Skok v elektromobilite. Číňania budú vyrábať batériu s dvojnásobnou energetickou hustotou

China: 2023 Shanghai Auto Show CATL CATL na autosalóne v Šanghaji. Foto: Profimedia.sk

Vysoká cena, dlhé nabíjacie časy a nízka energetická hustota. To sú tri hlavné problémy, ktoré momentálne rieši automobilový priemysel, aby bol schopný predať elektromobil aj bežnému motoristovi. Ako dlho potrvá, kým sa batériové vozidlo vo všetkých smeroch vyrovná autám so spaľovacími motormi, môžeme len tipovať, čínsky CATL však aktuálne robí dosť pre to, aby minimálne tretia zo spomínaných oblastí značne pokročila. Predstavil nové batérie so schopnosťou uložiť až dvojnásobok energie na kilogram hmoty článku v porovnaní s bežnými akumulátormi.

Autosalón Šanghaji nie je len o skákajúcich autáchrobotických nabíjačkách s výkonom 500 kilowattov, novinkách z celého sveta a globálnom produktovom útoku Číny na konkurenciu. Tamojšie firmy predstavujú tiež niečo ako muníciu pre prebiehajúcu elektrifikáciu, pričom asi s najťažším kalibrom práve vyrukoval domáci koncern CATL.

Pred návštevníkmi výstavy a odbornou verejnosťou odhalil nový batériový článok s pozoruhodnou energetickou hustotou 500 watthodín na kilogram, čo je zhruba dvojnásobok doteraz používaných najlepších lítiovo-iónových akumulátorov.

CATL neskromne tvrdí, že tým „otvára úplne nový scenár elektrifikácie“ nielen osobných či úžitkových automobilov, ale vďaka tomuto produktu si trúfa i na batériové dopravné lietadlá. Čínsky koncern evidentne nehovorí len o prototype článku, pripomína totiž, že je schopný v krátkom čase spustiť masovú výrobu.

Čomu nová batéria vďačí za taký veľký posun v schopnosti ukladať dvojnásobné množstvo elektrickej energie, čínska spoločnosť presne nepopísala. V oficiálnej tlačovej správe však uvádza, že „obsahuje vysoko vodivé biomimetické (teda z prírody odpozorované konštrukčné riešenie – pozn. red.) kondenzované elektrolyty, ktoré autori článku využili pri výrobe mikro-adaptívnej sieťovej štruktúry“.

Trochu múdrejší asi budeme, ak nám CATL novú batériu ukáže zvnútra a popíše procesy, ktoré v nej prebiehajú, dodáva ale, že vyššie uvedená štruktúra „lepšie zvláda interakcie medzi jednotlivými prvkami, tým zvyšuje vodivosť a následne i účinnosť transportu lítiových iónov, čo zároveň zdokonalilo stabilitu vnútornej štruktúry“.

CATL tvrdí, že ich nová špičková technológia pomôže prelomiť limity, ktoré doteraz obmedzovali elektromobily, pokiaľ išlo o ich hmotnosť v závislosti od množstva uskladnenej energie. Sériová výroba sa rozbehne ešte v tomto roku a Číňania zdôrazňujú, že už v tejto chvíli spolupracujú s partnermi na vývoji elektrických dopravných lietadiel. Pokiaľ ide o osobné autá, nový typ článku by sa mal objaviť napríklad v BMW Neue Klasse, ktoré dorazí na trh v roku 2025.

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Vychádza so súhlasom redakcie.


Ďalšie články