Hovorí sa, že za stále prísnejšie postihy dopravných priestupkov a stúpajúcu výšku pokút vďačíme relatívne malej skupine notoricky nepoučiteľných vodičov, kvôli ktorým potom trpia aj ostatní. A že tí najhorší si z napomenutí či sankcií aj tak nič nerobia a budú vo svojom „prasení“ ďalej pokračovať. Či to je pravda, teraz riešiť nebudeme, ale práve proti týmto šoférom sa aktuálne rozhodli zakročiť v Holandsku. Ich dolná komora parlamentu skoro jednomyseľne súhlasí s tým, aby opakovane odsúdení vodiči mali v aute namontované sledovacie zariadenie.
Teda, nie že by sme dnes neboli sledovaní na každom kroku. Nakoniec aj najnovšie autá musia mať v sebe povinne namontovanú „čiernu skrinku“, ktorá zaznamenáva napríklad spotrebu, aby ju úradníci mohli porovnať s oficiálne uvádzanými údajmi. Holandský návrh však ide ešte ďalej.
Vodiči, ktorí sa na tamojších cestách opakovane dopustia hrubých dopravných priestupkov a boli za ne odsúdení, by podľa chystaných pravidiel museli vo svojom aute strpieť sledovacie zariadenie. O tom, kto bude za volantom v podstate nonstop monitorovaný, však bude musieť rozhodnúť príslušný sudca.
Sledovanie v záujme ochrany ostatných
Práve takto má vyzerať nový zákon z dielne dolnej komory parlamentu, pričom ak šofér opäť pochybí, môže mu byť okamžite odobrané vodičské oprávnenie. O presadenie tohto plánu sa okrem iného zasadzuje aj takzvaný Fonds Slachtofferhulp, teda Fond na podporu obetí a podporuje ho tiež Centrum vodičských skúšok (Centraal Bureau Rijexamens – CBR).
„Je dôležité chrániť ostatných účastníkov cestnej premávky pred takýmito vodičmi,“ upozorňuje riaditeľka uvedeného fondu Ineke Sybesmová a pripomína: „Potom, ako je notorickým porušovateľom predpisov zrušený zákaz šoférovania a vrátia sa na cesty, sú prakticky bez dohľadu. Nikto ich nekontroluje. Týmto opatrením to chceme zmeniť,“ dodáva Sybesmová.
Praktické skúšky už v lete
Ako má dodatočne namontované zariadenie v aute fungovať? Okrem toho, že má byť schopné zaznamenávať rýchlosť v závislosti od polohy auta a registrovať priestupky, má zároveň slúžiť ako blokovacie zariadenie. Ak vodič opäť poruší predpisy, vozidlo nenaštartuje.
Skúšobná prevádzka má byť spustená už v priebehu tohto leta a dvadsať vodičov bude pod dozorom sledovacej skrinky minimálne tri mesiace. Aj ostatní podporovatelia tohto návrhu tvrdia, že ide o malú skupinu motoristov páchajúcich priestupky a trestné činy, pričom Fond na podporu obetí ústami svojej šéfky verí, že by táto novinka mohla znížiť počet smrteľných dopravných nehôd minimálne o štvrtinu.
„Úmyselne riskujúci šoféri spôsobujú vážne nehody, ktoré nezriedka končia smrťou. Vďaka tomuto systému urobíme dopravu v Holandsku bezpečnejšou,“ tvrdí poslanec Daniel Koerhuis. „Preto žiadam kabinet, aby zmenil zákon o cestnej premávke a tento systém mohol byť zavedený do praxe.“
„Je pre nás dôležité, aby o inštalácii zariadenia rozhodoval sudca. Ten jediný má mať právo určiť, kto a ako dlho bude pod dohľadom,“ hovorí ďalší tamojší poslanec Van Ginneken.
Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.