Eurokomisia otočila: Nové autá so spaľovacími motormi by sa mohli predávať aj po roku 2035

Európska komisia (EK) navrhuje, aby sa aj po roku 2035 povolil predaj nových automobilov so spaľovacími motormi, ale len ak budú používať syntetické palivá.

Nissan Global Headquarters. Ilustračné foto: Profimedia.sk Nissan Global Headquarters. Ilustračné foto: Profimedia.sk

S informáciou prišla v utorok (21. marca) agentúra Reuters. Odvoláva sa na dokument, v ktorom Komisia načrtla svoje návrhy nemeckému ministerstvu dopravy. V ňom sa má navrhovať vytvorenie novej kategórie vozidiel, ktoré môžu jazdiť len na uhlíkovo neutrálne palivá.

Predaj automobilov na syntetické palivá by tak mohol byť povolený, ak budú mať technológiu, ktorá im zabráni používať iné palivá – napríklad systém zabraňujúci naštartovaniu vozidla, ak by bolo poháňané inými ako uhlíkovo neutrálnymi palivami, uvádza agentúra Reuters.

Syntetické palivá, niekedy označované aj ako e-palivá, sa vyrábajú chemicky, nie z fosílnych zdrojov. Ich spaľovaním vznikajú výrazne čistejšie emisie a vďaka vhodnému výrobnému procesu sú uhlíkovo neutrálne.

Vyjednávači Európskeho parlamentu (EP) a členských štátov sa už vlani na jeseň dohodli, že od roku 2035 sa budú môcť v Únii registrovať iba nové autá bez emisií. Začiatkom marca však členské štáty EÚ pre námietky niektorých štátov na čele s Nemeckom odložili konečné schválenie normy, ktorá má od roku 2035 výrazne zdražiť emisie automobilov a prakticky znemožniť predaj nových áut so spaľovacími motormi. Berlín s podporou viacerých členských štátov vrátane Slovenska požaduje, aby boli zo zákazu vyňaté vozidlá používajúce syntetické palivá.

Ministerka pre európske záležitosti Anna Lührmannová v utorok uviedla, že riešenie tejto celej otázky by mohol priniesť už nadchádzajúci samit EÚ, ktorý sa začína vo štvrtok (23. marca). Ministerka zastupovala Nemecko na ministerskej schôdzke, ktorá predchádzala stretnutiam hláv štátov a vlád v EÚ.

„Predpokladám, že tieto rokovania budú uzavreté ešte pred samitom,“ vyjadrila sa Lührmannová.

Pôvodne plánovaný zákaz spaľovacích motorov je súčasťou širšieho balíka opatrení v boji proti klimatickej zmene, ktoré sú obsiahnuté v takzvanej Európskej zelenej dohode. EÚ si v rámci nej predsavzala znížiť emisie skleníkových plynov do roku 2030 najmenej o 55 percent v porovnaní s rokom 1990. Do roku 2050 by sa EÚ mala stať klimaticky neutrálnou.