V kuloároch sa hovorilo, že má byť mierna a dovoliť automobilkám sústrediť svoje financie i vývoj na postupnú elektrifikáciu do roku 2035. V skutočnosti však nová norma Euro 7 hodila výrobcom pod nohy poriadne poleno, a preto sa začína ozývať čoraz viac producentov, ktorí tvrdia, že je nezmyselná.
Po šéfovi koncernu Stellantis (Carlosovi Tavaresovi), členovi predstavenstva Škody (Martinovi Jahnovi) sa najnovšie vyjadril i generálny riaditeľ Renaultu Luca de Meo.
Nehovorí len za koncern Renault. O novej emisnej norme Euro 7 sa najnovšie vyjadruje ako šéf automobilovej asociácie ACEA a „naliehavo varuje“ pred jej prijatím. Ak sa tak stane, Európa sa vraj nevyhne zatváraniu mnohých tovární.
Vážne varovania
Ako upozorňuje nemecká stránka Automobilwoche, ACEA sa obrátila s výzvou na európskych politikov, aby upustili od prijatia novej smernice o spaľovacích motoroch. Luca de Meo zaslal poslancom europarlamentu a predstaviteľom Komisie otvorený list, v ktorom žiada o zmenu predpisov.
Šéf Renaultu v liste naznačuje, že ak bude EÚ nútiť automobilový priemysel k relatívne malému zníženiu emisií, ktoré si ale vyžiada obrovské finančné náklady, môže to znamenať koniec ďalších modelových radov a pravdepodobne i celých segmentov vozidiel.
„Pokiaľ ide o autá so spaľovacími motormi, naše odvetvie malo v Európe dlho konkurenčnú výhodu. V prípade elektromobilov to však už platiť nebude, aspoň nie v dohľadnom období. Naši konkurenti majú v rukách silné karty, najmä pokiaľ ide o dodávateľský reťazec pre batérie, a to od surovín až po hotový produkt,“ povedal pred novinármi Luca de Meo a zdôraznil, že práve títo konkurenti momentálne dostávajú masívnu vládnu podporu v Spojených štátoch i Číne.
„Vidíme, že USA svoj priemysel v ekologickej transformácii podporuje prostredníctvom zákona o znižovaní inflácie. Naopak, Európa často reguluje priemysel nekoordinovaným spôsobom,“ varuje šéf ACEA. Výsledkom je podľa neho jednoznačná strata podielu európskych výrobcov na globálnom trhu.
Zdraženie áut až o desatinu
Generálny riaditeľ Renaultu si myslí, že Euro 7 by v skutočnosti celkovo spomalilo dekarbonizáciu európskej dopravy, pretože nové požiadavky by ešte viac zdražili nové autá. To by, samozrejme, odradilo spotrebiteľov od nákupu nového, čistejšieho auta.
Dôsledky tohto logického správania zákazníkov by boli zrejmé. Viedli by k trvalému zatvoreniu závodov niektorých výrobcov v Európe, varoval Luca de Meo a rovno priznal, že štyri závody Renaultu by už nedokázali produkovať autá so ziskom, aj keď nekonkretizoval, o ktoré továrne by malo ísť.
Podľa jeho odhadov by norma Euro 7 zdražila všetky autá so spaľovacími motormi v priemere o 7 až 10 percent a „staršie vozidlá s vyššími emisiami by na cestách ostali dlhšie“.
Európske združenie výrobcov áut hovorí, že v konečnom dôsledku by bolo pre environmentálnu rovnováhu v sektore dopravy rozumnejšie nové predpisy nezavádzať. „Tvrdíme, že by sme mohli dosiahnuť oveľa lepší pomer nákladov a prínosov, ak by sme obrovské investície, ktoré si Euro 7 vyžiada, presmerovali na elektrifikáciu, cenovú dostupnosť elektromobilov a vývoj ďalších technológií na zlepšenie emisií súčasného vozového parku,“ vysvetľuje de Meo.
Problém je tiež v tom, že Tavares, de Meo a ďalší narážajú na lobistickú organizáciu Transport & Environment, ktorá tvrdí, že norma Euro 7 je absolútne nevyhnutná.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.