Podrobný náhľad do RNDR

Jedným z takýchto projektov je Render Network (RNDR), ktorý využíva kryptomenové stimuly na prevádzku decentralizovaného počítačového vykresľovania obrázkov.

Prehľad RNDR

RNDR využíva koncept, ktorý firma Multicoin nazvala "dôkaz fyzickej práce" (PoPW). V rámci PoPW sú jednotlivci motivovaní venovať čas a kapitál, aby prispeli k budovaniu veľkých sietí s cieľom získať tokeny. Tento koncept rieši problém studeného štartu, pri ktorom je zvyčajne potrebný veľký kapitál na vybudovanie dostatočne veľkej siete, ktorá by bola atraktívna pre používateľov. Rámec PoPW bol použitý na rozbehnutie bezdrôtových (Helium a Pollen), mobilných (DIMO, Teleport), výpočtových (Akash, Flux, RNDR) a úložných (Sia, Filecoin, Arweave) sietí.

RNDR vykonáva vysokorýchlostné vykresľovanie obrazu prostredníctvom paralelných uzlov GPU s koncovým šifrovaním. RNDR spája používateľov, ktorí majú renderovacie úlohy, s počítačmi, ktoré majú k dispozícii výpočtový výkon, keď nie sú využívané. Prostredníctvom blockchainu a tokenu RNDR vytvára sieť RNDR motivačný a koordinačný mechanizmus, ktorý privádza do siete prevádzkovateľov uzlov GPU a vytvára celosvetovo distribuovanú sieť na renderovanie. Táto konfigurácia umožňuje jednotlivým tvorcom alebo veľkým renderovacím farmám generovať tokeny RNDR, keď ich GPU nie sú aktívne, a využívať získané tokeny RNDR na vlastné renderovacie úlohy v sieti.

Výhoda siete RNDR

RNDR je schopná konkurovať iným renderovacím službám vďaka škálovateľnosti a obmedzeniam zdrojov, ktorým čelia jej konkurenti. V prípade rozsiahlych renderovacích úloh sú súčasnými riešeniami buď renderovanie na lokálnom počítači, alebo používanie cloudových výpočtových služieb, ako sú AWS, Azure alebo Google Cloud. Každé z nich však trpí neschopnosťou škálovania. Na vykonanie renderovacej úlohy na lokálnom stroji je potrebný výkonný grafický procesor a trvá to dlho. Cloudové služby majú obmedzenú schopnosť škálovania, pretože nákup grafických procesorov podnikovej triedy je podstatne drahší ako nákup grafických procesorov spotrebiteľskej triedy napriek tomu, že výkon sa zvyšuje len inkrementálne. Situáciu ešte zhoršuje fakt, že technológia grafických procesorov napreduje rýchlym tempom, čo núti poskytovateľov cloudových služieb vykonávať nákladné aktualizácie.

V porovnaní s tým sa sieť RNDR škáluje a zvyšuje kapacitu zapojením viacerých decentralizovaných grafických procesorov, ktoré môžu pracovať paralelne. Prakticky každé zariadenie má grafický procesor, ktorý nie je neustále využívaný. Využívaním nevyužitých grafických procesorov, ktoré už existujú v spotrebiteľských zariadeniach, sa môže RNDR škálovať bez marginálnych nákladov. V dôsledku toho je RNDR schopná prekonať svojich konkurentov z hľadiska ceny, ako aj rýchlosti vykresľovania.

RNDR, OTOY a ďalší partneri v rámci ekosystému

Sieť RNDR založil Jules Urbach, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti OTOY, ktorá sa zaoberá softvérom na spracovanie grafiky. Oceňovanú technológiu OTOY používajú popredné štúdiá vizuálnych efektov, umelci, animátori, dizajnéri a inžinieri. RNDR sa integruje so súborom produktov OTOY, ako aj s konkurenčnými renderovacími technológiami, ako sú Maxon Redshift a Autodesk Arnold – plní tak poslanie otvorenej a decentralizovanej platformy a je nezávislá od nástrojov. Poradný výbor RNDR zahŕňa Ariho Emmanuela (spoluzakladateľa a generálneho riaditeľa agentúry Endeavor), JJ Abramsa (predsedu a generálneho riaditeľa spoločnosti Bad Robot Productions), Mika Winkelmanna (Beeple) a Brendana Eicha (zakladateľa a generálneho riaditeľa webového prehliadača Brave).

RNDR je integrovaná so sieťami Ethereum, Polygon a Solana. RNDR kladie veľký dôraz na prilákanie tvorcov NFT ako iniciatívu na natívny rast v oblasti kryptomien. Beeple a Muratpak sú významní NFT umelci, ktorí používajú sieť RNDR na generovanie svojich finálnych diel. S cieľom pomôcť podnietiť tvorbu NFT v sieti RNDR sa RNDR integrovala s NFT platformou Metaplex, ktorá je založená na Solane.

