Na Slovensko prišla čínska značka, ktorá chce konkurovať Mercedesu aj BMW

Začiatkom minulého roka sme prvýkrát predstavili novú luxusnú odnož čínskeho koncernu Dongfeng Motor s názvom Voyah. Tá dva roky po založení odhalila svoj prvý sériový model Free. Len zhruba o rok a pol neskôr sú produkty uvedeného výrobcu dostupné aj na Slovensku a ambície má nemalé. Skoro päťmetrové elektrické SUV chce totiž komplikovať život nemeckým prémiovým značkám Audi, BMW a Mercedes.

VOYAH1 Foto: Voyah

Pozícia veľkého luxusného SUV je pomerne významne zjednodušená tým, že cieli výlučne na priaznivcov elektrickej mobility. Špeciálne tých klientov, ktorí aj kvôli Tesle nie sú tak jednostranne orientovaní na tradičných výrobcov a nemajú problém zvážiť nákup produktu mimo európsky rybník.

Mimochodom, na domácom čínskom trhu je päťdverové Free aj s hybridným pohonom, v ktorom malá spaľovacia jednotka slúži na dobíjanie trakčného akumulátora. Pre Európu je však určená len batériová verzia.

Nápravy na hliníku a vzduchu

Základom je modulárna platforma ESSA (Electric Smart Secure Architecture) a je nutné dodať, že si konštruktéri dali celkom záležať. Voyah má vďaka snahe znížiť neodpruženú hmotu kompletne hliníkové zavesenie tvorené vpredu dvojitými lichobežníkovými ramenami, vzadu multilink a z alumínia sú vyrobené tiež oba pomocné rámy.

O komfort jazdy sa stará príplatkové adaptívne vzduchové odpruženie ponúkajúce zmenu svetlej výšky v rozsahu až 100 milimetrov, pričom Free upravuje pozíciu voči asfaltu aj automaticky v závislosti na okamžitej rýchlosti. Pri (bezkľúčovom) odomykaní si navyše môžete v rámci profilu nastaviť konkrétnu polohu, aby sa vám nastupovalo čo najpohodlnejšie.

O pohon vozidla sa stará dvojica elektromotorov. Každý má na starosti jednu nápravu a vďaka štvorkolke i možnosti zodvihnúť zavesenie si Free (v závislosti na použitých pneumatikách a odvahe majiteľa) trúfne i na jazdu mimo spevnený povrch.

Foto: Voyah

Takmer 500 koní, pohon 4 × 4 a stovka za 4,4 sekundy

Výrobca uvádza systémový výkon 360 kilowattov, teda 490 koní, a maximálny kombinovaný krútiaci moment 750 newtonmetrov. Pri pohotovostnej hmotnosti 2 340 kilogramov to stačí na štandardizované zrýchlenie z miesta na stovku za 4,4 sekundy a elektronika obmedzuje najvyššiu rýchlosť kvôli extrémnemu vybíjaniu na 200 kilometrov za hodinu.

Obe pohonné jednotky zásobuje energiou lítiovo-iónová batéria s kapacitou 106 kilowatthodín (z toho 100 je využiteľných), ktorá znesie nabíjanie jednosmerným prúdom s výkonom 120 kilowattov a z 20 na 80 percent sa dostanete za 45 minút. Na palube je potom integrovaná nabíjačka s výkonom 11 kilowattov.

Výrobca uvádza kombinovaný dojazd podľa metodiky WLTP rovných 500 kilometrov, zároveň ale tvrdí, že v meste sa akčný rádius vďaka rekuperácii predĺži až na 735 kilometrov. Tomu zodpovedá uvádzaná priemerná spotreba 20,2 kilowatthodiny na 100 kilometrov, respektíve 15,5 kilowatthodiny na 100 kilometrov.

