Začiatkom minulého týždňa Európsky parlament schválil zákaz spaľovacích motorov od roku 2035. Nie však priamo. Technicky bude možné benzínové či naftové autá vyrábať aj naďalej, penalizácia ich emisií však bude taká veľká, že sa automobilkám už nevyplatí produkovať ich vo veľkom. Aby nové nariadenie prešlo, musí ho ešte schváliť Rada EÚ, ktorá zastupuje jednotlivé členské štáty. Mnohí to považujú už len za formalitu, odpor jednotlivých krajín však evidentne neskončil. Opäť sa ozýva Taliansko a prináša kompromisný nápad.
Hlasovanie v Európskom parlamente o nepriamom zákaze spaľovacích motorov od roku 2035 v Taliansku opäť zodvihlo vlnu nevôle. Proti tomuto rozhodnutiu už nevystupuje len premiérka Giorgia Meloniová či minister dopravy Matteo Salvini, ale pridávajú sa k nim ďalší politici či priemyselníci.
Ako uvádza v jednom zo svojich najnovších internetových článkov ekonomická sekcia novín Corriere della Sera, tamojšia vláda považuje toto rozhodnutie za veľmi rizikové pre domáci automobilový priemysel a inštinktívne začína hľadať „menej traumatický prechod na elektrickú mobilitu“.
„Taliansko je v tomto smere pozadu a musíme preto urýchliť investície do infraštruktúry,“ uznáva minister priemyslu a výroby Adolfo Urso, no zároveň dodáva, „ale obdobie a spôsoby, ktoré nám Únia vnucuje, sa nezhodujú s realitou v Európe ani v Taliansku“. Urso tým naráža na fakt, že na Apeninskom polostrove je momentálne k dispozícii len 36-tisíc nabíjačiek, zatiaľ čo napríklad v Holandsku ich majú vodiči až 90-tisíc. Taliansko má pritom trojnásobný počet obyvateľov.
V podobnom duchu pred pár dňami vystúpil aj podpredseda vlády a minister zahraničných vecí Antonio Tajani. „Patrím k veľký priaznivcom elektromobilov, ale ambiciózne ciele musia byť skutočne dosiahnuteľné, nielen napísané na papieri,“ hovorí Tajani a naznačuje, čo má súčasná vláda v úmysle urobiť.
„Taliansko predloží vlastný protinávrh. Chceme obmedziť zákaz spaľovacích motorov na 90 percent, čím poskytneme priemyslu možnosť prispôsobiť sa,“ vysvetľuje Tajani. Ďalej pripomína: „Musíme brániť náš automobilový priemysel.“
Ako presne si Taliani nové pravidlo predstavujú, zatiaľ neoznámili. Zdá sa ale, že by automobilky mohli okrem elektromobilov po roku 2035 stále vyčleniť 10 percent svojej produkcie na vozidlá s benzínovými či naftovými motormi.
Na svojej strane majú politici napríklad aj priemyselnú úniu v Turíne. „Dúfame, že sa podarí obnoviť vyvážené riešenie. Nemá zmysel vnucovať všetkým jedno technické riešenie s vedomím, že nás tým vydá do rúk čínskym dodávateľom batérií,“ oznámil predseda tohto združenia Giorgio Marsiaj. „Musíme nájsť riešenie, ktoré nás neurobí závislým, ako sme boli v prípade ruského plynu,“ dodal šéf priemyselnej únie.
V Taliansku priamo či nepriamo pracuje v automobilovom priemysle 250-tisíc ľudí a tamojší predstavitelia upozorňujú, že veľká väčšina z nich môže prísť o miesto. „Zákaz spaľovacích motorov od roku 2035 privedie malé a stredne veľké talianske podniky do problémov. V skutočnosti je ohrozených viac ako 2 200 firiem a 195-tisíc pracovných miest,“ varuje Corrado Alberto, podpredseda Konfederácie malých a stredných priemyselných podnikov (CONFAPI).
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Po úpravách vychádza so súhlasom redakcie.