Dopyt po sieti RNDR

Zdroj: Render

Od septembra 2022 zaznamenala RNDR medziročný nárast využitia so 75-percentným nárastom renderovaných snímok a 36-percentným nárastom využitých tokenov RNDR.

Zdroj: Render

Kĺzavé priemery použitých RNDR tokenov a počtu renderovacích úloh odoslaných do siete RNDR zostali počas roka 2022 stabilné (tieňovaná oblasť).

Na rok 2023 majú OTOY a RNDR niekoľko iniciatív, ktoré majú pomôcť zvýšiť využitie siete. V novembri OTOY a RNDR oznámili hlbšiu integráciu medzi vlajkovým produktom OTOY OctaneStudio+ a sieťou RNDR. Dúfame, že vďaka tejto integrácii bude viac používateľov renderovacieho softvéru OTOY využívať možnosti siete RNDR. Spoločnosť OTOY plánuje vydať verziu Octane pre Apple iPad Pro, aby sa výkon renderovacích nástrojov Octane a renderovacie kapacity siete RNDR dostali k novým používateľom v ekosystéme iOS.

Aktuálna tokenomika a prebiehajúca revízia tokenomiky

Token RNDR bol spustený v októbri 2017 prostredníctvom ICO (prvotnej ponuky tokenov). RNDR má v súčasnosti maximálnu ponuku 537 miliónov tokenov, pričom v obehu je približne 279 miliónov (52 percent je v obehu). Tokeny, ktoré nie sú v obehu, sa držia v rezerve na získavanie používateľov, bonusy pre prevádzkovateľov uzlov a ďalšie rastové iniciatívy.

Keď chce používateľ zadať do siete renderovaciu úlohu, musí si kúpiť potrebné množstvo tokenov RNDR, aby mohol zaplatiť prevádzkovateľovi uzla za vykonanie renderovacej služby. Aby sa znížilo zaťaženie pre používateľov, ktorí nie sú orientovaní v oblasti kryptomien, je možné zakúpiť si kredity RNDR pomocou služby Stripe alebo PayPal. Kredity RNDR sú kryté tokenmi RNDR zakúpenými tímom RNDR a používajú sa na vyplatenie operátorov uzlov. Variabilný transakčný poplatok z každej úlohy dokončenej v sieti sa vypláca sieti RNDR ako transakčný poplatok.

Firma Multicoin predložila návrh na zavedenie dizajnu tokenu Burn-Mint-Equilibrium, ktorý je podobný dizajnu tokenu Helium, decentralizovanej bezdrôtovej komunikačnej siete. Namiesto vyplácania tokenov RNDR priamo operátorom uzlov za vykonanú prácu sa príslušné tokeny RNDR za prácu spália, aby sa získal hotový produkt. Množstvo práce vykonanej každým poskytovateľom uzlov sa zaznamenáva a poskytovatelia uzlov dostávajú odmeny RNDR, ktoré sa razia vo forme novej ponuky. V ustálenom stave by sa počet vyrazených tokenov rovnal počtu spálených tokenov, čo však nemusí byť nevyhnutne pravda, pretože mechanizmus razenia by mal stanovený harmonogram (akoFF vidieť nižšie), ale počet spálených tokenov závisí od dopytu v sieti.

Zdroj: RNDR

Veľmi dôležité je, že navrhovaná tokenomika zvyšuje celkovú ponuku z 537 miliónov tokenov na 644 miliónov tokenov, čo predstavuje nárast o 20 percent.

Navrhovaná tokenomika prešla dvoma predbežnými hlasovaniami o riadení, hoci konečné hlasovanie bolo odložené, kým nadácia Render Network Foundation oficiálne neprevezme riadenie. Medzitým sa objavili niektoré kľúčové kritiky zo strany komunity, ktoré sa sústreďujú najmä na vysoké zriedenie pre súčasných držiteľov tokenov.

Výhľad do budúcnosti

Dopyt po renderovaní sa exponenciálne zvýši, pretože médiá a zábava sa budú usilovať o viac pohlcujúcich zážitkov v metaverse, hrách, filme a televízii, rozšírenej realite, virtuálnej realite a umení generovanom umelou inteligenciou. Tieto inovácie si vyžadujú exponenciálny nárast renderovacej kapacity. Pri kapacitných obmedzeniach, ktorým čelia tradičnejšie riešenia, ponúka rozsah, ktorý má RNDR potenciál dosiahnuť, zaujímavú ponuku hodnoty pre čoraz väčší celkový adresovateľný trh.

Je však dôležité rozlišovať medzi dobrým projektom a dobrou investíciou do tokenov. Zatiaľ nie je jasné, či sa navrhovaná tokenomika zavedie do praxe. Ak sa skutočne zavedie, držitelia tokenov by mohli byť potenciálne zriedení, pretože nie je isté, či bude v sieti dostatočný dopyt na vyrovnanie veľkého nárastu ponuky v obehu.