Len pre poriadok dodávame, že tu hovoríme o aute s dĺžkou 4 905 mm, výškou 1 645 mm, šírkou 1 950 mm a rázvorom 2 960 mm. Zaujímavé je, že Voyah ponúka výlučne päťsedadlový model, takže Free má základný objem batožinového priestoru 560 litrov, ktorý sklopením zadnej lavice zväčšíte na 1 320 litrov.

Palubná doska má tri výsuvné displeje

To, čo vás čaká po otvorení dverí a nastúpení, lepšie ako slová demonštruje priložené video a fotografie, za všetky detaily ale môžeme spomenúť jednu zvláštnosť, ktorú v iných autách nenájdete. Free má (samozrejme elektricky) výsuvnú celú hornú časť palubnej dosky s tromi integrovanými 12,3-palcovými displejmi.

Pokiaľ ide o samotné šoférovanie tohto auta, mali by sme dodať, že Voyah prešpikoval model Free všetkými dostupnými i mysliteľnými bezpečnostnými i asistenčnými systémami, ktoré by mali spríjemňovať a uľahčiť každú jazdu.

V základe má veci, za ktoré si pri prémiovkách priplácate

V základnej výbave preto nájdete kompletne diódové svetlá, kamery s 360-stupňovým záberom a parkovacím asistentom, volič šiestich jazdných režimov, systém nočného videnia s dosahom 150 metrov a 95-percentou mierou rozpoznávania prekážok, nechýba technika udržovania v jazdnom pruhu, adaptívny tempomat, automatické brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek či akustický systém upozorňujúci chodcov na prítomnosť auta. K tomu pridajte ešte poloautonómne režimy jázd v kolónach a na diaľnici a aby sme nezabudli, Free dostalo 20-palcové hliníkové disky.

Komfort rozširuje elektrická parkovacia brzda, elektrické ovládanie piatych dverí, výsuvné kľučky, bezkľúčové odomykanie a štartovanie, dvojzónová automatická klimatizácia s chladenou schránkou pred spolujazdcom, bluetooth alebo sedadlá, ktoré si zaslúžia samostatnú zmienku.

Voyah hovorí, že používa len takzvané vegánske čalúnenie, takže pravú kožu nečakajte, ale predné sedačky máte za príplatok s elektrickým ovládaním, vyhrievaním, ventilovaním a masážnou funkciou. Nájdete ich v rámci takzvaného Option Paketu 1, ktorý obsahuje tiež spomínaný vzduchový podvozok.

Foto: Voyah

Panoramatická strecha má nastaviteľnú priehľadnosť

Bez príplatku máte, naopak, laminované zelené sklá znižujúce hluk a teplotu a predné okná majú navyše hydrofóbnu povrchovú úpravu schopnú minimalizovať zahmlievanie. Pozoruhodná je tiež panoramatická strecha s elektronicky nastaviteľnou priehľadnosťou a keď už spomíname príjemné drobnosti pre posádku, nemali by sme vynechať bluetooth, pripojenie 5G, palubnú wi-fi, digitálne rádio, audiosystém s ôsmimi reproduktormi, ktoré Voyah na prianie rozšíri na desať kusov, ale štandardne dostanete tiež online navigáciu, streamovanie hudby cez Spotify alebo možnosť digitálneho záznamu jazdy.

Iste, z popisu, obrázkov a schopností musí byť každému zrejmé, že to nie je ľudové auto. Naopak, každý triezvo uvažujúci človek musí automaticky očakávať ceny nad 100-tisíc eur. Aj tu má čínske auto príjemné prekvapenie. Ceny Voyah Free začínajú na akciových 85 990 eur (do júla 2023).

Text pôvodne vyšiel na portáli Topspeed. Po úprave a skrátení vychádza so súhlasom redakcie.


Bude to hotová Sodoma a Gomora. Doslova peklo čaká na motoristov počas opravy poškodeného potrubia na hlavnej križovatke v centre Nitry. Vodári chcú potrubie opraviť v dvoch etapách, pričom tá prvá je naplánovaná na obdobie…
Prejsť na článok