV) bude viazané na vozidlo, nie na jeho majiteľa. Ak ho raz automobil dostane, môže ho mať až do svojho definitívneho vyradenia z premávky.

Od nového roka zároveň tabuľky menia dizajn. Zmeny v celom systéme EČV prinesú aj koniec farebných evidenčných tabuliek. Zatiaľ čo dnes ste mohli na ulici rozoznať elektromobil podľa zelenej farby, po novom to už také ľahké nebude. Určitá výsada však majiteľom elektromobilov predsa len zostane – ich značky sa budú začínať skratkou „EL“, respektíve „EV“.

3. Zákaz parkovania na chodníkoch

Tak áno či nie? Rozhodovanie poslancov o zákaze parkovania na chodníkoch bolo (jemne povedané) kostrbaté. Najprv zákaz schválili, ten stihol aj vstúpiť do platnosti, aby ho následne zrušili a odložili až na október 2023. Novelu následne podpísala aj prezidentka, pričom zámerom bolo dať samosprávam viac času na prípravu. 

Nateraz tak platí všetko po starom, teda podmienka zachovania voľnej šírky na chodníku v rozsahu 1,5 metra. Poslanci však predsa len k jednej úprave pristúpili. Obmedzili toto pravidlo len na vozidlá s hmotnosťou do 2,8 tony, namiesto pôvodných 3,5 tony.

Tak to ostane do 1. októbra 2023, kým začne znovu platiť zákaz parkovania na chodníkoch mimo vyznačených miest. Neprekvapivo, zmena naďalej vyvoláva obavy týkajúce sa chýbajúceho priestoru na vytvorenie dostatku legálnych parkovacích miest v mnohých mestách.

4. Registračný poplatok zvýhodní ekologickejšie autá

Na záver roka sme sa dočkali aj úpravy registračného poplatku. Ten sa bude od apríla 2023 vypočítavať podľa nového vzorca. Bude doň zahrnutá aj ekologická stránka prevádzky auta. Zo vzorca, naopak, kompletne vypadne faktor zohľadňujúci vek vozidla. Upravený registračný poplatok pre autá spôsobí, že kúpa, respektíve dovoz staršieho ojazdeného auta sa môže predražiť.

Doterajší spôsob zvýhodňoval kúpu a dovoz starých áut zo zahraničia. Išlo tak o určitú formu majetkovej dane – čím staršie auto, tým menej musel nový majiteľ úradom zaplatiť. Tomuto prístupu po novom odzvonilo. „Predložený návrh zákona odstraňuje formu majetkovej dane, ruší sa koeficient veku vozidla a zavádza výpočet registračného poplatku ako súčin výkonu a ekologického koeficientu vozidla (emisnej normy vozidla),“ píše sa v návrhu. Cieľom štátu je, aby registračný poplatok motivoval motoristov kupovať si novšie automobily.

5. Diaľničné známky s vyššou cenou

V roku 2023 zdražejú diaľničné známky. Ročné a 365-dňové diaľničné známky budú od nového roka stáť 60 eur namiesto dnešných 50 eur. Zvýši sa aj cena známok s kratšou časovou platnosťou. Ministerstvo dopravy argumentuje tvrdením, že cena bola na rovnakej úrovni viac ako desať rokov, no štát odvtedy postavil približne tri stovky kilometrov diaľničných úsekov a rýchlostných ciest.

Úradníci oznámili spolu so zdražovaním diaľničných známok aj ďalšiu dôležitú novinku. Ročná diaľničná známka čoskoro skončí a ako priamu alternatívu si budete môcť kúpiť len 365-dňovú známku, ktorá platí odo dňa zakúpenia. Neviaže sa teda na konkrétny kalendárny rok a je výhodná už dnes, napríklad pre vodičov, ktorí si čerstvo kúpia auto neskôr počas roka.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed.sk. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články