Elektrická mobilita povedie k zániku segmentu SUV, tvrdí generálny riaditeľ Citroënu

Prechod na batériové autá sa postupne postará o likvidáciu SUV a tento vývoj je nevyhnutný, hovorí v rozhovore pre britský Auto Express šéf Citroënu Vincent Cobée. Elektrická mobilita povedie podľa neho k tlaku na zefektívnenie aerodynamiky aj zníženie hmotnosti a práve tento trend nemá uvedený automobilový segment šancu prežiť. Zvyšovanie hmotnosti je neprijateľné, myslí si CEO francúzskej značky a dodáva, že spotrebúvame násobne viac zdrojov na poskytovanie rovnakej služby len pre to, aby sme boli zelení.

cit Vincent Cobée. Foto: reprofoto YouTube

SUV je s elektrickou budúcnosťou nekompatibilné, myslí si významná tvár automobilizmu Vincent Cobée a dodáva, že práve preto je ich zánik nevyhnutný. „Svet SUV skončil, aj keď súčasné predajné čísla zatiaľ nedávajú mojim slovám za pravdu“.

Generálny riaditeľ spoločnosti Citroën tým odkazuje na fakt, že aktuálne tvoria „športovo-úžitkové vozidlá“ v Európe približne 50 percent všetkých registrácií nových áut. Je však presvedčený, že tento trend sa čoskoro zmení a tvrdí, že aj to je dôvod, prečo jeho značka prišla na trh s modelom C4 X.

Novinka Citroënu je raritný zodvihnutý sedan s pohonom predných kolies, teda bez debaty crossover, ktorý má nepochybne nižší odpor vzduchu ako klasické SUV. „Nevyhovujúca aerodynamika má na dojazd elektromobilu masívny vplyv. Pokojne môžete stratiť až 50 kilometrov. A ak by sme porovnali sedan s SUV, hovoríme o rozdiele v dojazde 60, 70 až 80 kilometrov,“ vysvetľuje.

V dnešnej dobe automobilky riešia tento problém použitím väčšej batérie, ktorá však zvyšuje hmotnosť. Ako príklad používa šéf Citroënu BMW iX, ktoré podľa neho hravo zatieni menší a obratnejší model i4 s menším, a teda aj ľahším akumulátorom. Cobée hovorí, že v budúcnosti môže byť snaha automobiliek riešiť vysokú hmotnosť vozidla väčšou baterkou komplikovaná.

„Ľudia (Cobée má zrejme na mysli politikov a úradníkov – pozn. red.) začnú veľkosť a hmotnosť batérií obmedzovať prostredníctvom daní, stimulov, regulácií či snahou zahanbiť majiteľov takýchto áut,“ upozorňuje generálny riaditeľ Citroënu.

V tejto súvislosti stojí za zmienku skutočnosť, že Francúzsko sa skutočne chystá ísť cestou zdanenia vozidiel podľa ich hmotnosti. „Segment malých áut zabili regulácie, veľké SUV zlikviduje aerodynamika a hmotnosť,“ konštatuje.

Vincent Cobée si myslí, že zmena príde aj vďaka tomu, ako sa budú tieto automobily vnímať. Kým pred piatimi či desiatimi rokmi boli veľké crossovery či SUV pri ceste do školy s deťmi symbolom postavenia, dnes sa na vás niektorí pozerajú takmer ako na teroristu, pripomína šéf francúzskej firmy.

„Zvyšovanie hmotnosti je neprijateľné,“ hovorí Cobée. „V 70. rokoch auto vážilo 700 kg, dnes má priemerné auto 1300 kg a zajtra bude mať okolo dvoch ton. Takže spotrebujeme trikrát viac zdrojov na poskytnutie rovnakej služby, len aby sme boli ,zeleníʻ.“

Nákup auta s veľkou batériou využívanou len príležitostne prirovnáva k chodeniu do kancelárie s veľkým turistickým batohom. Je to vraj nezmysel a Citroën sa preto chce sústrediť na menšie akumulátory a zásadné vylepšenie infraštruktúry a plánovania ciest, pričom v prechodnom období chce automobilka pre zákazníkov s elektromobilmi pripraviť systém krátkodobých pôžičiek klasických vozidiel so spaľovacím motorom.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok