Nemeckí Zelení skreslili dáta v snahe zrušiť neobmedzenú rýchlosť na diaľniciach

Nemecká Federálna agentúra pre životné prostredie (UBA), ktorá je priamo podriadená tamojšiemu envirorezortu ovládanému stranou Zelených, v posledných dňoch čelí zvýšenému záujmu tamojších médií.

Dôvodom je jej nová štúdia z minulého mesiaca, podľa ktorej by obmedzenie maximálnej povolenej rýchlosti na nemeckých diaľniciach na 120 kilometrov za hodinu prinieslo úsporu až 6,7 milióna ton oxidu uhličitého ročne, v dôsledku čoho jej zavedenie odporúča. Záujem budí nielen pochybný postup, ale aj výsledok.

Čo všetko nesedí?

Zistenia sú v prvom rade v rozpore s dátami rovnakej agentúry, ktorá pred dvomi rokmi dospela k záveru, že zníženie najvyššieho povoleného tempa na 120 kilometrov za hodinu by prinieslo úsporu iba 2,6 milióna ton emisií CO2.

Po druhé, štúdia čerpá z údajov od jediného poskytovateľa navigačných služieb, firmy TomTom, ktoré sú navyše staré takmer päť rokov. Odvtedy sa jazdné správanie v Nemecku podľa prieskumov zmenilo, napríklad v dôsledku výrazne drahších pohonných hmôt.

Údaje takisto pokrývajú len približne 15 percent nemeckej diaľničnej siete. Tá pre zaujímavosť dosahuje celkovú dĺžku vyše 13-tisíc kilometrov, čím sa radí na štvrté miesto na svete.

Dôkazy takisto naznačujú, že štúdia využíva aj údaje o nákladných autách, čo vedie k ďalším skresleniam: „Dochádza napríklad k masívnej akumulácii vozidiel, ktoré údajne jazdia na diaľnici rýchlosťou 80 až 90 kilometrov za hodinu. Podľa údajov TomTom je to viac ako desať percent všetkých áut. Iné štúdie, naopak, prišli len s podielom okolo troch percent,“ píše Welt.

Kvapka v mori

Hoci sa úspora 6,7 milióna ton oxidu uhličitého ročne môže zdať ako obrovská, aj za predpokladu, že by išlo o pravdivý údaj, Nemecko by v dôsledku pomalšej jazdy výraznejšie "nezozelenalo".

Ročné emisie v nemeckej doprave totiž oscilujú okolo hranice 160 miliónov ton ročne, pričom výraznejšiu úľavu priniesla až pandémia. Celkové emisie skleníkových plynov najväčšej európskej ekonomiky zasa v minulom roku predstavovali okolo 761 miliónov ton.

Pretekárov je pomenej

Podľa kritikov je ale idea obmedzenia rýchlosti ako taká takpovediac pseudotémou. Kolínsky Inštitút pre ekonomický výskum napríklad v roku 2021 uverejnil zistenia, podľa ktorých až 77 percent všetkých vodičov nejazdí rýchlejšie, ako je odporúčaná rýchlosť 130 kilometrov za hodinu.

Len asi jedno percento vodičov uháňa rýchlejšie ako 160 kilometrov za hodinu. Od siedmej hodiny večernej pri redšej premávke sa síce podiel šoférov s ťažšou nohou na plyne výrazne zvyšuje, ale celkovo zostáva veľmi malý, pričom medzi desiatou večer a štvrtou ráno jazdia rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu a viac iba štyri percentá všetkých šoférov.

Proti diaľničnému limitu je aj šéf rezortu dopravy

K téme okresania maximálnej povolenej rýchlosti na diaľniciach sa pred niekoľkými týždňami vyjadril aj nemecký minister dopravy Volker Wissing. Z jeho vyjadrení vyplynulo, že zďaleka nejde o tému dňa.

„Rýchlosť je osobnou zodpovednosťou občanov, ak pritom neohrozujú ostatných. Štát by sa mal v tomto smere držať späť,“ povedal podľa portálu Topspeed v rozhovore s novinármi z Bild am Sonntag.

Wissing navyše tvrdí, že v Nemecku neexistujú ani iné ako bezpečnostné dôvody na obmedzovanie tempa. „Vysoké ceny energií sú dôvodom, prečo mnohí už dnes jazdia pomalšie. Navyše v prípade elektromobilov vodiči tiež nebudú jazdiť rýchlo, pretože šetria batérie,“ dodal spolkový minister dopravy.